• Het Nederlandse e-commercebedrijf Dwarfs krijgt een lening van 30 miljoen euro om webshops over te nemen.
  • De onderneming koopt met het geld vier succesvolle webwinkels en helpt ze om snel verder te groeien.
  • Het opkoopmodel is eerder in de Verenigde Staten enorm succesvol gebleken.

De Nederlandse opkoper van specialistische webwinkels Dwarfs krijgt een lening van 30 miljoen euro om overnames te doen. In mei scoorde het bedrijf al 7,5 miljoen euro aan startkapitaal.

Dwarfs is een initiatief van Demian Beenakker, Bas Urlings en Michiel van der Meer. Het drietal heeft een achtergrond in de e-commercewereld en ziet dat succesvolle verkopers op platformen als bol.com en Amazon al snel tegen obstakels aanlopen als ze verder willen groeien.

Denk aan het opschalen van de productie, inkoop, logistiek, klantenservice en marketing. Dat gaat vaak gepaard met forse kostenstijgingen, inclusief de administratieve rompslomp. Onder de hoede en met financiële steun van Dwarfs moeten ze verder groeien in omzet en winstgevendheid.

Dat concept is in de VS uiterst succesvol gebleken. Zo bereikte de Amerikaanse opkoper Thrasio vorig jaar de unicorn-status, slechts 24 maanden na de oprichting. In Europa probeert een twintigtal bedrijven hetzelfde te doen.

Combinatie van groeigeld en leningen

Om de overnames te financieren klopt Dwarfs aan bij investeerders. In mei stapten een groep informal investors, het Nederlandse Solid Ventures en twee Amerikaanse investeerders, FJ Labs en Harlan Capital, in. Met het startkapitaal werd onlineverkoper van keukenspullen en -accessoires AMCO overgenomen.

Dit keer heeft Dwarfs de Europese investeringsfirma North Wall Capital gestrikt. Die verstrekt een lening van 30 miljoen euro.

Met de kersverse centen doet Dwarfs meteen vier nieuwe overnames. Het gaat om de webshops Slaapkalm, Calmzy, Litollo en Kristie’s Kitchen.

Volgens Beenakker betaalt Dwarfs een “stevig rentepercentage” over de leningen, zei hij eerder tegen MT/Sprout. Maar dat is geen probleem. “De shops die we overnemen, zijn winstgevend en mede dankzij ons ingrijpen vele malen sneller gaan groeien. Na verloop van tijd herfinancieren we de leningen zodat de rentelasten lager worden.”

Dwarfs wil snel groeien, maar heeft concurrentie

Dwarfs kijkt met name naar webshops actief op het gebied van huis, tuin en keuken, gereedschappen, gezondheid en cosmetica, huisdieren en sportartikelen die een jaarlijkse omzet tussen de half miljoen en 10 miljoen euro draaien. Mode en elektronica laten ze links liggen.

De ambities van Dwarfs zijn hoog. Dit jaar wil het bedrijf in totaal twintig overnames doen, binnen drie jaar moeten dat er vijftig tot zestig zijn. Om de groei te versnellen, wil Dwarfs nog dit jaar meer geld ophalen in een nieuwe financieringsronde.

Op dit moment bedraagt de omzet van Dwarfs, na in totaal vijf overnames, 11 miljoen euro per jaar. Voor 2025 mikt Dwarfs op 200 tot 250 miljoen euro aan inkomsten, zegt Beenakker tegen MT/Sprout. “Als we dit de komende twee jaar goed neerzetten, komt een vliegwiel op gang dat ons op weg helpt naar een unicorn-status.”

De concurrentie is echter enorm. Van de ruim twintig Europese concurrenten heeft er een aantal een veel grotere oorlogskas dan Dwarfs.

Zo hengelde Berlin Brands Group deze week 590 miljoen euro binnen, mocht het Britse Olsam 139 miljoen euro bijschrijven en wist het eveneens Britse bedrijf Heroes 168 miljoen euro op te halen.

Lees meer over succesvolle Nederlandse ondernemers: