• Voordat Herbert Diess in de zomer van 2015 overstapte van BMW naar Volkswagen bood Elon Musk hem aan om CEO van Tesla te worden, ontdekte Business Insider Deutschland.
  • Diess geloofde in een vroeg stadium in het succes van het Amerikaanse bedrijf, maar wees het aanbod van Musk toch af.
  • De fascinatie van Diess voor Tesla is echter gebleven, dit tot ergernis van sommige managers bij Volkswagen.

Niet nog een keer, denken sommige topmanagers van Volkswagen als Herbert Diess aan zijn zoveelste Tesla-vergelijking begint. Voor de baas van Volkswagen is het bedrijf van Elon Musk de maatstaf voor alles in de wereld van auto’s.

Al meer dan vijf jaar predikt Diess dat alle leidinggevenden in Wolfsburg een beetje meer op Musk moeten lijken.

Hoewel beleggers het doorzettingsvermogen van Diess steeds meer belonen, lijken de ondernemingsraad en een deel van het management van Volkswagen geïrriteerd door de ‘Teslaritis’. In een vergadering zou een leidinggevende hebben geroepen: “Herbert, wij zijn geen Tesla.”

Dat weet Diess ongetwijfeld zelf ook wel. Sterker nog, het had niet veel gescheeld of de Oostenrijker zou in 2015 niet zijn overgestapt van BMW naar Volkswagen. Hij zou dan de nieuwe CEO van Tesla zijn geworden.

Uit onderzoek van Business Insider Deutschland blijkt dat Tesla een contract voor Diess had klaarliggen dat alleen nog maar even ondertekend hoefde te worden.

Musk wilde de leiding van Tesla dus overdragen aan Diess. Slechts een paar mensen bij Volkswagen zouden hiervan op de hoogte zijn. Desgevraagd zei een woordvoerder van Volkswagen: “Geen commentaar.”

Onduidelijk waarom Diess aanbod van Tesla afwees

Het is niet duidelijk waarom Diess, destijds hoofd ontwikkeling bij BMW, niet op het bod is ingegaan. In 2014 was Tesla nog niet het meest waardevolle autobedrijf ter wereld.

Lees ook op Business Insider

Toen Musk destijds tijdens een bezoek aan Duitsland zijn visie op het naderende tijdperk van de elektrische auto presenteerde, veroorzaakte dat meer hoongelach dan enthousiasme in de Duitse politiek.

In hetzelfde jaar 2014 besloot Mercedes-eigenaar Daimler niet meer te investeren in Tesla en verkocht het zijn aandelen. Volgens ingewijden zou Diess in deze periode juist aandelen Tesla hebben gekocht. Achteraf gezien een uitstekende belegging, gelet op de recente koersontwikkeling van Tesla. Diess laat zich in het openbaar overigens alleen uit over de aandelen Volkswagen die hij bezit.

Goede relatie tussen Musk en Diess

Diess geloofde niet alleen in een vroeg stadium in het succes van elektrische auto’s, hij geloofde ook in Elon Musk. Beiden leerden elkaar kennen toen Diess nog bezig was met het doorvoeren van bezuinigingen bij BMW.

Tijdens persoonlijke ontmoetingen wisselden ze ideeën uit en bouwden ze vertrouwen op. Het wederzijdse respect leidde uiteindelijk tot het aanbod van Musk om de leiding van van zijn bedrijf over te dragen aan Diess.

Maar Diess koos toch nog voor de traditionele autowereld. Eind 2014 kondigde Volkswagen aan dat de BMW-manager in de loop van 2015 een plek zou krijgen in de raad van bestuur van het Volkswagen-concern en dat hij het merk Volkswagen een nieuwe impuls moest geven. Op dat moment had niemand nog enig idee van de naderende dieselaffaire.

Zo werd Diess niet de baas van Tesla, maar klom hij verder op binnen Volkswagen waar hij in 2018 de hoogste baas werd. Dit deed echter geen afbreuk aan de relatie tussen Diess en Musk. Integendeel juist, de twee topmanagers hebben een manier gevonden om hun vermeende rivaliteit zo vorm te geven dat de strategie van beide bedrijven voor elektrisch rijden zo veel mogelijk aandacht krijgt.

Lees ook: Kijk hoe Elon Musk een testrit maakt in de elektrische auto van concurrent Volkswagen tijdens zijn bezoek aan Duitsland

“Tesla is een belangrijke maatstaf voor ons”, heeft Diess publiekelijk verklaard. De concurrentie met Tesla is volgens hem goed voor de hele auto-industrie. Musk was er als de kippen bij om de Volkswagen-baas bij te staan toen Diess tijdens de dieselaffaire werd beschuldigd van marktmanipulatie.

De baas van Tesla twitterde toen naar zijn 50 miljoen volgens: “Herbert Diess doet meer voor elektrificatie dan welke andere grote autofabrikant dan ook. Het welzijn van de wereld moet op de eerste plaats komen. Hij heeft mijn steun.”

Tijdens een verrassende bijeenkomst op vliegveld Braunschweig in september 2020 verscheen Musk als een soort merkambassadeur voor Volkswagen ten tonele en hij prees de nieuwe ID.3 na een proefrit.

Contract Diess loopt af in 2023

Bij zijn eigen bedrijf krijgt de VW-baas zelden deze erkenning. Daar moet hij juist voortdurend zijn kraakheldere visie bijstellen vanwege de kritiek van vakbonden en de scepsis bij sommige aandeelhouders van Volkswagen. Deze obstakels bestaan niet in de wereld van Elon Musk.

De vraag die opkomt is: wat gaat Diess doen als zijn huidige contract bij Volkswagen, dat in 2023 afloopt, niet wordt verlengd?

Misschien wordt de leider een van de grootste concurrenten van Tesla dan juist de baas van het bedrijf. Hiervoor hoeft Elon Musk alleen maar zijn aanbod voor een tweede keer op tafel te leggen.

Lees het oorspronkelijke artikel op Business Insider Deutschland.

Lees meer over Volkswagen en Tesla: