De feestdagen zijn op komst. Daarmee breekt voor retailers het belangrijkste verkoopseizoen van het jaar aan. Uit onderzoek van performancemarketingbureau Wunderkind blijkt dat meer dan 40 procent van de consumenten hun inkopen voor de feestdagen vooral in november zal doen.

Volgens Wunderkind heeft online winkelen tijdens de coronapandemie een enorme opmars gemaakt en zijn consumenten vanwege alle economische en politieke onzekerheid doortastender geworden in hun koopgedrag.

Daarom is het voor retailers extra belangrijk het winkelgedrag van hun klanten te begrijpen. Hoe kunnen ze het best bereikt worden? Wunderkind heeft op basis van eigen onderzoekscijfers vijf tips om als retailer je slag te slaan.

Meer dan 40 procent van de door Wunderkind ondervraagde consumenten zegt in november hun inkopen voor de feestdagen te doen. Dit zijn de populairste productcategorieën. Bron: Wunderkind
Meer dan 40 procent van de door Wunderkind ondervraagde consumenten zegt in november hun inkopen voor de feestdagen te doen. Dit zijn de populairste productcategorieën. Bron: Wunderkind

1. Stel voor vrouwen kortingen centraal, voor mannen het merk en product

De sterk gestegen inflatie heeft de consument voorzichtiger gemaakt. Ruim 80 procent van de mensen zegt dat prijs het belangrijkste is bij een aankoop. Bij vrouwen is dat zelfs 86,4 procent. Stel daarom kortingen centraal als je merk zich het meest op vrouwen richt. Herinner hen aan aanbiedingen en uitverkoopmomenten.

Voor mannen is prijs wat minder belangrijk en bij hen kunnen daarom beter de kenmerken van het product en de merkpositionering centraal staan.

2. Spreek consumenten online aan

Tijdens de coronapandemie heeft online winkelen een enorme opmars gemaakt en Wunderkind verwacht dat die ontwikkeling zich doorzet. Maar liefst 53,6 procent van de ondervraagde consumenten zegt van plan te zijn online te gaan winkelen tijdens Black Friday en Cyber Monday.

Daarom moeten merken consumenten online aanspreken via marketingkanalen als e-mail, sms en sociale media. "Merken moeten goed voorbereid zijn op een soepele online ervaring, van informeren tot thuis bezorgen", zegt Country Manager Nederland Wouter Koch daarover in het rapport.

"Duidelijk is dat online reviews ook een cruciaal onderdeel zijn van het aankoopproces, laat die dus duidelijk naar voren komen op je website", aldus Koch.

3. Informeer klanten per e-mail over deals

Consumenten leiden een druk leven en hebben een beperkte aandachtsspanne. Daarom is het voor merken cruciaal potentiële klanten per e-mail te informeren over hun deals. "Het belang van e-mailcommunicatie tussen merken en consumenten is al langere tijd bewezen en dit geldt zeker ook richting de feestdagen", zegt Koch daarover.

Volgens het onderzoek van Wunderkind staan consumenten daar voor open, net als voor vervolgmails met herinneringen aan die deals.

Bron: Wunderkind
Bron: Wunderkind

4. Kijk goed naar de prijzen van concurrerende merken

Ongeveer 1 op de 3 consumenten geeft aan dit jaar prijzen en merken te gaan vergelijken. Dat betekent dat mensen graag winkelen bij de merken waarvan ze weten dat ze de beste kwaliteit tegen de beste prijzen bieden.

Het is daarom van belang goed te kijken welke prijsstelling concurrerende merken hanteren.

5. Benadruk de waarden van je bedrijf

Consumenten nemen de normen en waarden van merken op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid serieus. Ze nemen tijdens hun aankopen het standpunt van een merk over sociale, economische en milieufactoren in overweging.

Merken moeten zich daarom richten op het benadrukken van hun waarden, zegt Koch: "Als jouw merk duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, dan raad ik aan hier actief over te communiceren."

LEES OOK: De eerste grote reclamecampagne van online supermarkt Picnic voelt ‘een beetje braaf en middle-of-the-road’, oordeelt Adformatie-panel