• Boodschappenbezorgdienst Getir is wederom op overnamepad, zo meldt de Britse krant The Financial Times. Dit keer zou het azen op concurrent Flink.
  • Eind vorig jaar nam Getir rivaal Gorillas al over. Naar verluidt telde de flitsbezorger daar omgerekend 1,1 miljard euro voor neer.
  • Flink gaat mogelijk een vergelijkbaar bedrag kosten.
  • Lees ook: Flitsbezorger Gorillas blijft als merk bestaan, na overname door Getir

Boodschappenbezorgdienst Getir is wederom op overnamepad, zo meldt de Britse krant The Financial Times op basis van ingewijden. Dit keer zou de Turkse flitsbezorger azen op concurrent Flink.

Eind vorig jaar nam Getir zijn Duitse rivaal Gorillas al over. De flitsbezorger maakte niet bekend hoeveel geld het daarvoor neertelde. Naar verluidt ging het om een bedrag van omgerekend 1,1 miljard euro.

Flink komt eveneens uit Duitsland. Verder is het bedrijf actief in Nederland en Frankrijk. Flink gaf eerder dit jaar aan in Duitsland tegen het einde van het jaar winstgevend te willen zijn. In Nederland en Frankrijk zou dat volgend jaar moeten lukken. Het plan is om minder agressief uit te breiden.

De overnameprijs die Getir moet neertellen voor Flink, komt mogelijk in de buurt te liggen van wat er voor Gorillas is betaald. Flink is parallel aan de overnamegesprekken ook aan het praten met geldschieters voor een investeringsronde, schrijft de FT. Daarbij zou het bedrijf 100 miljoen dollar willen ophalen tegen een waardering van 1 miljard dollar voor het hele bedrijf. Eind 2021 werd de waarde van het bedrijf nog op 2,1 miljard dollar geschat.

Lees ook: Online bezorgdienst Flink mikt naar verluidt op nieuwe kapitaalinjectie van zo’n €100 miljoen, tegen lagere bedrijfswaardering

Een eventuele overname van Flink door Getir wordt vergemakkelijkt door het feit dat het staatsinvesteringsfonds van Abu Dhabi Mubadala Investment Company een belang in beide bedrijven bezit. Komt de overname rond, dan zijn alle drie in Nederland actieve flitsbezorgdiensten onderdeel van één bedrijf.

Naast Getir, Gorillas en Flink was ook het Britse Zapp hier actief, maar dat bedrijf vertrok midden vorig jaar.

Flitsbezorgers kwamen op tijdens de coronapandemie en werden, geholpen door allerlei kortingsacties, snel populair. Maar toen de pandemie ten einde liep, kregen de bedrijven het moeilijker. Door de hogere rente en minder snelle economische groei wilden investeerders niet steeds meer geld in de bedrijven pompen om te blijven groeien. Daarnaast werden consumenten door de sterk oplopende inflatie ook voorzichtiger met hun geld.

Gemeenten nemen actie tegen flitsbezorgers

Ook hebben flitsbezorgers het aan de stok gekregen met overheden. Dit heeft te maken met de kritiek op de zogeheten dark stores, een soort minidistributiecentra vanwaaruit de bezorgers naar klanten rijden. Deze leiden tot (geluids)overlast van onder meer busjes en geparkeerde fietsen.

Gemeenten als Amsterdam en Rotterdam hebben dark stores in hun stadscentra inmiddels verboden.

De gemeente Amsterdam heeft Getir zelfs meerdere dwangsommen opgelegd vanwege het niet sluiten van distributiecentra. Twee van de drie probleemvestigingen hebben hun deuren inmiddels gesloten, schrijft Het Parool.

LEES OOK: Flitsbezorger Getir vraagt kantoorpersoneel fulltime op werk te komen, maar mag dat wel? ‘Het hangt af van je arbeidsovereenkomst’