KLM, Heineken en HEMA – bedrijven die iedereen kent en die nu ook nog een ontzettend leuke werkplek blijken te zijn.

Althans, volgens onderzoek van Glassdoor.

De vacaturesite waar medewerkers en oud-medewerkers anoniem recensies over bedrijven en hun baas kunnen achterlaten, bekeek welke CEO’s door Nederlandse werknemers het beste worden beoordeeld.

Glassdoor vroeg de werknemers of ze de prestaties van hun CEO goedkeuren, afkeuren of neutraal vinden. Dat konden ze op anonieme basis doen. Iedere CEO met minstens 40 beoordelingen werd in de lijst meegenomen.

Gemiddeld kregen CEO’s een goedkeuringsrating van 69 procent, maar er zijn er ook een aantal die de 100 procent haalden. Er zit wel een klein verschil tussen die CEO’s, maar volgens Glassdoor “reiken de berekeningen verder dan de duizendste decimaal”. Hieronder vind je een lijst van de 7 Nederlandse CEO’s die door hun werknemers het beste werden beoordeeld.


7. Paul Polman, Unilever - 95 procent goedkeuring

unilever

Paul Polman staat al sinds 2009 aan het roer van Unilever en weigerde onlangs nog een salarisverhoging. Bij zijn werknemers viel dat kennelijk goed, want volgens het onderzoek van Glassdoor waarderen die hem overwegend goed.

Toch zijn niet alle reviews positief. Zo zegt één iemand op de website dat Polman eens kritisch naar zijn "middle management" moet kijken: "Vervang die door talentvolle, gedreven jonge leiders."


6. Pieter Zwart, Coolblue - 96 procent goedkeuring

pieter zwart coolblue

Hij noemt zichzelf vrolijk eindbaas en treedt zelf regelmatig op de voorgrond. Ook zijn werknemers lijken hem te waarderen, want op Glassdoor geven (ex-)werknemers aan dat er een 'fijne en open' sfeer heerst bij Coolblue.

"Elk bedrijf heeft wel zijn minpunten, dus ook Coolblue. Maar alles is hier bespreekbaar en er wordt gekeken naar een passende oplossing", aldus een anonieme recensie.


5. Tjeerd Jegen, HEMA - 97 procent goedkeuring

hema, warenhuisketen, winst, verlies, 2016

In 2016 stond Tjeerd Jegen nog op de 8ste plek van de best beoordeelde CEO's in Nederland met een goedkeuring van 91 procent, inmiddels is dat gestegen tot 97 procent. Toch krijgt hij op Glassdoor nog wel advies van werknemers: volgens hen moet hij  "iets doen aan de lonen" en "mensen meer vertrouwen geven".

"Wees op tijd met de informatie en neem onze adviezen aan", raadt een huidige werknemer Jegen aan.


4. Jean-François van Boxmeer, Heineken - 98 procent goedkeuring

De vierdekwartaalresultaten van Heineken zijn beter dan verwacht en worden door beleggers met kooporders begroet. Maar de gunstige gevolgen van de sterke dollar moeten nog komen bij Heineken, schrijft Patrick Beijersbergen. Het is beleggers wel bekend: als de zon schijnt moet je Heineken hebben. En als de dollar stijgt ook. Het aandeel heeft het de laatste tijd dan ook goed gedaan. Ook woensdag weer, na de cijfers over de laatste drie maanden van 2014. Maar is Heineken niet wat duur op 25 keer de winst die vorig jaar werd behaald? Een blik op de valutaeffecten leert veel. Heineken heeft, zo blijkt uit het vierdekwartaalbericht, vorig jaar nog niet kunnen profiteren van de stijgende dollar. Ongunstige wisselkoersbewegingen hebben een negatief effect gehad op het operationele resultaat (beia) van 49 miljoen euro. Heineken had last van waardedalingen van de Mexicaanse peso, de Indonesische roepia en, jawel, de dalende kina van Papoea Nieuw-Guinea (!). Op de nettowinst hadden valutabewegingen per saldo een negatief effect van 32 miljoen euro. Heineken heeft nog weinig voordeel van de aantrekkende Amerikaanse dollar omdat de bierbrouwer de impact van de dollarbewegingen vertraagt door de verwachte exportkasstromen 18 maanden vooruit te hedgen. De gemiddelde koers waartegen in 2014 dollars werden omgezet in euro was 1,31 dollar per euro en dat was hetzelfde niveau als in 2013. Voor heel 2015 wordt een netto instroom verwacht van 529 miljoen dollar, waarvan 90 procent is gehedged op 1,34 dollar. Voor 2016 wordt 503 miljoen dollar voorzien, waarvan nu 43 procent is gehedged op 1,21. Op dit moment is de koers 1,13. Heineken ziet van de hoge dollar/zwakke euro dus nog weinig terug in de omzet, de schuld van het bedrijf wordt wel hoger. De nettoschuld nam toe tot 11,1 miljard euro omdat 29 procent van Heinekens schuld in dollars luidt. Ook dat nog. In de taxaties is het vertraagde effect ook te zien. Analisten verwachten voor Heineken een winst per aandeel van 3,37 euro in 2015. In 2016 loopt dat op tot 3,75 euro en in 2017 wordt maar liefst 4,22 euro verwacht. Dan is het opeens nog maar 15 keer de winst en lijkt het sterk gestegen aandeel Heineken ineens wat minder duur. Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Verenigingvan Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken ‘Beleggen Kun je Zelf’ en ‘Wat en Hoe met Geld’. De auteur heeft posities in aandelen Shell, maar ook in Vestas en First Solar.

Ook Jean-François van Boxmeer stond in 2016 in de lijst van best beoordeelde CEO's, al zijn zijn werknemers behoorlijk kritisch op Glassdoor. "Dit bedrijf praktiseert management by fear", schrijft een ex-werknemer. "Ze hebben een schijnheilig marketingbeleid t.o.v. alcoholconsumptie."


3. Steven Klooster, Travelbird - 100 procent goedkeuring

Steven Klooster eindigt op de derde plek in de lijst van Glassdoor. Hij krijgt met zijn waardering van 100 procent een hoop goede recensies. Hij lijkt het dan ook een stuk beter te doen dan de vorige CEO. Een jaar voordat Klooster aantrad, schreef een medewerker dat Travelbird een "onervaren topmanagement en slechte directeur" had.


2. Wolter Smit, TOPdesk - 100 procent goedkeuring

Topdesk

Dat je een bedrijf kunt oprichten, betekent niet altijd dat je het ook goed kunt leiden - maar dat geldt kennelijk niet voor Wolter Smit van TOPdesk. Hij krijgt uitsluitend positieve reacties van zijn werknemers.

Zo schrijven er veel dat er een hoop ruimte is voor ontwikkeling. "Binnen 3 jaar zit ik op een plek binnen het bedrijf waar ik niet gedacht had te kunnen komen", schrijft een huidige medewerker.


1. Pieter Elbers, KLM - 100 procent goedkeuring

pieter elbers klm ceo topman tips vliegen

Hoewel de werknemers bij de Franse tak van Air France-KLM niet helemaal blij zijn, lijkt dat in Nederland anders te liggen: Pieter Elbers is de best beoordeelde CEO in Nederland. Dat blijkt ook uit de reviews op Glassdoor. "We hebben een geweldige en daadkrachtige CEO", schrijft iemand.

Toch krijgt Elbers ook kritiek: "Leg meer verantwoordelijkheden neer bij medewerkers", schrijft een ander.

LEES OOK: