Kan Tesla zichzelf ombouwen van luxepaard tot pakezel?

Die ambitie heeft de Californische autofabrikant wel getoond, met de aankondiging van de Model 3: de eerste elektrische auto van Tesla voor de brede middenklasse. De ‘betaalbare’ Tesla zou dit jaar de weg op gaan, maar dat lijkt toch eerder volgend jaar te worden.

Toen autojournalisten de eerste Model 3 mochten testen, waren de reacties lovend en vol bewondering. Sindsdien wordt Tesla achtervolgd door productievertragingen. Ook kwamen onnodige foutjes aan het licht toen een paar ingenieurs een exemplaar helemaal uit elkaar schroefden.

De Model 3 blijft echter da auto waarmee Elon Musk zijn bedrijf door wil laten stoten naar de mainstream.

Pas afgelopen juni wist Tesla 5.000 exemplaren per week te maken van de Model 3. In 2016 richtte Musk zich nog op 100.000 Model 3’s in 2017, maar dat werden er slechts 2.700.

Dit jaar is de goedkoopste versie van de Model 3 nog niet eens aan bod gekomen. Alleen de duurdere versies met een grotere batterij rolden de fabriek uit. De goedkoopste Model 3 die nú verkrijgbaar is, kost flink meer dan het uiteindelijke basismodel: 49.000 dollar in de Verenigde Staten. De goedkoopste versie moet 35.000 dollar gaan kosten.

Prijzen voor Nederland zijn nog niet officieel bekend, maar de nieuwswebsite voor elektrisch rijden EV-database schaalt de Model 3 in op een bedrag tussen de 38.500 en 70.000 euro.

De goedkoopste Model 3 gaat pas eind dit jaar in productie. Volgend jaar moet ook die uitvoering volop van de band rollen. Op de Nederlandse website zegt Tesla te richten op een levertijd van 12 tot 18 maanden nadat je de 1.000 euro aanbetaling overmaakt.

Tesla weigerde om een reactie te geven voor dit artikel.

De Model 3 kan bepalend zijn voor Tesla's winstgevendheid

In de VS is er sprake van dat de goedkope versie van de Model 3 al binnen een paar maanden leverbaar zou kunnen zijn. Analist Jeremy Acevedo van onderzoeksbureau Edmunds zegt echter dat 2019 veel realistischer is.

De voornaamste reden voor alle vertraging is het streven van Tesla om winstgevend te worden. Vanaf het derde kwartaal verwacht het bedrijf om consistent winstgevend te zijn, met dank aan de hogere marge op de duurdere Model 3-uitvoeringen ten opzichte van de basisversie.

Sterker nog: Tesla móet eerst de nodige dure versies bouwen, want de goedkoopste kan naar schatting een verlies van bijna 6.000 dollar per auto opleveren, zo berekende de Zwitserse bank UBS.

Tesla heeft kortom geen keus, erkende topman Musk in mei al, toen hij zei dat Tesla 'geld zou verliezen', als het nu al de goedkoopste Model 3 zou leveren aan de klanten.

LEES OOK: De nieuwe smartphone van OnePlus heeft gelukkig niet meer een irritante eigenschap die je de laatste jaren zo vaak tegenkomt