• Lynk & Co is een mobiliteitsdienst die een plug-inhybride van Zweeds-Chinese makelij aanbiedt voor 500 euro per maand.
  • Het huurconcept houdt het midden tussen private lease en een deelauto.
  • Je kunt de auto via een app verhuren aan familie, vrienden en zelfs wildvreemden. Je bepaalt zelf wat je ervoor vraagt.

Een maandelijks abonnement op je auto. Het klinkt als private lease, maar bij het nieuwe automerk Lynk & Co mag je de auto, de 01, ook delen met vrienden, familie en zelfs wildvreemden. En die kan je ervoor laten betalen, met de bijbehorende app.

Lynk & Co is een merk van de Chinese fabrikant Geely, het moederbedrijf van een aantal Chinese merken en van het voormalige Zweedse Volvo.

De Europese lancering van Lynk & Co vond plaats in september 2020. Per mei 2021 zijn er 15.000 leden in Zweden, Nederland, Italië en België. Nederland is hierbij goed voor 3.000 abonnementen.

“Ons doel voor Europa was 9.000 leden in de eerste twaalf maanden en die doelstelling is nu al gehaald. En dat met relatief weinig marketing”, vertelt de Vlaamse CEO Alain Visser aan Business Insider Nederland.

15.000 leden betekent ook 15.000 auto's. Maar vooralsnog is het aanbod beperkt tot één model: de Lynk & Co 01. De middelgrote SUV wordt gebouwd in China en deelt zijn platform met de Volvo XC40.

De plug-inhybride is ook los te koop voor 39.000 euro. Het bedrijf zet echter in op abonnementen voor 500 euro per maand.

'Je kan kiezen tussen zwart of blauw'

"Wij hebben het brutaal simpel gehouden. Je kan kiezen tussen zwart of blauw. That's it", vertelt Visser. "Het is een auto met alles erop en eraan. Wij willen juist niet veel auto's in veel verschillende segmenten."

Over een tweede auto wordt wel nagedacht. "Die zou dan volledig elektrisch moeten zijn. Maar die zou dan in de komende twee tot vijf jaar moeten worden toegevoegd. Nu vinden wij de laadstructuur in Europa nog niet goed genoeg."

Alain Visser. Foto: Lynk & Co
Alain Visser. Foto: Lynk & Co

Visser is ervan overtuigd dat genoeg mensen interesse hebben in het huidige aanbod van één auto. "Uit onze onderzoeken blijkt dat 10 procent van de Europese autokopers openstaat voor totaal iets anders. Dat zijn vooral millennials, hoewel ze zelf niet zo willen worden genoemd", zegt hij lachend.

"Met 34 jaar ervaring in de auto-industrie durf ik wel te zeggen dat ik er iets van weet. Het is juist de kunst om het volledig anders te doen", vult Visser aan.

Uit eigen onderzoek van Lynk & Co blijkt dat, naast millennials, nog twee groepen potentieel interessant zijn. Visser: "Dat zijn bedrijven die een autopool hebben voor hun werknemers en mensen die hun auto graag met hun buurman of iemand in de buurt zouden willen delen. Daar zetten wij ook op in."

'Netflix van de auto-industrie'

Zelf prijst Visser Lynk & Co graag aan als het 'Netflix van de auto-industrie', omdat hij "mobiliteit aanbiedt met een abonnementsmodel". En hoewel Netflix hier geen fan van zou zijn, kan je in het geval van de 01 de auto eenvoudig delen met familie, vrienden en zelfs wildvreemden. Dat doe je via een app die binnenkort in Nederland beschikbaar komt.

Met de Lynk & Co 01 krijg je 1.250 kilometer per maand gratis bij het abonnement; als je meer rijdt, betaal je 0,15 euro per extra kilometer. Kilometers die je niet gebruikt, kan je meenemen naar de volgende maand. Brandstofkosten zijn voor eigen rekening.

De Lynk & Co 01 in het blauw. Foto: Lynk & Co
De Lynk & Co 01 in het blauw. Foto: Lynk & Co
Lynk & Co

Het delen van de auto moet je zelf afhandelen. Met de app en het scherm in je auto kan je hem reserveren voor een bepaalde periode. Je kan hem ook met een vreemde delen waarbij je dan zelf de prijs kan bepalen, zoals bij Airbnb.

Visser: "We zijn ook bezig met een ratingsysteem, zoals Uber ook heeft. Ook alle betalingen tussen personen onderling worden via de app afgehandeld."

Andere ervaring dan deelauto

De auto kan je op drie manieren krijgen. Visser: "Hij wordt of bij je thuis afgeleverd, of je haalt hem op bij een club zoals in Amsterdam, of bij een speciaal evenement zoals wij die vorige week nog hadden in een Rotterdams museum."

De auto van Lynk & Co moet duidelijk een andere ervaring bieden dan een reguliere deelauto. "Het is geen auto puur voor transport van plek A naar B. Wij bieden een premium-ervaring. Het is een volledige auto met alles erop en eraan. Het is geen deelauto die in Amsterdam op een parkeerplaats staat met honderd andere auto's en waar je er zo eentje meepakt."

Foto: Lynk & Co
Foto: Lynk & Co

Het gaat bij Lynk & Co volgens Visser minder om de auto zelf, maar juist om het gebruik. "Wij vergelijken ons meer met Spotify en Netflix. Wij willen de auto-industrie een beetje op zijn kop zetten."

Visser noemt de auto-industrie arrogant. "Ze evolueren nauwelijks. De smartphone is de laatste vijf jaar meer veranderd dan de auto de laatste vijftig jaar. En dat terwijl de consumentenwereld met een ongelofelijke snelheid aan het veranderen is. Daar spelen wij op in."

Clubgevoel is belangrijk voor Lynk & Co

Zelf noemt de CEO het bijvoorbeeld opmerkelijk dat veel automerken het klantcontact aan de dealers overlaten. Hij ziet juist meerwaarde in het bouwen van een community. "Dat zie je ook bij onze clubs. Die zijn door corona vaker dicht dan open geweest, maar dat moet veel meer een ervaring gaan worden."

Afgelopen oktober is in Nederland een club geopend in Amsterdam en er is er ook al eentje in Göteborg. "Wij zijn nu druk bezig met het opzetten van clubs in Antwerpen, Berlijn, Barcelona, Parijs en Milaan. Daar willen wij bijvoorbeeld ook concerten gaan organiseren als het kan."

De club van Lynk & Co in Amsterdam. Foto: Lynk & Co
De club van Lynk & Co in Amsterdam. Foto: Lynk & Co

De coronapandemie heeft Lynk & Co op een aantal gebieden voor onverwachte uitdagingen gesteld. "Het chiptekort in de auto-industrie raakt ook ons natuurlijk. Maar ik verwacht dat deze situatie de komende maanden zal verbeteren", zegt Visser.

Aan de andere kant heeft corona ook de vraag naar flexibele mobiliteit vergroot, merkt Visser op. "Gemiddeld staat een auto 96 procent van de tijd stil. Door corona is dat afgelopen jaar opgelopen naar 98 procent. Mensen denken daardoor meer na over alternatieven."

En ze lijken dus vaker bij Lynk & Co uit te komen, dat hard aan het groeien is. "Aan het einde van het jaar moeten wij zeker 5.000 à 6.000 klanten in Nederland hebben. Dit is een land dat openstaat voor innovatie. En delen is in Nederland, en vooral in Amsterdam, meer aanvaard dan in de rest van Europa. Voor heel Europa gingen wij uit van 20.000 klanten aan het einde van het jaar. Dat gaan wij zeker halen."

Ook het team van Visser verdubbelt naar verwachting dit jaar in omvang van 290 naar zo'n 550 medewerkers. Hoewel hij zelf 34 jaar ervaring in de auto-industrie heeft – Visser werkte onder meer bij Ford, GM en Volvo – is het verkopen van abonnementen en een lifestyle een andere tak van sport.

"En dat komt ook terug in mijn team. Tachtig procent heeft nog nooit in de auto-industrie gewerkt. Ik heb zelfs leidinggevenden in mijn team die niet eens een rijbewijs hebben", merkt de CEO op. "Maar het is belangrijk om je doelgroep ook in je organisatie te brengen."

[activecampaign form=34]

LEES OOK: Chinese eigenaar van Volvo wil nieuwe Tesla-concurrent in de markt zetten – en Reddit-beleggers gokken nu op Volkswagen