Ondernemers laten vaak voordeel liggen bij het afsluiten van een zakelijke lening. Even verder kijken kan lonend zijn.

Hartger Fijten liet in 2013 zijn oog vallen op een optiekzaak waar niet bepaald muziek in zat, maar hij had een visie hoe het anders kon.

Beter vooral. En winstgevender. Weg van de prijzenslag die zijn branche zo kenmerkt en waarbij een bril bijna niets meer mag kosten. “Ik wil een Bijenkorf-gevoel met stijlvolle en afwijkende designs. En vooral met excellente service en kwaliteit.”

Haal- en brengservice

Minder goed ter been? Fijten laat de klant gewoon thuis ophalen. Wil je echt iets bijzonders op je neus? Een bril van goud behoort bij Tempel Optiek zeker tot de mogelijkheden. Maar wie iets minder te besteden heeft, kan ook voor een bril van hout kiezen. “Dat scheelt één letter, een hoop geld, en je hebt iets wat minstens zo bijzonder is.”

Een bezoek aan zijn winkel is trouwens al een belevenis. Retromeubels en de inrichting verwijzen naar de rijke Schiedamse geschiedenis van het pand waarin Tempel Optiek gevestigd is.

Beste deal

Over de overname van ruim vijf jaar geleden: “Ik was niet zo tevreden over mijn huisbank van toen”, vertelt Fijten. “Ik voelde vanuit hen weinig affiniteit met mijn vak.” De ondernemer vroeg offertes aan bij andere banken. Zijn uiteindelijke keus viel op ING.

“Niet alleen maar vanwege de goede financiële voorwaarden”, vertelt Fijten. ING had de beste totale deal. “Ik had een nieuwe strategie ontwikkeld. ING toonde aan verstand van mijn branche te hebben en steunde mij direct in mijn visie. Dat vertrouwen was voor mij als ondernemer doorslaggevend. Ik wil een bank die durft mee te denken.”

Lees ook op Business Insider

‘Huisbank rules’

Hiermee is Fijten in ondernemersland best een uitzondering. Uit onderzoek blijft dat meer dan 75 procent van de ondernemers zich alleen bij de eigen huisbank oriënteert voor een financieringsvraag.

Zelfs bij een renteherziening gaat bijna driekwart van de ondernemers meteen akkoord met het aanbod van de eigen bank. Een second opinion bij een andere financier wordt zelden gevraagd.

Hebben Nederlandse ondernemers het daar gewoon te druk voor? Of denken ze dat hun huisbank toch wel met het beste voorstel zal komen? Het aanvragen van een second opinion is strategisch slim. In de eerste plaats maakt een offerte van een andere geldverstrekker duidelijk of het aanbod van de eigen huisbank wel echt scherp is, zowel op prijs als in de voorwaarden. Kijk bijvoorbeeld ook naar de looptijd of welke zekerheden je moet geven.

Tegelijk bied je een concurrerende bank zo de gelegenheid met een lagere rente te komen of betere voorwaarden. Zeker bij grote bedragen kan dat duizenden euro’s op jaarbasis schelen. Zo’n tweede offerte vergroot op z’n minst altijd je onderhandelingsruimte bij je huisbank.

Binnen 48 uur

Werk je liever met een onafhankelijk financieel adviseur? Vraag dan hoeveel financiële partijen hij of zij heeft benaderd en vergelijk de diverse offertes. Vaak kun je trouwens ook zelf een second opinion aanvragen. Bij ING is dat digitaal mogelijk via deze link. Binnen 48 uur heb je als ondernemer antwoord op de vraag of ING de financiering kan verstrekken.

Dit is een artikel in een reeks over ondernemen van ING Zakelijk. ING Zakelijk is een partnerexpert van Business Insider Nederland.

Advertisement