• Kleine e-commercebedrijven die via Amazon verkopen komen in het nauw door sterk opgelopen kosten.
  • De kosten bestaan uit een commissie van 15 procent en advertentiekosten van 4 procent.
  • Met name de advertentiekosten zijn sterk gestegen in de afgelopen jaren.
  • Lees ook: Impasse op de beurs: is het aandeel Amazon weer koopwaardig?

Kleine e-commercebedrijven die via Amazon verkopen, komen in het nauw door sterk opgelopen kosten. Inmiddels moeten zij een commissiepercentage van ruim 19 procent betalen per verkocht product.

Dit bestaat uit een commissie van 15 procent en advertentiekosten van 4 procent. De advertentiekosten zijn ten opzichte van vijf jaar geleden verdubbeld, blijkt uit onderzoek van FiveX, die diensten verkoopt aan e-commercebedrijven.

Amazon verdient ook steeds meer aan advertenties. De totale advertentie-inkomsten stegen tussen 2017 en 2021 met 500 procent, van 2,56 procent naar 6,42 procent van de omzet.

De inkomsten uit commissies stegen met ruim 200 procent: van bijna 18 procent tot 22 procent van de omzet. Dit is gebeurd met vrijwel een stabiel commissiepercentage van 15 procent per verkoop.

Verkoopalgoritme bevoordeelt adverterende verkoper

De groei is te danken aan het verkoopalgoritme van Amazon. Het bedrijf toont bij een zoekopdracht op het platform eerst adverterende verkopers en dan pas de andere verkopers.

Verder legt het algoritme nadruk op het recente aantal verkopen van de betreffende verkoper. Wanneer één verkoper kiest te adverteren, zorgt dit er ervoor dat niet-adverterende verkopers minder verkopen. Hierdoor is het effect van dalende verkopen en dalende posities in de ranking zelfversterkend.

Volgens Kevin van der Eijk, co-founder van FiveX, is het ook noodzakelijk om een grote voorraad aan te houden. Als je producten even uit voorraad gaan, vallen de recente verkopen terug en dalen de producten in de ranking van het algoritme.

Vanwege de hevige concurrentie worden verkopers gedwongen steeds meer op efficiëntie te letten. "Denk hierbij aan effectief voorraadbeheer, gestroomlijnd retourmanagement, efficiënte klantenservice, up-to-date verkoopcijfers, prijsdata van concurrenten, etc. Veel aanbieders lukt dat niet zelfstandig”, aldus Van der Eijk. 

De concurrentie kun je ook enigszins vermijden door op nicheproducten te focussen. Dan is ook de noodzaak om te adverteren minder, aldus FiveX.

LEES OOK: Impasse op de beurs: is het aandeel Amazon weer koopwaardig?