• Fabrikanten van elektrische auto’s hadden in 2022 veel last van productieproblemen door chiptekorten en andere haperingen in toeleveringsketens.
  • Toch zijn er flink wat nieuwe elektrische modellen op de markt gekomen in Nederland.
  • Business Insider belicht 6 opvallende nieuwkomers.
  • Lees ook: 11 opvallende elektrische auto’s die in 2023 op de markt komen

Fabrikanten van elektrische auto’s hadden in 2022 veel last van productieproblemen door chiptekorten en andere problemen in de toeleveringsketens. Toch zijn er flink wat nieuwe modellen op de Nederlandse markt verschenen.

Dit jaar zagen we vooral veel nieuwe SUV’s op de markt verschijnen, want dat is wat mensen tegenwoordig willen. Maar dat zorgt er ook voor dat ze weinig onderscheidend zijn.

In ons lijstje met opvallende elektrische auto’s van 2022 zul je weinig SUV’s tegenkomen. Zelfs al behoren ze tot de verkooptoppers van het jaar.

Met onderstaande lijst proberen we te laten zien dat er naast de eenheidsworst en leasetoppers ook nog wat anders in het aanbod van elektrische auto’s is te vinden. En daarnaast geven we ook aandacht aan minder opvallende, maar toch opmerkelijke nieuwe modellen die het elektrische aanbod verrijken, naast de luxe sleeën, SUV’s en hatchbacks die nu vooral in de showrooms van dealers te zien zijn.


ID.Buzz

Volkswagen ID.Buzz
Volkswagen ID.Buzz
Volkswagen

Wellicht een van de leukste elektrische voertuigen van Volkswagen van het moment, de ultrahippe elektrische ID.Buzz. De hippiebus doet denken aan de Iconische T3 waar veel mensen tegenwoordig campers van maken, maar dan met een elektrische aandrijving.

Maar het vernieuwende blijft vooral bij het uiterlijk, want onderhuids vinden we dezelfde technologie die Volkswagen in alle andere ID.-auto’s ook gebruikt. Niet dat we daarover klagen, want het is lekker efficiënt in de productie en het heeft zich bewezen in de praktijk.

En natuurlijk is hij ook gewoon leverbaar als transportbus voor de milieubewuste klussers onder ons.


Pininfarina Battista

Pininfarina Battista
Pininfarina Battista
Pininfarina

Van ultrahip, naar simpelweg ultra in alles. De Pininfarina Battista doet namelijk op geen enkel punt concessies. Hij is getekend door designhuis Pininfarina, dat ook met enige regelmaat Ferrari’s tekende.

Onderhuids komt de technologie van Rimac, dat bekend staat om zijn eigen elektrische hypercar, de Nevera, die volgend jaar naar Nederland komt.

Dat alles houdt in dat hij bijna 2.000 pk heeft en daarmee zo’n 1,9 seconden nodig heeft om vanuit stilstand de 100 kilometer per uur te halen. Topsnelheid? Die is begrensd op 350 kilometer per uur. En ook de prijs is ultrahoog, want die bedraagt zo’n 1,98 miljoen euro. Dat is 20.000 euro goedkoper dan de Rimac Nevera.


MG5

MG5 Electric
MG5 Electric
MG

Bouwers van elektrische auto’s leken zich tot 2022 vooral te focussen op de grootste en duurste modellen. Daarna kwamen de redelijk betaalbare hatchbacks in beeld.

Maar de populaire stationwagen werd compleet genegeerd, terwijl deze vorm een goed uitgangspunt voor een elektrische auto biedt. Een grote ruimte voor veel batterijen in de vloer en een gestroomlijnde vorm voor een betere aerodynamica en dus meer actieradius dan een SUV.

Je zou zeggen dat de Duitse merken, die historisch gezien veel stationwagens verkopen, snel de carrosserievorm zouden elektrificeren, maar de eerste op de markt was het Chinese MG. De MG5 was de eerste elektrische stationwagen ter wereld. En daarbij was hij ook nog eens best betaalbaar met een vanafprijs van zo’n 34.000 euro.

Ondertussen hebben de Duitsers ook meerdere stationwagens aangekondigd.


Lightyear 0

De Lightyear 0, voorheen Lightyear One
De Lightyear 0, voorheen Lightyear One
Lightyear

Het Helmondse Lightyear heeft het vlak voor het einde van 2022 nog voor elkaar weten te schoppen: de eerste paar Lightyear 0’s zijn van de band van het Finse Valmet gerold.

De 250.000 euro (exclusief belastingen) kostende zonneauto laat zien wat je kunt doen met een relatief kleine batterij, goede zonnepanelen en een focus op gewichtsbesparing en aerodynamica. Lightyear claimt 1.000 kilometer tussen twee laadmomenten. Een beetje vaag natuurlijk. Gelukkig is het ook wat duidelijker over de actieradius op een volle batterij van 60 kWh: 625 kilometer volgens de WLTP-meetmethode.

Natuurlijk is dit voertuig niet voor de massa geschikt, maar de lering die Lightyear uit dit model haalt, vertaalt het als het goed is naar de volgende elektrische auto van het merk: een 30.000 euro kostende EV. Die zouden we pas ergens vanaf 2024 kunnen verwachten.


Hongqi E-HS9

Hongqi E-HS9
Hongqi E-HS9
Hongqi

We zouden geen SUV’s noemen. Maar deze verschijning is zo apart dat we hem wel even aan moesten halen. Deze Hongqi E-HS9 lijkt op een mix van Rolls-Royce, BMW en Range Rover, maar dan volledig elektrisch en niet helemaal perfect in proportie.

Hongqi is China’s oudste automerk en bouwt al sinds jaar en dag de staatslimousines voor de leiders van het land. De luxe van de E-HS9 is dus niet geheel verrassend. De looks overigens ook niet, want het automerk kocht de ontwerper van de Rolls-Royce Cullinan weg om deze luxe SUV te tekenen.

Leuk detail, die kleine streepjes op de C-pilaar zijn lampjes. Die kunnen op verschillende volgorde aan- en uitgaan. En die lijn die in het midden van de grille op de motorkap loopt, dat is ook een lichtstrip.


Lucid Air

De Lucid Air Pure.
De Lucid Air Pure.
Lucid Motors

In de laatste dagen van 2022 begon Lucid met het uitleveren van de allereerste Lucid Air Dream Editions in Nederland. Deze auto wordt veelal aangehaald als dé 'Tesla-killer' en dat komt natuurlijk voornamelijk doordat de CEO van het bedrijf heeft meegewerkt aan de Tesla Model S.

Maar Lucid probeert helemaal geen Tesla-killer te zijn. Het richt zich op een andere markt en heeft als doel om de best rijdende elektrische auto ter wereld te produceren. Daarnaast moet de Air zich qua luxe kunnen meten met de Bentley’s van deze wereld. Het bedrijf focust zich op dit moment dan ook nog niet op een model voor de massa.


Opel Rocks-e

Opel Rocks-e
Opel Rocks-e
Opel

Okay, het is officieel geen auto, maar een brommobiel, maar het is wel een aparte elektrische verschijning. En daarbij een die verrassend betaalbaar is. Voor nog geen 8.499 euro rij je al rond in het kekke karretje die een maximale actieradius van 75 kilometer heeft.

Wat hem zo opvallend maakt is dat hij dezelfde voor- en achterkant heeft. Ook de linker- en rechterdeur zijn precies hetzelfde. Waarom? Om op productiekosten te besparen en dus de prijs te kunnen drukken. Oh, en hij hoeft niet aan de laadpaal, want opladen kan je met een gewone stekker in een gewoon stopcontact doen.

LEES OOK: 7 autotrends voor 2023: meer files, duurdere elektrische auto’s, goedkopere occasions en prijziger onderhoud