Beursgenoteerde bedrijven hopen natuurlijk dat aandeelhouders zo lang mogelijk blijven hangen, maar in de praktijk zijn de meeste beleggers na vijf maanden alweer gevlogen.

Uit onderzoek van FD blijkt dat bij een bedrijven met een beursnotering in Amsterdam aandelen van bedrijven uit de AEX-index gemiddeld 5,3 maanden na aankoop alweer verkocht worden. In de Midkap-index voor middelgrote beursfondsen  ligt dat gemiddelde op 8,8 maanden.

Het lukt bedrijven verder nauwelijks om aandeelhouders voor langer dan een jaar aan zich te binden. Alleen familiebedrijven zoals Heineken lijken hierin te slagen. Bij de hoofdfondsen op de Amsterdamse beurs zijn ook aandeelhouders van Shell, Unilever en ABN Amro relatief trouw.

De top 5 bedrijven met de meest betrouwbare aandeelhouders:

  • Heineken (10,56 maanden)
  • Shell (9,47 maanden)
  • Altice (9,34 maanden)
  • Unilever (7,8 maanden)
  • ABN Amro (7,33 maanden)

De top 5 bedrijven met de minst betrouwbare aandeelhouders:

  • Gemalto (2,37 maanden)
  • Galapagos (3,39 maanden)
  • Ahold Delhaize (3,51 maanden)
  • ING Groep (3,61 maanden)
  • SBM Offshore (3,70)

Volgens Jaap van Manen van Corporate Governance Code blijven de 'vluchtige aandeelhouders' een bron van frustratie voor bestuurders en commissarissen. Bestuurders proberen uiteraard een strategie uit te voeren die vaak over meerdere jaren wordt uitgerold. Maar korte-termijnaandeelhouders hebben daar geen boodschap aan.

"Een bestuurder moet zich dus zo mooi mogelijk maken voor de kortetermijnkoper. Dan tellen zaken als de kwartaalresultaten, dividenduitkeringen en de koers-winstverhouding. Dat zijn belangrijke cijfers, maar beleggers die vaak switchen kijken met minder diepgang. Innovatie, trackrecords blijven onderbelicht", zegt Van Manen tegen het FD.

LEES OOK Zakendoen met Britten gaat Nederlanders goed af, maar we zijn vaak blind voor subtiele signalen