De markt voor deelauto’s is in Nederland nog relatief klein, maar kent wel duidelijke groei. Volgens het kennisplatform CROW telde Nederland in het voorjaar van 2021 in totaal ruim 87.000 deelauto’s. Zeven jaar geleden waren er nog in totaal slechts zo’n 10.000 deelauto’s.

Het gros van de deelauto’s bestaat uit zogenoemde peer-to-peer sharing, waarbij particulieren via een deelautoplatform auto’s van elkaar huren. Dit betreft ongeveer 70.000 auto’s op het totale aanbod van 87.000. Maar daarnaast zijn er dus ook andere vormen, waarbij aanbieders eigen deelauto’s op vaste plekken aanbieden voor tijdelijke verhuur, of individuele auto’s gedeeld worden met meer mensen.

De deelauto kan een goed alternatief kan zijn voor mensen die flexibel willen reizen, maar geen auto willen of kunnen bezitten. De prijzen liggen namelijk doorgaans lager dan een huurauto en de tijden zijn flexibeler.

Om een idee te krijgen van verschillen tussen enkele grotere landelijke aanbieders van deelauto’s, hebben we het aanbod van vier partijen naast elkaar gelegd: MyWheels, Greenwheels, Snappcar en Lynk & Co. We keken naar hoe ze werken, wat de kosten zijn, hoe het zit met verzekeringen en natuurlijk naar het aanbod van auto’s.

1. MyWheels

MyWheels

MyWheels is naar eigen zeggen de grootste aanbieder van publiek toegankelijke deelauto's, die onder de eigen merknaam worden aangeboden (dus geen peer-to-peer auto's die particulieren aan elkaar verhuren).

Het platform heeft door het hele land locaties in wijken en andere drukkere gebieden. In totaal zegt het bedrijf door de recente overname van ConnectCar naar zo'n 2.500 deelautoplekken te zijn gegroeid. Het grootste gedeelte hiervan is te vinden in stedelijke gebieden.

Hoe werkt het?

Voordat je iets kunt doen met een MyWheels-auto moet je een account aanmaken. Daarbij controleert het bedrijf onder andere of je rijbewijs nog geldig is, of je adres- en bankgegevens kloppen en of je geregistreerd staat als betalingsrisico. Al deze controles gaan automatisch en zouden niet lang in beslag moeten nemen, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ga er dus nooit vanuit dat je binnen een paar minuten in een auto zit.

Als het account is goedgekeurd kun je auto’s reserveren voor de tijden dat je hem nodig denkt te hebben. Dat kan via de website of via de app.

Betalen doe je vooraf met iDeal voor een losse rit zonder abonnementsvorm. Hierbij schiet je ook de te rijden kilometers alvast voor. Dit wordt geschat op basis van 15 kilometer per uur. Na afloop van de rit worden de kilometers geregistreerd en het verschil verrekend. Je kunt niet met een creditcard betalen.

Neem je een abonnement dat vindt betaling achteraf plaats via een maandelijkse automatische afschrijving van je bankrekening.

Het openen van de auto gaat ook via de app, en alternatief met een OV-chipkaart als je die aan je account hebt gekoppeld.

Je kunt geen enkele reis met een MyWheels auto doen. Auto’s hebben een vaste standplaats en kunnen dus niet op een andere plek achtergelaten worden voor een volgende bestuurder.

Tank- en laadkosten zitten bij de kilometerprijs, dat houdt in dat je bij het tanken of laden gebruik moet maken van de tank- of laadpas die in de auto ligt.

Wat kost het?

MyWheels heeft een uitgebreide prijsstructuur die begint met drie verschillende abonnementsvormen: Start, Plus en Pro.

Start is gratis, maar daarbij betaal je altijd de volle mep. Plus kost 10 euro per maand, maar geeft 15 procent korting op zowel de huur- als de kilometerprijs. Pro kost 25 euro per maand en geeft 25 procent korting op de huur- en kilometerprijs.

De kilometerprijs is inclusief verbruik en verzekering.

Dan is het auto-aanbod ook nog in drie categorieën opgedeeld: Klein, Middel en Speciaal. De auto’s in de kleine categorie kosten 3 euro per uur met een maximum van 30 euro per dag. Middel kost 3,5 per uur en max 35 euro per dag. Speciaal kost 4 euro per uur en max 40 euro per dag. Dit alles zonder eventuele kortingen.

Als je een auto langer dan 48 uur nodig hebt, krijg je standaard 25 procent korting op de tarieven.

Let wel op, want MyWheels factureert extra kosten door als je de auto niet naar behoren gebruikt. Denk hierbij aan 50 euro als je de deuren en/of ramen vergeet te sluiten, of 25 euro als een elektrische auto niet goed aan de laadpaal koppelt.

Je kunt ook korting opbouwen door auto’s te ‘ontladen’. Dat betekent dat je elektrische auto’s met meer dan 80 procent lading van MyWheels van de laadpaal haalt en op een openbare parkeerplaats zet zodat andere auto’s ook kunnen laden aan de paal. Elke keer dat je dit doet, krijg je 2,50 euro korting op je volgende rit.

Hoe zit het met verzekeringen?

Alle auto’s zijn verzekerd tegen schade. Ook sluit MyWheels een inzittendenverzekering voor iedereen die in de auto zit. Kanttekening is wel dat je alleen verzekerd bent tijdens je reservering. Ben je te laat en heb je niet verlengd, dan rij je dus onverzekerd rond.

Daarnaast hanteert MyWheels een eigen risico van 500 euro dat per rit verlaagd kan worden naar 250 euro voor 3,5 euro. Deze optie is alleen beschikbaar voor mensen die borg willen betalen. Borg betalen moet aangevraagd en door MyWheels geactiveerd worden.

Uit welke auto’s kan ik kiezen?

Per autoklasse heeft MyWheels een relatief grote keuze. Onder ‘Klein’ vallen de Skoda CITIGOe, Seat Mii Electric, Citroën C1, Toyota Aygo en Fiat 500.

In de ‘Middel’-categorie is er keuze uit de Renault Zoë, Nissan Leaf, Peugeot E-208, Mini Cooper Electric, Citroën C3, Toyota Yaris Hybrid, Renault Clio, Opel Corsa, Nissan Micra en de Mini One.

Onder ‘Speciaal’ vallen: Hyundai Kona, Kia e-Niro, Aiways U5, Ford Focus Wagon en de Opel Astra Tourer.

Vanzelfsprekend is er niet op elke locatie de keuze uit alle auto’s.

2. Greenwheels

Greenwheels is misschien wel het meest bekende autodeelplatform van Nederland omdat ze veelal op zichtlocaties bij winkelcentra en NS-stations staan. De firma heeft dan ook een samenwerking met de NS. De 2.300 auto’s in het wagenpark vind je verdeeld over het hele land.

Greenwheels

Hoe werkt het?

Bij Greenwheels dien je een account aan te maken waarbij je rijbewijs en andere gegevens worden gecontroleerd op geldigheid en echtheid. Dat gaat automatisch, maar dat wil niet zeggen dat dit altijd lukt. In sommige gevallen moeten er mensen naar kijken en dan duurt de activatie van een een account langer dan normaal. Ga er dus niet vanuit dat je binnen een paar minuten achter het stuur zit.

Met een account kun je een auto reserveren. Dat doe je via de app of website. Bij aankomst bij de auto kun je hem openen met de app of een gekoppelde OV-chipkaart of een Greenwheelskaart.

De auto dient aan het einde van de reservering weer op dezelfde plek terug gezet te worden. Een enkele reis zit er dus niet in.

Ook moet de auto altijd met minimaal een kwart tank benzine teruggezet worden. Als het minder is, dan zul je moeten tanken. Daarvoor is er een tankpas en een boordcomputer aanwezig. Tanken is dan ook niet zo simpel als met de tankpas en een pincode betalen, het vergt wat meer werk. Gelukkig legt Greenwheels het zelf uit aan de hand van een handige video.

Wat kost het?

Greenwheels werkt met drie abonnementen waarvan er een gratis is: Soms, Regelmatig en Vaak.

'Soms' heeft geen maandelijkse bijdrage, maar daar staat tegenover dat de huurprijzen per rit het hoogst zijn: 6 euro per uur voor een stadsauto en 7,50 euro per uur voor grotere auto’s. Kilometers kosten dan 34 cent bij de stadsauto’s en 39 cent voor de grotere voertuigen.

'Regelmatig' kost 10 euro per maand en verlaagt de ritprijzen naar 4 euro tot 5,50 euro per uur en 29 cent tot 34 cent per kilometer (afhankelijk van de grootte van het voertuig). Het abonnement 'Vaak' kost 25 euro in de maand en verlaagt de tarieven naar bedragen tussen de 3 euro en 4,50 euro per uur en 24 tot 29 cent kilometer.

Ben je van plan om langer dan een paar uur op pad te gaan, dan heeft Greenwheels voordeelpakketten voor je. Maar ook de prijzen hiervan zijn afhankelijk van het door jou gekozen abonnement. Een dagje weg kost dan tussen de 29 en 49 euro. Dit lijkt in het eerste opzicht enorm goedkoop, maar in de prijs zitten de gereden kilometers niet meegerekend.

Een belangrijk verschil om rekening mee te houden bij het afsluiten van het abonnement is het aantal bestuurders dat mag rijden. Bij Soms is dat er maar 1, bij de andere abonnementen zijn dat er 3.

Betaling kan op twee manieren bij Greenwheels: per automatische incasso of per creditcard. Als je kiest voor automatische incasso wordt er bij inschrijving direct 50 euro borg afgeschreven. Dit krijg je niet terug na een rit, maar pas als je je inschrijving weer opzegt en er zich geen problemen hebben voorgedaan. Bij betaling per creditcard wordt het bedrag op de creditcard gereserveerd waardoor je bestedingslimiet dus omlaag gaat.

Hoe zit het met verzekeringen?

Een Greenwheels-auto is niet heel uitvoerig verzekerd. Het bedrijf heeft ervoor gekozen om bijna alleen het minimaal vereiste WA-pakket te nemen, maar heeft dit wel uitgebreid met een inzittendenverzekering. Daarmee ben je dus gedekt voor enig letsel en schade dat je aan andere toe doet, maar voor de rest voor niets.

Gelukkig betekent dat niet dat Greenwheels eventuele aan hun voertuig opgelopen schade volledig op jou verhaalt. In de algemene voorwaarden staat netjes beschreven dat ze je nooit meer dan het eigen risico laten betalen (mits je je netjes aan de regels hebt gehouden).

Door de beperkte dekking stelt Greenwheels helaas wel dat het niet aansprakelijk is te stellen als er spullen uit een auto worden gestolen.

Als huurder heb je standaard een eigen risico van 350 euro. Dat kan optioneel verlaagd worden naar 75 euro voor een investering van 4 euro per rit. Je kunt er ook voor kiezen om het eigen risico voor langere termijn te verlagen, maar hiervoor moet je een instelling in je abonnement aanpassen.

Bij eventuele verkeersovertredingen en boetes worden deze doorgestuurd naar de bestuurder met daar bovenop 10 euro administratiekosten.

Uit welke auto’s kan ik kiezen?

Bij Greenwheels is de keuze erg beperkt. Over het algemeen is er keuze uit Volkswagen Up’s en diens elektrische variant, of modellen die erop lijken zoals de Seat Mii en de Skoda Citigo-e. Een uitzondering is er voor de Golf-e die ook in de goedkopere klasse valt, maar wel meer comfort en rijgemak biedt.

Naast de kleine karretjes kun je ook kiezen voor wat meer ruimte in een Volkswagen Golf Variant of een Volkswagen Caddy.

3. Snappcar

Daria Nepriakhina/Unsplash

Snappcar is een zogenoemd peer-to-peer platform, waarbij het mogelijk is om je eigen auto te delen met anderen.

Het aanbod is hierdoor het grootste van de vier partijen die we in dit artikel bespreken, want er zouden op dit moment bijna 5.200 voertuigen te huur worden aangeboden op het platform.

Hoe werkt het?

Simpel, maar anders dan anderen. Je huurt bij Snappcar namelijk de persoonlijke auto van iemand in de buurt. En dat doe je niet voor een uurtje of twee, maar gelijk voor een hele dag. Het is dus eerder een huurplatform dan een deelauto, maar is het toch aantrekkelijk omdat de tarieven heel laag kunnen blijven

Maar omdat je iemands persoonlijke bezit huurt, ben je dus ook afhankelijk van de verhuurder over de gang van zaken. Je zult in veel gevallen een sleutel moeten afhalen, omdat de auto niet met een pas of mobiel te openen is.

Net als bij andere aanbieders, moet je bij Snappcar ook een account moeten aanmaken. Dit is kosteloos, maar vergt wel wat inspanning, want documenten zoals het rijbewijs moeten worden gecontroleerd op echtheid en geldigheid.

Wat kost het?

Dat is heel verschillend. Het is geheel afhankelijk van welke auto je wilt rijden. Neem je genoegen met een Opel uit 1996 dan ben je voor twee tientjes een dag onderweg, maar wil je in een Tesla Model 3 op pad, dan kost het je al gauw 200 euro.

Houdt er wel rekening mee dat je een borg van 250 euro moet betalen, als je ervoor kiest om niet met een creditcard te betalen. Deze borg wordt afgeschreven bij elke reservering en wordt binnen 8 dagen na afloop hiervan weer teruggestort minus eventuele andere kosten.

Ook over de betaling van de benzine of elektriciteit staat niets vast. Snappcar zegt dat je dit als huurder zelf mag overleggen met de verhuurder.

Hoe zit het met verzekeringen?

Daar zorgt Snappcar in samenwerking met Allianz Direct voor. Je gaat op pad met een all-risk dekking waarmee auto’s tot 90.000 euro gedekt worden. Het eigen risico is verschillend per auto en kan optioneel verlaagd worden tot 250 euro.

Daarnaast krijg je standaard een no-claim beschermer, 24/7 pechhulp en ben je voor 6.100.000 euro verzekerd voor schade die je mogelijk anderen toedoet.

Uit welke auto’s kan ik kiezen?

De keuze is enorm en op elke locatie anders. Snappcar heeft geen eigen wagenpark, het bestaat volledig uit particulieren die hun auto verhuren.

Het voordeel van Snappcar is dat er ook busjes en ander groot vervoer in het aanbod zit, waardoor je bijvoorbeeld ook relatief goedkoop zou kunnen verhuizen.

4. Lynk & Co

De Lynk & Co 01
De Lynk & Co 01
Lynk & Co

Lynk & Co is wellicht de vreemdste eend in de bijt. Lynk & Co is een merk van de Chinese fabrikant Geely, het moederbedrijf van een aantal Chinese merken en van het voormalige Zweedse Volvo. Het platform biedt één type auto aan, de 01, die je voor 500 euro per maand kunt huren. Maar daar blijft het niet bij.

Abonnementshouders kunnen hun Lynk & Co 01 namelijk ook uitlenen via een app. Dit gebeurt wel tegen de voorwaarden die de uitlener eraan stelt, maar in combinatie met de regels van het verhuurplatform.

Hoeveel mensen hun auto uitlenen, is niet duidelijk. Ook is dat lastig vast te stellen omdat dit variabel is in te stellen door de uitleners. Het aanbod kan hierdoor per dag verschillen. Afgelopen jaar gaf Lynck & Co wel aan 3.000 abonnementshouders te hebben in Nederland.

Hoe werkt het?

Lynk & Co geeft abonnementshouders van de 01 de mogelijkheid om deze uit te lenen. Daarvoor moeten ze zich aanmelden als ‘Uitlener’. Degene die gebruik wil maken van de auto moet zich aanmelden als ‘Lener’. Dit alles gaat via de app.

Je zult dus ook bij Lynk & Co een account moeten aanmaken. En ook hier wordt al je informatie automatisch gecontroleerd op geldigheid, al komt er in sommige gevallen toch een handmatige check aan te pas. Ga er dus nooit vanuit dat je binnen enkele minuten achter het stuur zit.

Nu is een Lynk & Co 01 op stel en sprong huren waarschijnlijk geen goede optie. Bij het reserveren moet deze namelijk eerst handmatig door de Uitlener goedgekeurd worden. Daarvoor heeft deze persoon 24 uur de tijd.

Na aanmelding kun je in de app op zoek naar auto’s in de buurt als die er zijn. Voor de rest is alles eigenlijk afhankelijk van de Uitlener, want die stelt de voorwaarden en prijs waarvoor hij of zij de auto wil uitlenen.

Nadat je een auto hebt gevonden en de reservering is geaccepteerd, kun je met je telefoon toegang krijgen tot de auto. Eventuele aanvullende informatie krijg je dan ook via de app.

Wat kost het?

Een abonnement om auto's via Lynk & Co te lenen is gratis. Ook worden er geen extra kosten in rekening gebracht door de autofabrikant.

Maar over de huurprijzen valt niets vooraf te zeggen, aangezien deze worden vastgesteld door de Uitleners. Wel is duidelijk dat er van te voren een borg van 100 euro en de complete huurprijs overgemaakt moet worden (in het geval van een creditcard wordt dit bedrag gereserveerd). Als dit niet lukt, kan er geen reservering gemaakt worden.

Hoe zit het met verzekeringen?

Als Lener rij je ten tijde van de reservering op de verzekering van de Uitlener. Welke polis dit is, hangt dus af van welke er is afgesloten door de eigenaar van het voertuig.

Lynk & Co hanteert een eigen risico van 1.000 euro dat gebruikt wordt om eventuele schade te betalen. Daarbij geldt dat boven dit bedrag alleen schadekosten opgevangen worden die door de verzekering worden gedekt. Als de ongedekte schade hoger is dan 1.000 euro, dan moeten Lener en Uitlener dit onderlingen oplossen, stelt Lynk & Co.

Uit welke auto’s kan ik kiezen?

Bijzonder weinig keuze aangezien er maar één model Lynk & Co bestaat: de 01.

LEES OOK: Het auto-abonnement: wat is het en wat zijn de voordelen? We vergelijken 5 aanbieders