ANALYSE – Air France-KLM is op basis van beurswaarde en het aantal passagiers een interessante overnamekandidaat voor andere vliegmaatschappijen.

Want hoewel het bedrijf met de vervoerde passagiers tot de Europese top behoort, is het stukken minder waard op de beurs dan andere grote Europese vliegmaatschappijen.

Dat blijkt uit een analyse van Business Insider en databureau Statista.

Op de beurs is Air France-KLM ongeveer vier keer zo klein als de Duitse concurrent Lufthansa: ruim 3 miljard euro versus ongeveer 12 miljard euro. Ook easyJet is groter dan de Frans-Nederlandse combinatie, met een beurswaarde van zo’n 8 miljard euro.

Europa’s grootste luchtvaarmaatschappij op de beurs is Ryanair, met een waarde van ongeveer 18 miljard euro. De Ierse prijsvechter vervoerde jarenlang ook de meeste passagiers van alle Europese carriers, maar Lufthansa leidt nu de dans. Het Duitse concern (waar ook Swiss, Austrian en Brussels Airlines onderdeel van uitmaken) verwelkomde vorig jaar 130 miljoen passagiers tegenover 128,8 miljoen voor Ryanair.

Air France-KLM oogt wankel

Air France verkeert in problemen door aanhoudende stakingen. De Franse minister van Economische Zaken Bruno Le Maire dreigde dat de Franse staat niet zal ingrijpen als de maatschappij failliet zou gaan. Topman Janaillac kondigde afgelopen week zijn vertrek aan en een groep van interimmanagers neemt nu de zaken waar.

Geluiden gaan op om KLM los te weken van Air France en wederom zelfstandig verder te gaan. Oud-bestuurders van de maatschappij vóór de fusie vinden dat geen goed idee. Het gaat juist goed met KLM omdat het met Air France zaken samen oplost, zeiden ze dit weekend tegen het Financieele Dagblad. Andere scenario’s zijn ook denkbaar, zoals een verkoop van KLM in delen.

Dus misschien is een overname van het hele bedrijf zo gek nog niet. Als doelwit is de luchtvaartcombinatie op papier interessant: het heeft met Schiphol en Parijs-Charles de Gaulle twee grote vliegknooppunten in Europa en een enorme vloot van meer dan 330 toestellen en sterke namen op de internationale markt.

Air France-KLM: veel passagiers, koopje op de beurs

Wat een overnamekandidaat wellicht nog het meest interesseert is de kloof tussen aantal passagiers en de beurswaarde. Air France-KLM vervoerde vorig jaar 98 miljoen passagiers. Meer dan easyJet, dat groeide naar 81,6 miljoen passagiers maar op de beurs meer waard is (8 miljard euro versus 3 miljard euro).

De potentie van de combinatie is daarmee hoog: zoveel betalende passagiers betekent een enorme kans om meer te verdienen aan hen. Een overnamekandidaat kan dus veel passagiers ‘kopen’ voor relatief weinig geld – waardoor meer geld overblijft voor mogelijke investeringen.

Het ‘gat’ tussen beurswaarde en passagiersaantal heeft natuurlijk alles te maken met de zwakke concurrentiepositie van Air France. Het bedrijf worstelt al jaren met de vakbonden en weet geen vuist te maken tegen prijsvechters. Norwegian Air Shuttle vliegt tegenwoordig ook vanaf Charles de Gaulle, de thuisbasis van Air France. Pijnlijk genoeg niet alleen naar Oslo of Kopenhagen, maar ook de oceaan over naar onder andere Boston, New York-JFK en Los Angeles.

Dat resulteerde onder meer in een verlies van 274 miljoen euro over 2017 voor Air France-KLM. De kosten per stoel per kilometer zijn voor Air France veel hoger dan voor maatschappijen als Ryanair en easyJet.

Bekijk hieronder het flinke verschil in beurswaarde voor de vijf grootste maatschappijen van Europa. Voor wie het niet weet: IAG is het moederbedrijf van British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus.

(klik voor uitvergroting)

 

Air France-KLM

LEES OOK: Je kunt nu beter geen MacBook van Apple kopen, welk model dan ook