Een op de vijf Nederlanders van 12 jaar en ouder heeft slaapproblemen. Die kunnen uiteenlopen van moeilijk in slaap vallen tot te vroeg wakker worden, zo blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat afgelopen jaar werd gedaan.

Vrouwen rapporteren meer problemen met slapen dan mannen. En met het ouder worden nemen de slaapproblemen toe.

41 procent van de mensen met slaapproblemen zegt daar last van te hebben in het dagelijks leven. Zo kunnen ze zich minder goed concentreren, vergeten ze sneller en zijn ze chagrijnig.

(klik voor uitvergroting)

Foto: CBS

Amerikaanse militairen hebben de oplossing

De 20 procent van de Nederlandse bevolking met slaapproblemen kan wellicht z’n voordeel doen met een methode die Amerikaanse militairen gebruiken. Na zes weken oefenen krijgt 96 procent van hen het voor elkaar om binnen twee minuten in slaap te vallen.

Lees ook op Business Insider

De truc die in het boek Relax and Win: Championship Performance is beschreven, bestaat uit twee delen.

Doorloop eerst deze vier stappen:

  • Een: Ontspan de spieren in je gezicht. Ook je tong, kaak en de spieren rond je ogen.
  • Twee: Breng je schouders zo veel mogelijk omlaag. Ontspan daarna je ene arm en daarna de andere.
  • Drie: Adem uit en ontspan je borst.
  • Vier: Tot slot ontspan je je benen. Eerst je bovenbenen en daarna je kuiten en voeten.

Daarna neem je tien seconden om je geest proberen leeg te maken.

Vervolgens moet je je een van de volgende drie situaties inbeelden:

  •  Je ligt in een kano op een rustig meer met niks anders dan blauwe lucht boven je.
  •  Je bent ingerold in een zwarte fluwelen hangmat in een pikdonkere kamer.
  •  Je zegt steeds “niet denken, niet denken, niet denken”.

Die laatste tip wordt vaker gebruikt in programma’s voor slaapmeditatie. Maar het belangrijkste is dat je goed naar je eigen lichaam luistert en kiest wat het beste werkt voor je, stelt het Amerikaanse leger.

LEES OOK Als je allebei fulltime werkt en je carrière belangrijk vindt, hoe houd je je relatie dan gezond? 3 tips van relatiedeskundigen