• Disney-CEO Bob Iger kondigde dinsdag aan dat Disney-veteraan Bob Chapek hem per direct vervangt.
  • Chapek, die al 23 jaar voor het bedrijf werkt, ging als kind al jaarlijks op vakantie naar Disney World.
  • Als hoofd van de merchandiseafdeling wist hij de producten rond bekende filmfranchises zoals Star Wars succesvol te maken.
  • Ook is hij verantwoordelijk voor de opening van het Disney Resort in Shanghai en de introductie van het Star Wars-themagebied in de Disney-pretparken.

Na vijftien jaar als Disney-CEO droeg Bob Iger het stokje dinsdag over aan een verrassende opvolger: Bob Chapek. Iger blijft wel werkzaam voor Disney, maar zal zich concentreren op de “creatieve projecten” van het bedrijf. Daarnaast blijft hij tot eind 2021 uitvoerend voorzitter van Disney.

De naam van Chapek zong al een tijdje rond als mogelijke opvolger van Iger, maar hij had zware concurrentie. Ook Kevin Mayer, het hoofd van Disney International, en Peter Rice, directeur Televisie van Walt Disney, werden genoemd. Maar geen van deze twee hebben zo veel ervaringen binnen het bedrijf als Chapek, die er inmiddels al 23 jaar rondloopt.

Chapek heeft een zeer veelzijdig cv weten op te bouwen in zijn tijd bij Disney. Hij heeft verschillende functies bekleed. Zo stond hij aan het hoofd van de pretparkenafdeling en leidde hij het filmdistributiebedrijf van Walt Disney. Hierdoor kent hij het bedrijf niet alleen door en door, ook is hij zeer geliefd onder de werknemers. Hij wordt omschreven als een echte Disney-loyalist.

In zijn nieuwe rol als CEO krijgt Chapek de verantwoordelijkheid over de Amerikaanse televisiezenders ABC en ESPN, alle Disneyland en Disney World-pretparken in de wereld, en alle Disney-winkels. Daarnaast nam Walt Disney afgelopen jaar 21st Century Fox over, wat het portfolio van Chapek nog verder uitbreidt. De televisie- en filmstudio’s van 21th Century Fox en zenders zoals FX zijn nu ook onderdeel van het mediabedrijf.

Disney bezit nog drie filmstudio’s: Pixar, Marvel en Lucasfilm. Die maken bekende filmsreeksen als Frozen,  Toy Story, The Avengers en Star Wars.

Chapek heeft dus genoeg op zijn bordje. Dit zijn vijf opvallende weetjes over de nieuwe CEO van Disney.


1. Bob Chapek is van kinds af aan al fan van Disney.

Lees ook op Business Insider

Foto: Abigail Nilsson/Disney Parks

Chapek groeide op in Hammond, Indiana als zoon van een Tweede Wereldoorlog-veteraan en een werkende moeder. Ieder jaar werd hij door zijn ouders verrast met een familievakantie naar Walt Disney World in Florida.

“Hierdoor heb ik een diepe liefde voor Disney ontwikkeld”, vertelde Chapek dinsdag tijdens een persconferentie. “Die jonge jongen zou nooit hebben durven dromen de kans te krijgen aan het hoofd te staan van een bijzonder bedrijf als dit. Helemaal niet als de zevende CEO in de honderd jaar dat het bedrijf bestaat.”


2. Hij studeerde microbiologie en werkte daarna voor ketchupgigant Heinz.

Foto: Disney/Image Group LA

Chapek studeerde microbiologie aan de Indiana University Bloomington. Daarna behaalde hij een MBA-diploma aan Michigan State University.

Volgens zijn officiële profiel werkte Chapek, voor hij bij Disney terechtkwam, voor ketchupgigant Heinz en reclamebureau J Walter Thompson.


3. Chapek heeft een flinke lijst met leidinggevende functies binnen Disney opgebouwd.

Foto: Disney/Image Group LA

Chapek heeft aan bijna iedere afdeling binnen Disney wel leiding gegeven. Zo was hij hoofd distributie van de filmstudio van het bedrijf, president van de home-entertainmenttak en gaf hij leiding aan de afdeling merchandise. De afgelopen jaren was hij verantwoordelijk voor alle pretparken en resorts die Disney bezit.


4. Hij is een pionier op het gebied van distributie en productie.

Foto: Disney/Image Group LA

Chapek heeft een hoop veranderd als leidinggegevende van Disney’s merchandise-afdeling. Zo legde hij de focus meer op de verschillende franchises, zoals Star Wars en Toy Story, dan op productcategorieën. Disney’s financieel directeur Jay Rasulo zei over Chapek dat hij constant bleef innoveren door de technologische mogelijkheden in de producten uit te breiden en nieuwe opties toe te voegen. Zo zou hij de drijvende kracht zijn achter Disney’s wearables-lijn.

De andere belangrijke bijdrage van Chapek was het “pushen van zijn team om te blijven zoeken naar nieuwe businessmodellen”, zei Rasulo. Chapek experimenteerde bijvoorbeeld met het sluiten van deals met grote warenhuizen. Het Amerikaanse JCPenney verkoopt Disney-kleding en andere producten in hun warenhuizen.


5. Chapek verbeterde en breidde het aantal Disney-pretparken uit.

Foto: Disney/Image Group LA

Chapek was verantwoordelijk voor de grootste investering en uitbreiding van Disney-pretparken en -resorts in de geschiedenis van het bedrijf. Hij opende het Disney Resort in Shanghai en verdubbelde het aantal boten bij cruisetochtendochter Disney Cruise Line. Daarnaast introduceerde hij het themagebied Star Wars: Galaxy’s Edge in Disneyland en Walt Disney World.

Chapek kwam ook met een flinke verbetering van het MagicBand-systeem, dat door bezoekers van Disney’s pretparken wordt gebruikt als hotelkamersleutel, toegangskaartje, ‘fast pass’ om sneller in een attractie te mogen en als pinpas om snacks en merchandise mee te betalen.

Lees meer over Disney: