“Weet je wat de nummer één reden is waarom mensen een tv terugsturen? Te groot! En wie vindt hem dan te groot? Zij. Hij heeft hem uitgekozen en zij vindt hem te groot.”

Coolblue-oprichter Pieter Zwart is op dreef, terwijl hij op z’n Bob Dylans foamborden met zijn presentatie omhoog houdt vlak voor de opening van zijn nieuwe winkelconcept.

“Wij verkopen televisies van 55 inch, dat is 145 centimeter. Maar dan weet je eigenlijk nog niets. Want hoe groot is dat dan?”, aldus Zwart. “En zelfs al heb je overeenstemming met het thuisfront dat het een 55 inch moet worden, dan ben je er nog niet. De goedkoopste 55 inch is 399 euro en de duurste 4.000. Wat is het verschil tussen die twee?”

Volgens Zwart is er maar een oplossing voor dit probleem: de tv’s daadwerkelijk laten zien. Wil je de klant echt helpen, dan moet je voor sommige producten een fysieke locatie hebben.

Daarom opende Coolblue ruim tien jaar geleden zijn eerste winkels. Vrijdag is daar een nieuwe vestiging bijgekomen: de eerste Coolblue XXL-store aan de Gustav Mahlerlaan in Amsterdam. Een nieuw, nog groter concept.

Op 1.700 vierkante meter kunnen klanten meer dan 1.000 producten uitproberen, gespecialiseerd advies inwinnen en online bestellingen afhalen. Dankzij het enorme magazijn kun je één minuut na de online bestelling je pakket afhalen.

Business Insider bracht een bezoek:


De eerste Coolblue XXL opent aan de Gustav Mahlerlaan in Amsterdam. De bestaande winkel van Coolblue kreeg hier een make-over.

Opening-Amsterdam-2


Het nieuwe concept is vijf keer groter dan de vorige winkel en de uitgestalde producten en accessoires zijn meteen voorradig.

Opening-Amsterdam-3


“We hebben goed geluisterd naar onze klanten en medewerkers en hebben vele kleine en grote verbeteringen doorgevoerd. De grootste verbetering zit in de uitbreiding van het productassortiment ter plekke”, aldus Pieter Zwart.

Opening-Amsterdam-5


Volgens de oprichter weten klanten vaak al welk product ze willen, maar willen ze het graag nog even vasthouden en testen: “Wil je een nieuwe hoofdtelefoon, dan wil je toch even horen hoe die ‘echt’ klinkt, ook al vind je veel informatie via onze review- en instructievideo’s op Coolblue.nl. Ga je voor een nieuwe koffiemachine, dan wil je gelijk proeven hoe de koffie smaakt.”

coolblue-2


De winkel focust zich dus op producten die je minder goed kunt ervaren via een scherm. In de winkel vind je verschillende ‘productwerelden’ zoals Coolblue het noemt: Televisies, Geluid, Laptops/Computers/Netwerk, Witgoed, Telefonie/Tablets/Wearables en tenslotte koffiemachines.

coolblue-8


Nespresso, Samsung, Apple en Siemens hebben er een shop in shop. Het assortiment is ingericht naar het feit dat de klant aan de Zuidas wat meer te besteden heeft.

coolblue-6


Coolblue’s USP komt ook duidelijk terug in de zaak: het bedrijf helpt je bij je keuze. Zo zijn er verschillende productspecialisten die je met kennis en advies verder helpen…

coolblue-9


…en vind je er net als op de website ‘Coolblue’s Keuze’, producten die volgens het bedrijf de beste zijn in hun soort. De keuze baseert het bedrijf op zaken als hoe vaak een product wordt teruggestuurd en de reviews van klanten.

coolblue-4


De blauwe pijltjes kunnen dus ook snel rouleren, en komen overeen met de aanraders op de website. Dat gebeurt per segment: zo is er een ‘Coolblue’s Keuze’ voor een laptop om mee te gamen, maar ook een voor een zakelijke laptop.

coolblue-7


Ook de winkel zelf helpt klanten op weg naar het maken van de juiste productkeuze. Bijvoorbeeld door de advieswanden. Op deze wanden wordt aangeven waar je op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe televisie, welke inchmaat ideaal is voor in jouw woonkamer, wat HDR is en waarom je zou moeten kiezen voor een smart-tv.

coolblue-1


In lange straten met wasmachines geloven ze bij Coolblue XXL niet in. Ze geven liever uitleg over waar je op moet letten, hoeveel was er nou echt in een 20-litertrommel past en zetten hun favoriet in de winkel.

coolblue-3


In speciale ruimtes kun je soundbars en speakers testen.

coolblue-11


De prijskaartjes zijn digitaal, zodat je altijd realtime prijzen ziet. Online is daarbij leidend.

coolblue-10


De twee winkelconcepten zullen naast elkaar bestaan. Binnenkort wordt er nog een Coolblue XXL geopend in Den Haag.

Opening-Amsterdam-1


Op een van de borden die Zwart omhoog houdt tijdens zijn presentatie staat een landkaart van Nederland. “Overal waar we een fysieke winkel openen, gaat de online verkoop omhoog.”

Opening-Amsterdam-4

Dat komt volgens Zwart niet omdat er een computer bij de voordeur staat, waar klanten online kunnen bestellen. Nee, een winkel zorgt voor meer vertrouwen en naamsbekendheid. “Stel dat je als klant problemen hebt met je nieuwe smartphone, dan is het niet fijn om een anoniem servicenummer te moeten bellen en hem zomaar naar een bedrijf op te sturen. Een fysieke winkel in de buurt geeft klanten vertrouwen.”

LEES OOK: Om deze reden blijft Pieter Zwart van Coolblue gigaspelers als Amazon en Alibaba de baas