Chinese automerken hebben hun weg gevonden naar de Europese markt. Met scherp geprijsde elektrische vierwielers winnen Chinese fabrikanten een groeiend marktaandeel. En als het aan de Chinezen ligt, dan is de opmars nog maar net begonnen.

Niet alleen komen er meer automodellen naar Europa, ook worden ze in de toekomst hier gemaakt, als het aan de Chinese fabrikanten ligt.

Voordat het zover is, zouden uit China afkomstige elektrische auto’s tot wel een kwart van de verkoopcijfers kunnen opeisen, blijkt uit een prognose van het Europese klimaatbureau Transport & Environment.

Transport & Environment

Uit het rapport wordt duidelijk dat afgelopen jaar van alle in Europa verkochte elektrische voertuigen bijna 20 procent uit China kwam. In 2020 was dat nog elf procent. De onderzoekers verwachten dat de groei van het Chinese marktaandeel doorzet naar een kwart dit jaar.

Maar zoals uit bovenstaande grafiek duidelijk wordt, telt T&E ook alle internationale automerken mee die hun vierwielers in China laten maken. Dat wil dus zeggen dat bijvoorbeeld Tesla, BMW en Renault ook in de 25 procent worden betrokken.

Als je de cijfers beperkt tot alleen Chinese merken, dan komen we uit op elf procent in 2024, waar dat vorig jaar nog rond acht procent hing. Dit aandeel zou kunnen doorgroeien tot twintig procent in 2027, aldus de voorspelling.

Europa kijkt naar verhoging van importheffingen voor elektrische auto's uit China

De sterke concurrentiepositie van de Chinese merken kan een gevolg zijn van staatssteun voor Chinese fabrikanten. Enkele Europese automakers hebben daarom bij de Europese Unie aan de bel getrokken over een oneerlijke concurrentiestrijd. Daarop startte de Europese Commissie een onderzoek naar het hoe en wat achter mogelijk subsidies en de gevolgen ervan.

De uitkomst van dit onderzoek laat nog op zich wachten, maar er wordt verwacht dat het zal leiden tot een verhoging van de importkosten voor elektrische auto's die in China gemaakt worden. Het rapport van T&E stelt dat een verhoogde invoerheffing van 25 procent - het is nu tien procent - zou leiden tot een gelijk speelveld op de Europese markt.

Vorig jaar waren de MG 4, Polestar 2, MG ZS, BYD Atto 3 en MG 5 de bestverkopende elektrische auto's van Chinese afkomst in Europa. Deze zijn stuk voor stuk tussen de 9 en 28 procent goedkoper dan een vergelijkbare auto van een Europese fabrikant, stellen de onderzoekers.

Transport & Environment

Een hogere importheffing zou echter niet alleen de Chinese merken treffen, maar ook de internationale merken die hun auto's in het land laten maken.

Tegelijkertijd verwachten experts dat de Chinese automakers de extra kosten makkelijk kunnen dragen, of zelfs op zich nemen. Een auto van een Chinees merk wordt doorgaans 28 procent goedkoper verkocht op de Chinese markt vergeleken met de prijs waarvoor hij in Europa wordt aangeboden.

T&E verwacht dan ook dat Chinese elektrische SUV's en grotere vierwielers, zelfs met een verhoogde importheffing, goedkoper blijven dan die van Europese concurrenten, terwijl middenklassers ietsjes duurder zullen worden.

Transport & Environment

Maar zelfs als de importheffingen het speelveld redelijk gelijktrekken, is het nog steeds een race tegen de klok voor de Europese autofabrikanten, stelt T&E. Chinese autofabrikanten zijn in toenemende mate bezig om fabrieken in Europa te bouwen, waarmee ze de extra kosten kunnen vermijden.

"Importheffingen zullen autofabrikanten dwingen om de productie van elektrische auto's naar Europa te verplaatsen. Dat is een goede zaak, want we willen deze banen en vaardigheden. Maar de heffingen zullen Europese autofabrikanten niet lang beschermen", schrijft analist Julia Poliscanova van T&E in het rapport. "Chinese bedrijven zullen fabrieken bouwen in Europa. Als dat gebeurt, moet onze auto-industrie er klaar voor zijn."

Maar, zo stelt T&E in het rapport, de EU moet een mogelijke verhoging van invoerheffingen niet inzetten om autofabrikanten tegen de komst van de Chinezen te beschermen, maar om ervoor te zorgen dat er ruimte komt om de productie van elektrische auto's in Europa plaats te laten vinden.

Zelfs als dat lukt, blijft het een uitdaging om de concurrentie met bijvoorbeeld de Chinese accuproducenten aan te kunnen. Deze zetten hun producten twintig procent goedkoper in de markt dan de concurrentie en hebben wereldwijd een dominante positie.

LEES OOK: Europa dreigt de slag om de elektrische auto te verliezen: steun voor eigen autofabrikanten nodig tegen concurrentie uit VS en China, volgens kredietverzekeraar