De grootste automaker van de wereld kan natuurlijk niet achterblijven in de race om de vliegende auto. Ook het Japanse Toyota mengt zich in deze strijd en wil tegen 2020 klaar zijn.

Verwonderlijk is dat niet, gezien de reputatie die de Japanners hebben om nieuwe technologie op het juiste moment te lanceren en in te passen in hun strategie. Toyota werkt ook aan zelfrijdende en elektrische auto’s, dus als we deze lijn doortrekken, kunnen we op de langere termijn vliegen in een autonome vliegauto.

Maar Toyota is niet de enige onderneming die brood ziet in het concept. Zeven anderen doen mee, waaronder een Nederlands bedrijf.


1. Toyota gaat voor een echte vliegende auto: die zowel op de weg mag rijden als kan vliegen. De meeste bedrijven bouwen liever een soort helikopter, maar die mag alleen op bepaalde plekken landen en kan dus niet de weg op.

Foto: Thomson Reuters

Toyota investeert bijna 400.000 dollar in een startup genaamd Cartivator. Zij bouwen al langer aan de Sky Drive, dat in 2019 een eerste testvlucht moet zien.

Foto: AP/Koji Ueda

2. Google werkt binnen het project Kitty Hawk aan een persoonlijk vliegtuig. Een auto kun je dit niet bepaald noemen, omdat het alleen over water kan vliegen. Larry Page, mede-oprichter van Google, onthulde de kruising tussen helikopter en jetski in april.

Foto: Kitty Hawk

De Kitty Hawk is niet bedoeld voor je forensenreis naar kantoor (tenzij je gezegend bent met een locatie aan het water) maar meer voor de adrenalinejunkies. Momenteel kost het ding 2.000 dollar, maar er is alleen een prototype gebouwd.

Lees ook op Business Insider

Foto: Kitty Hawk / YouTube

3. Het Duitse eVolo wil volgend jaar al starten met een taxidienst. Ook hier gaat het om een helikopter.

Foto: e-volo

Bron: Business Insider


De Volocopter 2X heeft 18 rotors en kan twee passagiers herbergen.

Foto: e-volo

Het ding is elektrisch, maar kan slechts 17 minuten vliegen op de zes batterijen die het meedraagt. In 40 minuten zijn die weer opgeladen.

Foto: e-volo

4. Ook de Europese vliegtuiggigant Airbus wil een poging wagen. In Silicon Valley bouwt het in de laboratoria van afdeling A³ een autonome drone voor één persoon.

Foto: Project Vahana

Nu is het voertuig, dat nog geen naam heeft, nog vooral een studie, maar eind dit jaar moet er een prototype klaar zijn voor testvluchten. De inzet is om dit toestel net zo goedkoop te maken als een taxi per kilometer tegen 2020.

Foto: Airbus/Project Vahana

Over taxi’s gesproken, Airbus ontwikkelt ook een soort gedeelde, vliegende taxi genaamd CityAirbus. Meerdere passagiers kunnen meevliegen, eventueel op weg naar bestemmingen die op elkaars route liggen.

Foto: Airbus Group

5. Het Chinese dronebedrijf EHang lijkt het verst gevorderd met de vliegende taxi die 100 kilometer per uur kan vliegen en een hoogte van 3 kilometer kan halen.

Foto: EHang

Bron: The New York Times


EHang denkt verder dan alleen het ‘karretje’, want rondom het voertuig hoort een Uber-achtig systeem waarbij de passagier het zichzelfbesturende toestel oproept.

Foto: Steven Tweedie/Business Insider

6. Terrafugia denkt aan een echte auto die kan opstijgen, vliegen, landen zonder dat er een piloot aan te pas hoef te komen. Een startbaan heb je ook niet nodig. Je zult ‘m de laatste kilometers echter wel zelf moeten rijden.

Foto: Terrafugia

Als één van de weinige in zijn soort, is de Terrafugia geen elektrisch voertuig, maar een hybride. De actieradius is daarmee stukken groter: 500 kilometer.

Foto: Terrafugia

Iets meer geduld hebben we wel nodig, want een eerste productieversie zal er pas in 2025 zijn.

Foto: Terrafugia

7. In Slowakije kun je intekenen op de lijst van AeroMobil, dat deze vliegende auto maakt. In tegenstelling tot de helikopter-achtige modellen moet dit toestel wel gebruikmaken van een startbaan om op te stijgen.

Foto: AeroMobil

Er hangt wel een zekere exclusiviteit omheen, want AeroMobil maakt slechts 500 exemplaren.

Foto: AeroMobil

8. Het Nederlandse PAL-V Liberty ziet dat niet zitten en gaat ook voor de ideale combinatie voor ons dichtbevolkte land met weinig vliegvelden: een helikopter die kan rijden.


De PAL-V kan volgend jaar al in je garage staan, maar dan moet je wel aardig diep in de buidel tasten: zeker 299.000 euro.

Na de aanschaf zul je ook na moeten denken (of misschien eerder vóórdat je er een koopt) waar je wil opstijgen en landen. De Liberty heeft wel wat ruimte nodig, ondanks dat het een helikopter is. Oprichter van PAL-V Liberty Robert Dingemanse legde eerder aan Business Insider uit wat je te wachten staat.