• De vraag naar dieselauto’s is in een vrije val geraakt. In 2021 was 2 procent van alle verkochte auto’s een diesel.
  • Oorzaak ligt bij het vieze imago van de auto. Daardoor willen leaserijders er niet meer in rijden en kopen particulieren liever benzine of elektrisch.
  • Toch blijft de dieselpomp nodig, want er rijden nog steeds ongeveer een miljoen diesels in Nederland.
  • Lees ook: 1 op 4 nieuw verkochte auto’s dit jaar elektrisch in Nederland, verwacht ING

Het einde van de dieselauto lijkt langzaam maar zeker in zicht te komen. Vorig jaar werden er maar 6.921 nieuwe diesels verkocht (in 2020 waren het er 12.963). Dat komt neer op ongeveer 2 procent van de totale nieuwe autoverkoop in Nederland, meldt het AD. De oorzaak: het slechte imago van de zelfontbrandingsmotor.

“Het imago is zó slecht geworden. Bij leasemaatschappijen zijn ze uit de gratie omdat de restwaarde keldert. Particulieren willen ze niet vanwege de milieuzones. Oude diesels gaan naar de export,” zegt Paul de Waal van de Bovag tegenover de krant.

De oorzaak ligt bij de fabrikant die eigenhandig de diesel populair maakte met de lancering van de Volkswagen Golf diesel in 1976. Volkswagen werd er in 2015 van beschuldigd sjoemelsoftware in diesels te gebruiken. Hierdoor leken de dieselmotoren die het concern verkocht vele malen schoner dan dat ze in werkelijkheid waren.

Het schandaal leidde ertoe dat de hele auto-industrie op z’n kop kwam te staan en dat de publieke perceptie van de diesel door het slijk ging. Dat tekende het begin van het einde van de mateloze populariteit van de auto met zelfontbrandingsmotor.

Zelfs verschillende onderzoeken die uitwezen dat moderne dieselauto's goed voor milieu zijn - ze zouden schonere lucht uitstoten dan dat ze inademen - kon het eens goede imago niet herstellen.

En dat is ook merkbaar bij de autofabrikanten, want die stoppen met de ontwikkeling van de motor, of stoppen helemaal met het leveren van diesels.

Porsche en Volvo hebben de dieselmotor niet meer in het aanbod en andere merken beperken het aanbod steeds verder. Alleen Volkswagen doet nog een poging om het imago van de diesel op te krikken. Het probeert als enige fabrikant de zelfontbrandingsmotor schoon genoeg te maken om de Euro 7 Europese milieunorm te halen voor 2025.

Dit alles wil niet zeggen dat de dieselauto's binnenkort een zeldzame verschijning worden op de Nederlandse wegen. Er rijden er op dit moment ongeveer één miljoen van rond. Ook blijven er nog genoeg nieuwe dieselmotoren bijkomen, maar dan vooral in bestelbussen en vrachtwagens. Voor die laatste groep is elektrisch rijden nog geen echt alternatief.

LEES OOK: De elektrische Microlino 2.0 komt dit jaar uit: hij kan 230 kilometer rijden en kost €12.500