• Er komen de komende drie jaar tientallen nieuwe elektrische auto’s op de markt.
  • De nieuwe auto’s komen van startups als Lucid, maar ook van traditionele autofabrikanten als BMW en General Motors.
  • Tesla komt volgend jaar met de langverwachte Roadster en de Cybertruck.

De benzineauto is al meer dan een eeuw de koning van de weg, maar dat gaat met de snelle opmars van elektrische auto’s niet lang meer duren.

Klimaatbewuste autokopers kunnen tegenwoordig kiezen uit tientallen geheel of gedeeltelijk elektrische modellen. De komende jaren zal het aanbod explosief verder groeien, nu startups volwassen worden en traditionele autobouwers ook volop kiezen voor uitbreiding van het aanbod van elektrische auto’s.

De Amerikaanse fabrikant General Motors is bijvoorbeeld van plan om in 2025 dertig elektrische modellen in de showrooms te hebben. Andere automakers doen vergelijkbare beloftes om benzineauto’s in te wisselen voor emissievrije auto’s. Zo wil Volkswagen dat 70 procent van zijn in Europa verkochte auto’s in 2030 elektrisch is, terwijl Volvo vanaf dat jaar alleen nog maar elektrische auto’s maakt.

Analisten van adviesbureau McKinsey & Company schatten dat automakers tot 2025 maar liefst 400 nieuwe elektrische modellen op de markt zullen brengen.

Bekijk hieronder een aantal van de coolste elektrische auto’s die relatief snel op de markt komen in de periode tot 2023.


Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT
Audi E-Tron GT. Foto: Audi

Audi heeft het al lang over de E-Tron GT en toonde in ‘Avengers: Endgame’ een conceptversie, maar pas afgelopen februari werd het definitieve model onthuld.

De Audi E-Tron GT is binnenkort te bestellen in Nederland voor 104.485 euro voor het basismodel met 530 pk en een actieradius van 420 kilometer.

Het 146.295 euro kostende topmodel RS heeft een vermogen van 646 pk, een actieradius van 405 kilometer en trekt volgens Audi in 3,1 seconden op naar 100 km/u.


BMW i4

BMW i4.

 

BMW i4. Foto: BMW

BMW loopt misschien een beetje achter door nog steeds de letter ‘i’ voor modellen met nieuwe elektrische technologie te zetten, maar de i4 belooft toch veel voor de toekomst van de Duitse automaker.

De eerste elektrische sedan van BMW heeft een geschatte actieradius van 450 kilometer en een vermogen van 530 pk. De BMW i4 is later dit jaar te koop in Nederland.


BMW iX (2022)

BMW iX

 

BMW iX. Foto: BMW

BMW ontwikkelt ook een elektrische SUV die vanaf het eind van 2021 in productie gaat en naar verwachting begin 2022 bij de dealers aankomt. Met een actieradius van 510 kilometer en een vermogen van 503 pk moet het iX-topmodel het paradepaardje worden van het elektrische aanbod van BMW.

De iX xDrive 50 met de hierboven beschreven specificaties gaat in Nederland 105.472 euro kosten. Het goedkopere model iX xDrive 40 kost 86.972 euro.


Cadillac Lyriq (2022)

Cadillac LyriqCadillac Lyric. Foto: Cadillac

Cadillac moet op elektrisch gebied het paradepaardje worden van General Motors. Het eerste model Cadillac Lyriq zal in 2022 te koop zijn in de Verenigde Staten.

Of de auto ook naar Nederland komt is nog niet bekend, maar dat hoort volgens autoblog.nl wel tot de mogelijkheden. Het concept van de Lyric is afgelopen zomer onthuld en maakt gebruik van de GM Ultium accutechnologie.

Er zijn nog niet veel details over de auto bekend, maar volgens GM komen er versies met alleen achterwielaandrijving en ook versies met vierwielaandrijving. Ze zullen een actieradius van zeker 450 kilometer hebben en in de VS tussen de 75.000 en 100.000 dollar gaan kosten.


Ford F-150 Electric

2021_F 150 Raptor_05

 

2021 Ford F-150 Raptor. Foto: Ford

De Ford F-150 is al meer dan vier decennia de populairste auto in de Verenigde Staten. En in 2022 komt er een elektrische versie van op de markt.

Ford heeft autokopers al warm gemaakt met stuntfimpjes als deze waarin een prototype een zwaarbeladen goederentrein voortsleept. Volgens de nieuwssite The Blue Oval zullen er twee motoren in de F-150 EV komen, maar veel meer details zijn niet bekend.

Er zijn volgens Autoweek vooralsnog geen plannen om de Ford-150 Electric op de Nederlandse markt te brengen.


Lucid Air

lucid air elektrische auto

 


De Air wordt de eerste productieauto van de veelbelovende startup Lucid, die veel voormalige Tesla-ingenieurs heeft aangetrokken en wordt geleid door de man die bij Tesla verantwoordelijk was voor de Model S.

De Lucid Air heeft een geschatte actieradius van 540 kilometer en is vanaf volgend jaar leverbaar, ook in Nederland. Met een basisprijs van 80.000 euro gaat de luxe sedan de directe concurrentie aan met de Model S.

En het lijkt erop dat Elon Musk en Tesla de ontwikkelingen bij Lucid met angst en beven tegemoet zien. Want direct nadat Lucid bekendmaakte dat het basismodel door gebruik te maken van belastingvoordelen 69.900 dollar zal gaan kosten, verlaagde Musk de prijs van Model S tot enkele dollars onder die van de Lucid Air.


Porsche Macan EV

2020 Porsche Macan GTS._KL_1Porsche Macan GTS. Foto: Kristen Lee

Porsche verkoopt momenteel slechts een elektrisch model: de Taycan. Maar het Duitse luxemerk gaat eind volgend jaar een elektrische versie van het bestverkopende model verkopen, de Macan-crossover.

Er zijn ook een elektrische Cayman en Boxster op komst, maar Porsche heeft geen plannen om op korte termijn een emissievrije 911 op de markt te brengen.


Porsche Taycan Cross Turismo

2021 Porsche Taycan Cross Turismo._21Porsche Taycan Cross Turismo. Foto: Porsche

 


Porscheliefhebbers moeten dus nog even geduld hebben voor de elektrische Macan, maar zijn wellicht tevreden met de Taycan Cross Turismo die half mei op de Nederlandse markt wordt verwacht.

Het is de stationwagen-versie van de Taycan-sedan die meer kofferruimte heeft en standaard vierwielaandrijving. Het basismodel van de Taycan Cross Turismo gaat 97.400 euro kosten.


Rivian R1T/R1S

Rivian R1S

 

Rivian R1S. Foto: Rivian

Rivian is een in de Amerikaanse staat Californië gevestigde startup die vanaf 2009 auto’s ontwikkelt en een van de meest veelbelovende uitdagers van Tesla is. Deze zomer zullen naar verwachting de eerste R1T-pickups en R1S-SUV’s op de Amerikaanse markt komen. Exportmarkten zullen nog zeker een jaar geduld moeten hebben.

De automaker richt zich op buitenmensen die zoeken naar stevige auto’s in het hogere segment met een actieradius tot zo’n 600 kilometer, een vermogen tot 750 pk en innovatieve toepassingen zoals een uitschuifbare campingkeuken.

De basisversies van de R1T en de R1S gaan respectievelijk 67.500 dollar en 70.000 dollar kosten.


Tesla Cybertruck

Cybertruck

 

Tesla Cybertruck. Foto: Tesla

Volgens CEO Elon Musk van Tesla is de langverwachte Cybertruck helemaal af en kan hij mogelijk al vanaf het eind van dit jaar geleverd worden. Maar hij zei ook dat het waarschijnlijker is dat de massaproductie pas in 2022 kan beginnen.

De omstreden pick-up, die in 2019 tijdens een opzienbarend evenement werd onthuld, zal in de versie met drie motoren een actieradius tot wel 750 kilometer hebben. Ook kan deze krachtpatser in minder dan 3 seconden optrekken naar 100 km/u, belooft Tesla. De Cybertruck heeft een bijna ondoordringbaar chassis van extra hard roestvrij staal en gepantserde ramen.

Volgens Tesla komt de Cybertruck in versies met een, twee en drie motoren en zal het goedkoopste model met één motor 45.000 euro gaan kosten in Nederland en het model met drie motoren 78.000 euro.


Tesla Roadster

Tesla Roadster.Tesla Roadster. Foto: Tesla

 


Elon Musk zei bij de presentatie van de Roadster in 2017 dat het de “snelste productieauto ooit” zal worden. Tesla belooft dat de superauto snelheden tot boven de 400 kilometer per uur kan halen en een actieradius van 970 kilometer heeft, meer dan welke verkrijgbare elektrische auto dan ook. Hij kan volgens Tesla in een recordtempo van 1,9 seconden optrekken naar 100 km/u.

Maar voordat liefhebbers van die indrukwekkende prestaties kunnen genieten, moet de auto eerst geleverd worden. Tesla zei in eerste instantie dat de 250.000 dollar kostende ‘Founders Series’ van de Roadster in 2020 op de markt zou komen, maar Musk zei in januari dat de productie pas in 2022 op gang zal komen.


Volkswagen ID.Buzz (2023)

VW ID Buzz concept

 

Volkswagen ID. Buzz concept. Foto: Volkswagen

Volkswagen wekte in 2017 beroering toen het plannen aankondigde om het iconische T1-busje terug te laten keren in een elektrische variant. Het is niet duidelijk hoe het busje er precies uit komt te zien, maar VW heeft al wel de hierboven afgebeelde conceptversie gebouwd.

Er zijn nog niet veel details bekend over de ID.Buzz, maar volgens de Duitse automaker wordt het busje op precies hetzelfde EV-platform gebaseerd als de ID.3 en ID.4-modellen.

De ID.Buzz komt naar verwachting volgend jaar op de markt, hoewel er ook verhalen rondgaan dat het project een jaar vertraging op gaat lopen.

 

Lees meer over elektrische auto’s: