De hyperloop kan de reistijd tussen Amsterdam en steden als Düsseldorf, Brussel, Frankfurt en Parijs aanzienlijk verkorten.

Daarmee is het mogelijk om veel grotere woon-werkafstanden af te leggen. Dat kan een flinke boost geven aan de economie van Noord-Holland.

De kosten voor het hyperlooptraject Amsterdam – Frankfurt bedragen op papier zo’n 1,8 miljard euro.

Van deur tot deur ben je nu bijna vier uur onderweg als je van Düsseldorf naar Amsterdam reist met de trein. Het vliegtuig haalt daar een uur vanaf.

Maar de hyperloop betekent pas echt tijdwinst. Binnen een uur sta je van de Duitse stad, even ten zuiden van het Ruhrgebied, op de Dam. Dat blijkt uit een verkennende studie verricht door Hardt Hyperloop in samenwerking met de provincie Noord-Holland.

De Delftse startup onderzocht de economische impact van snelle hyperloopverbindingen tussen de Metropoolregio Amsterdam en diverse grote steden. Binnen Nederland is gekeken naar de routes Amsterdam – Groningen en Amsterdam – Den Haag. Internationaal nam het bedrijf de verbindingen met Düsseldorf, Frankfurt en Parijs onder de loep.

Conclusie? Hyperloops kunnen een flinke economische boost geven aan de provincie Noord-Holland.

Bron: Hardt Hyperloop
Bron: Hardt Hyperloop

"We weten dat mensen bereid zijn om voor hun werk van deur tot deur maximaal één uur te reizen", zegt gedeputeerde Jeroen Olthof. "Met zo’n supersnelle hyperloop wordt het ineens mogelijk om binnen die tijd veel grotere woon-werkafstanden af te leggen."

Met de hyperloop is Amsterdam en omgeving ineens veel beter bereikbaar vanuit een economisch interessante regio als het Duitse Ruhrgebied. Ook Brussel ligt binnen 60 minuten reistijd.

"Woon-werkafstanden komen in een heel ander perspectief te staan", aldus Stefan Marges, projectmanager van Hardt. "De hyperloop leent zich bij uitstek goed voor internationale verbindingen. En een verbinding Amsterdam – Eindhoven zou een logisch onderdeel zijn van een internationale verbinding tussen Amsterdam en het Ruhrgebied en Berlijn."

Hardt Hyperloop is in 2016 opgericht door een groep studenten van de TU Delft. Die had een wedstrijd gewonnen die was georganiseerd door SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van zakenman Elon Musk.

De hyperloop is een supersnelle vacuümtrein. Een capsule vliegt door een buis die vrijwel vacuüm is gezogen. Door de lage luchtweerstand kan de trein enorme snelheden bereiken van meer dan 1.000 kilometer per uur.

Hardt Hyperloop heeft 10 miljoen euro aan financiering opgehaald en wil een testbaan bouwen ten oosten van de stad Groningen. Hardt is naar eigen zeggen het enige bedrijf ter wereld dat een bewezen magnetische technologie heeft om voertuigen in een buizensysteem van baan te laten wisselen. Dat is volgens het bedrijf cruciaal voor de implementatie van een hyperloopnetwerk.

De hyperloop: wie gaat dat betalen?

De provincie Noord-Holland ziet potentie in de hyperloop en wil een vervolgonderzoek. Het netwerk van transportbuizen zou ook luchthaven Schiphol kunnen ontlasten. Met name voor korte vluchten is de hyperloop een aantrekkelijk alternatief.

Dat het aanleggen van snelle verbindingen tussen steden economisch veel oplevert, is geen verrassing. De vraag is wat de bouw kost en wie dat gaat betalen.

TNO becijferde in 2017 dat de aanleg van vijf kilometer aan vacuümbuizen op palen zo'n 20 miljoen euro kost. De kosten voor het traject Amsterdam – Frankfurt bedragen dan op papier 1,8 miljard euro.

Voorlopig moet Hardt Hyperloop eerst maar eens een testcentrum uit de grond stampen bij Groningen. Daarvoor liggen vijf opties op tafel, maakte de gemeente deze week bekend. Omdat bijeenkomsten door de coronacrisis niet door kunnen gaan, willen Hardt Hyperloop en de gemeente Groningen via internet omwonenden voorlichting en inspraak geven.

LEES OOK: Deze 8 Europese stedentrips zijn wel erg lastig als je CO2-bewust wil reizen