Een nieuw kantoor in New York, de lancering op de Amerikaanse markt en een zak geld van 8,1 miljoen dollar. Het zijn nogal wat aankondigingen die Barend Raaff, CEO en oprichter van het Amsterdamse technologiebedrijf Harver, donderdag doet.

De drie jaar oude startup helpt bedrijven bij het vinden van geschikt personeel door bij de eerste schifting in sollicitanten gebruik te maken van big data.

“Cv’s zijn eigenlijk overbodig geworden om het succes van potentiële kandidaten te voorspellen”, aldus Raaff in het persbericht. “Harver staat voor een fundamentele verschuiving in de manier waarop bedrijven kandidaten sourcen, selecteren en aannemen – een wereld waarin we niet meer afhankelijk zijn van cv’s en functieomschrijvingen.”

De software van Harver heet TalentPitch. Door te kijken naar kenmerken als werkervaring, taalvaardigheid en persoonlijkheid kan het algoritme voorspellen of een kandidaat past binnen een bedrijf. Ook kan een sollicitant tests doen om te kijken of een baan bij hem of haar past.

Na het selectieproces blijft de software data verzamelen, tot een jaar nadat iemand is aangenomen. Zo wordt het zelflerende algoritme voortdurend aangescherpt en de kans om een goede match vergroot.

Raaff heeft grote namen weten te strikken: onder meer Booking.com, Netflix en Randstad gebruiken de software van Harver. Maar de bulk van zijn klanten zijn callcenters, restaurants en winkels. In die branches zegt een cv vaak weinig over hoe een werknemers uiteindelijk presteert, geeft Raaff aan tegenover het Financieele Dagblad.

De Amerikaanse markt veroveren

Harver heeft klanten in dertien landen, zo’n tachtig werknemers en kantoren in Amsterdam, Londen en Colombo. Daar komt nu een nieuwe vestiging in New York bij op de Amerikaanse markt te veroveren.

Lees ook op Business Insider

Het Amerikaanse investeringsfonds Insight Venture Partners steekt bovendien 8,1 miljoen dollar in de Amsterdamse startup om de wereldwijde uitrol van de software te versnellen.

“TalentPitch is interessant voor werkgevers én werknemers, omdat het een goede match aan beide kanten garandeert. Dit zorgt voor gelukkige werknemers en lager verloop”, aldus Nicolas Wittenborn, vicepresident van Insight Venture Partners. “Harver raakt een kernpunt in de HR-wereld en breidt snel uit over verschillende markten, van Europa tot de Verenigde Staten.”

Raaff kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. Hij wil het aantal sollicitanten dat zijn software analyseert volgend jaar vertienvoudigen. Ouderwets honderden cv’s doorploegen na het plaatsen van een vacature is volgens hem niet meer nodig.

Of zoals Harver het verwoordt op de website: ‘Een cv is alleen nog maar nuttig als wc-papier.’

LEES OOK: Zijn recruiters dom? Nee, maar vaak wel jong en onervaren

MIS OOK NIET: De 20-jarige Jordi Hillenga verkoopt pizza-automaten – Tesla is al klant