Een maand of acht geleden heb je waarschijnlijk nagedacht over je goede voornemens. Dit jaar zou je écht drie keer per week gaan sporten en minder alcohol drinken – of misschien wilde je juist iets nieuws leren of nieuwe mensen leren kennen.

Is dat gelukt?

De kans is – helaas – groot dat er eigenlijk niets is veranderd in je leven. Met veel goede voornemens gaat het al binnen een paar weken mis. En januari blijkt ook nog eens de slechtste maand voor goede voornemens.

De maand met het hoogste succespercentage is augustus, volgens onderzoek van StickK, een website die mensen helpt om persoonlijke doelen te bereiken door contracten met ze op te stellen.

Nu is dus het allerbeste moment om te bedenken wat je wil veranderen in je leven. Wij helpen je daar graag een beetje bij. We hebben een paar nieuwe gewoontes voor je op een rij gezet die je leven beter kunnen maken. Die hebben we gevonden op Quora, waar een paar gebruikers goede suggesties hadden, en op de rest van het internet.

Dit zijn ze:


Houd bij wat je eet

Lees ook op Business Insider

Foto: Peter Macdiarmid/Getty Images

Bijhouden wat je eet en hoeveel je beweegt, kan best een opgave zijn. Maar Quora-gebruiker Tina Marshall zegt dat het gebruiken van de app MyFitnessPal, haar meer inzicht gaf in hoe ze met haar lichaam omging.

“Ik had helemaal niet door dat ik van sommige vitamines te weinig binnenkreeg. En ik at dagelijks best veel suiker en vet, dat heb ik veranderd”, schrijft ze.


Wees eerlijk

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Het kan ontzettend moeilijk en ongemakkelijk zijn om volledig eerlijk te zijn tegen iemand, schrijft gebruiker Ryan Brown, maar het kan ook heel waardevol zijn.

Om eerlijk te kunnen zijn, heeft hij een trucje bedacht: schrijf een brief naar alle mensen tegen wie je iets te zeggen hebt, of dat nou iets positiefs of negatiefs is. Hoe je weet of dat een goede brief is? “Als je echt eerlijk bent, zou het teruglezen van de brief je net zo emotioneel moeten maken, als je was op het moment dat je hem schreef. Zo weet je of je je eigen emoties echt goed beschreven hebt”, zegt Brown.

“En zorg ervoor dat je niet vergeet hoe dit voor je was, zodat je ervan leert.” Schrijf daarom op wat het geven van die brief met je deed, maar ook met de ontvanger.


Zet overal vraagtekens bij

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

“Door niets voor waar aan te nemen, leer je een hoop”, schrijft Malli Gurram. “Het is veel werk, maar je kunt zo de andere kant van zaken leren zien.”


Eet alleen eten met voedingswaarde

Foto: Shutterstock

Zodra je bijhoudt wat je eet, is het een goed idee om alleen nog maar eten met voedingswaarde te eten. Volgens Doug Whitney heeft dat zijn leven veranderd.

“Als je alleen nog maar gezonde dingen wil eten, is het goed om je eigen eten te bereiden en zo veel mogelijk biologisch te eten”, schrijft Doug. “Het is duur, maar het is goedkoper dan de doktersrekeningen. Eet verder alleen nog maar mager vlees, vermijd gluten en let goed op hoe je je voelt als je iets gegeten hebt.”

Volgens het Voedingscentrum is niet bewezen dat biologisch eten beter voor je is en ook lang niet iedereen is gevoelig voor gluten. Wat voor Doug werkt, werkt dus niet per sé voor jou. Mocht je je dieet ingrijpend willen veranderen, dan kun je misschien nog het beste naar een diëtist gaan.

Maar uiteindelijk is gezonder eten volgens Doug wel de moeite waard. “Je merkt meteen dat je gezonder bent dan anderen, en dat is heel leuk. En je bent niet alleen fysiek gezonder, ook mentaal.”


Let op je geld

Foto: Reuters/Christian Charisius

Bruce A. McIntyre geeft als tip om van iedere euro bij te houden waar je ‘m aan uitgeeft. Dus heb je je auto laten repareren, je zorgverzekering betaald of een kop koffie gekocht op het station? Schrijf het op.

Geef je makkelijk geld uit, dan kan het helpen om met cash te betalen. “Als je je portemonnee uit je zak moet halen en vervolgens je geld moet gaan tellen, denk je wel twee keer na over die uitgave.”

Dan wordt het plotseling veel makkelijker om te sparen.


Spaar voor je pensioen

Foto: Brian Ach/AP Images

Het leven is duur. Als je je studieschuld moet aflossen, je hypotheek moet betalen of alwéér met vrienden uit eten gaat, lijkt het misschien onmogelijk om voor je pensioen te sparen.

Maar als je nu niet wat geld apart legt voor later, heb je daar in de toekomst last van.

“Zelfs als je maar een paar jaar wacht met het opbouwen van je pensioen, kan dat je honderden of duizenden euro’s schelen”, schrijft Daniel Schutte op Investopedia. Dus begin deze maand maar vast met sparen.


Oefen spreken in het openbaar

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Het is misschien eng om over na te denken, maar je kan zomaar gevraagd worden om ergens een presentatie te houden. Als je daar niet zo goed in bent, is oefenen het allerbelangrijkste.

Volgens Gurram kun je het beste een cursus bij jou in de buurt volgen. In veel grote steden is een Volksuniversiteit, waar dit soort cursussen georganiseerd worden.


Lees voor je plezier

Foto: DimaBerlin/Shutterstock

Veel lezen is een van de beste gewoontes die je kan hebben. Je komt er slimmer door over en je vermindert de kans op stress en depressie.

Het is makkelijk om te denken dat je veel te druk bent om iedere dag te lezen, maar het is helemaal niet moeilijk om er tijd voor te maken – en je krijgt er geen spijt van.


Neem de tijd voor een hobby

Foto: Shutterstock

Het is makkelijk om je hobby te vergeten omdat je druk bent met de rest van je leven. Maar het is juist belangrijk om er tijd voor te maken. Je moet er misschien iets anders voor laten, maar het is belangrijk om dingen die je leuk vindt voorrang te geven.

Een hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Chicago zegt dat ze ‘s ochtends tussen 6 en 9 aan haar boek werkte en alvast wetenschappelijke artikelen las, zodat ze overdag tijd had om les te geven.


Probeer maar in één ding goed te worden tegelijkertijd

Foto: Flickr / Alper Çuğun

Als je maar genoeg dingen probeert, dan vind je uiteindelijk wel iets waar je goed in bent, denk je misschien. Maar volgens Rob Hanna moet je het helemaal anders aanpakken. Kies één vaardigheid uit waarin je goed wil worden, en besteed daar al je energie aan.

“Het probleem met mensen die zichzelf willen verbeteren, is dat ze vaak niet weten waar ze naar op zoek zijn, en daarom blijven zoeken naar iets nieuws”, schrijft hij. Maar als je continu van hobby verandert, word je nooit ergens echt goed in. “Dus kies iets uit en blijf je erop focussen. Het maakt niet uit wat het is.”


Neem wat tijd voor jezelf

Foto: Strelka Institute/Flickr

Het kan best moeilijk zijn om het af en toe rustig aan te doen als je continu druk bent en bezig bent met wat je hierna weer gaat doen.

Maar volgens Nathan Hersey kan het helemaal geen kwaad oom af en toe niets te doen. Je cognitieve vermogens nemen erdoor toe, je wordt er op emotioneel vlak rustiger van en je laat je minder snel afleiden.


Praat eens met mensen die je nog niet kent

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

“Zie je iemand die je interessant vindt? Ga met hem of haar praten”, zegt Mark Toole. “Het ergste dat er kan gebeuren, is dat iemand je compleet afwijst. Maar dat zou eigenlijk best grappig zijn en biedt weer gespreksstof voor de volgende keer. En uiteindelijk word je er alleen maar zelfverzekerder van.”


Doe vrijwilligerswerk

Foto: Robert Johnson — Business Insider

Gurram schrijft dat het goed voor je kan zijn om vrijwilligerswerk te doen of om gewoon iets te doen voor een ander. Vrijwilligerswerk kan ervoor zorgen dat je je onderdeel voelt van iets groters.

Zelf was Gurram vrijwilliger bij TEDx. “Dat was echt geweldig!”


Oefen je geduld

Foto: Shutterstock

Het is nooit leuk om ergens op te moeten wachten – of dat nu het stoplicht is of omdat je in de file staat. Het is gewoon frustrerend dat iets niet precies volgens jouw plan gaat. Je zou je tijd op een veel betere manier kunnen besteden.

Toch is het belangrijk dat je die gevoelens naar de achtergrond schuift. Als je in de file staat, kun je daar toch niet zo heel veel aan doen, behalve afwachten.

In een recensie van het boek “The Power of Patience” in The New York Times staat dat ongeduld je stress bezorgt. “Dat is slecht voor je immuunsysteem, je maag, je bloeddruk, je hart en je relaties met anderen.”

Dus als er iets gebeurt waar je toch geen invloed op hebt, probeer dan naar het grotere plaatje te kijken en na te denken over alles dat wél goed gaat in je leven.


Bereik een bijna onmogelijk doel

Foto: MotivatorArts/Shutterstock

Volgens Rizwan Aseem is het allermoeilijkste dat je kunt doen een doel voor jezelf bepalen dat uitdagender is dan alles wat je tot nu toe hebt bereikt.

Maar wat voor doel moet dat dan zijn? Aseem zegt dat het iets zou kunnen zijn dat je iedere dag doet – maar dan veel moeilijker. Stel: je loopt iedere dag een kilometer hard. Stel je zelf dan als doel om over een jaar 10 kilometer hard te lopen.

“Het moeilijkste hieraan is om er ook echt aan te gaan werken”, zegt hij.

“Je hebt al je fysieke en mentale kracht nodig om dat doel te bereiken. Maar als je dat doel haalt, gebeurt er iets heel cools in je hoofd. Je krijgt het gevoel dat je onoverwinnelijk bent. Dan kun je ieder doel voor jezelf stellen en dat halen.”


Stop met slechte gewoontes

Foto: flickr/photo by thomas

Niemand is perfect. Iedereen heeft wel een slechte gewoonte. En het is moeilijk om daarmee te stoppen – maar dat betekent niet dat je dat niet moet proberen.

Volgens Psychology Today-redacteur Robert Taibbi kun je het beste stoppen met zo’n gewoonte door veel geduld te hebben, erachter te komen waarom je die gewoonte hebt en in welke context je die gewoonte hebt.


Laat je inbox even links liggen

Foto: WOCinTech Chat/Flickr

Het is verleidelijk om continu je mail te checken, maar je verspilt er ook je tijd mee. In je inbox staat namelijk gewoon een lange lijst taken waarvan andere willen dat je ze doet – maar niet iets dat in jouw belang is.

Een aantal time management-experts vertelde eerder tegen Business Insider dat mensen minder vaak hun mail moeten checken. “Email kan wachten.”


Wees dankbaar

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Door je simpelweg wat meer bewust te zijn van de dingen die je gelukkig maken, kun je nog gelukkiger worden. Psychologen raden aan om iedere dag te bedenken waar je dankbaar voor bent om depressieve gedachten te voorkomen.

Volgens therapeut Rebekka Mikkola wijst onderzoek uit, dat je een half jaar lang optimistischer bent als je gedurende drie weken iedere dag opschrijft waar je dankbaar voor bent.

Het lijkt misschien alsof je veel te druk bent om je hiermee bezig te houden, maar het is het zeker waard. Je kunt simpelweg nadenken over alles waar je blij mee bent, of zelfs je geliefden opbellen om ze te vertellen wat ze voor je betekenen – maar het zorgt er in ieder geval voor dat je er bewuster mee bezig bent.


Zet je telefoon uit voordat je gaat slapen

Foto: Rich Fury/Getty Images for Coachella

Het onderzoek dat tot nu toe is gedaan naar smartphonegebruik is niet bepaald bemoedigend. Volgens een artikel van onze redacteur Hillary Brueck is het gebruik ervan verslavend en slecht voor je mentale gezondheid.

Als je bedenkt dat het blauwe licht er dan ook nog voor zorgt dat je slechter slaapt, is het duidelijk: je moet je smartphone misschien iets minder gebruiken.


Blijf niet hangen in het verleden

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Het is moeilijk om niet in het verleden te blijven hangen. Iedereen heeft weleens spijt van iets en het is helemaal niet erg om daar soms eens over na te denken – daar kun je immers alleen maar van leren. Maar als je er alleen maar boos of verdrietig om blijft, helpt het je niet verder.

Dus hoe stop je daarmee? De meest voor de hand liggende manieren zijn hulp zoeken, of er iets concreets aan te doen. In Psychology Today schrijft Leon F. Seltzer dat als je ergens spijt van hebt – je het beste zo snel mogelijk actie kunt ondernemen.


Zorg ervoor dat je genoeg slaapt

Foto: l i g h t p o e t/Shutterstock

Je kunt het belang van voldoende slaap niet overdrijven. Zonder slaap kunnen we niet presteren. Je immuunsysteem gaat er slechter van functioneren en volgens sommige onderzoeken loop je zelfs een groter risico op kanker.

Tuurlijk, niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Sommige mensen lukt het om te functioneren op een paar uur slaap. Maar over het algemeen wordt aangeraden om zeven tot negen uur per nacht te slapen.

LEES OOK Deze 3 vragen moet je altijd in het achterhoofd hebben bij sollicitaties, als je een bedrijf succesvoller wilt maken, aldus Amazon’s Jeff Bezos