Een camper kopen en ermee op vakantie gaan is de helft van het avontuur. Stallen voor de winter moet ook gebeuren.

Stallen is niet parkeren en weglopen, er komt flink wat bij kijken om de camper stallingsklaar te maken.

De verzekering opschorten voor de winter is een optie, maar niet verstandig.

Bekijk de checklist met tips & tricks voor het stallen en verzekeren van je camper.

Na een paar weken het zomerse weer opgezocht te hebben, staat de pas aangeschafte camper voor de deur. Wat nu? Hij mag maar twee weken op de parkeerplaats blijven staan voordat de gemeente verhaal komt halen. Hij moet naar de stalling, maar waar vind je die en hoe zit het met verzekeringen?

Geen nood, we zochten uit waar je op moet letten om met een gerust hart je nieuwe vakantiemobiel ergens voor de winter te parkeren. 

Als je een eigen erf hebt, dan is het makkelijk. In dat geval kun je de camper daar parkeren. Je hebt overzicht en kunt alles zelf goed regelen.

Heb je geen ruimte op eigen grond, dan moet je op zoek naar een stalling in de buurt. Reken daarvoor ongeveer tussen de 300 en 700 euro per jaar. Meer geld betekent in dit geval meer luxe en minder omkijken naar de camper. Je zult dus zelf moeten kiezen of je overdekt en verwarmd wilt staan, of dat je een plekje in het Nederlandse winterweer ook prima vindt. 

Voordat je de Nederlandse stallingen afgaat: er is ook een alternatief waar je aan kunt denken. Je kunt je camper immers ook in het buitenland stallen (check je verzekeringspolis of je camper het hele jaar buiten de Nederlandse grens mag staan). Dit kan in sommige gevallen goedkoper uitvallen en je hebt dan de keuze om de heen en terugreis met alternatief vervoer te doen. Denk aan de trein of het vliegtuig. Dan zit je sneller op de vakantielocatie en bespaar je een hoop kilometers op de teller.

Om een stalling te vinden zijn er meerdere zoekmachines waar je gebruik van kunt maken. Denk aan caravanstallingen.nl, Campersite.nl of campercontact.

Als je budget het toelaat, kies dan niet voor een buitenterrein. Campers kunnen snel last krijgen van het het Nederlandse weer. Loszittende kitrandjes kunnen al snel desastreuze gevolgen hebben. Vocht in de camper is een groot euvel dat lastig en kostbaar is om te bestrijden. Ook schade door bevriezende plasjes water kan groter zijn dan je verwacht.

Campers op buitenterrein. Foto: ANP
Campers op buitenterrein. Foto: ANP

En ja, een hoes beschermt in theorie tegen al die problemen. Maar een hoes heeft zo zijn eigen problematiek. Er kan bijvoorbeeld zand onder waaien, wat vervolgens door schuring krassen op de lak en kunststoframen kan veroorzaken. Ook moet je na elke storm controleren of de hoes nog in orde is. Zo gaan de ‘bespaarde’ kosten van het buitenstallen snel verloren aan het extra onderhoud dat de camper nodig heeft.

Overdekt stallen, maar waar?

Voor overdekte stalling heb je de keuze uit ruwweg drie categorieën: 

Een stal of loods bij de boer: een ongebruikte stal of loods bij de boer is vaak de goedkoopste manier van overdekt stallen. Ook is er doorgaans stroom om de accu’s af en toe op te laden. Let erop dat je goede afspraken met de boer maakt over het stallen en ophalen van de camper. Als je geluk hebt wil de boer misschien zelfs de accu af en toe voor je bijladen zodat je eigenlijk de hele winter geen omkijken hebt. 

Let er wel op dat als de boer om de sleutel vraagt omdat hij je camper af en toe moet verplaatsen, dit gebeurt zonder dat je hiervoor verzekerd bent. Ook is het mogelijk dat de boer het stallen zonder vergunning doet, dan ben je niet verzekerd voor brand of andere schade van buitenaf, tenzij je een allrisk-verzekering hebt.

Een officiële camperstalling: dit is een persoon die een loods specifiek voor campers heeft ingericht. Er hoeft hier doorgaans niet met de voertuigen gereden te worden en vaak zijn er voorzieningen zoals een bandenpomp en water aanwezig. Ook zijn deze ruimtes gegarandeerd vorstvrij. Let op, want hier kunnen de kosten snel oplopen als er meer comfort aangeboden wordt. Pas dus op je budget en je eisen.

Een speciale camperbox: dit is eigenlijk een privé-stalling. Het is een garage- of opslagbox met een extra hoge ingang waar een camper in past. Je staat alleen en moet dus ook voor alle zaken zelf opdraaien. Vaak is er wel water en elektriciteit aanwezig. Het is een van de veiligste manieren om je camper te stallen, maar daar betaal je dan ook wel voor.

Voorbereiden op het stallen van de camper

Nu je een stalling gevonden hebt, is het zaak de camper te prepareren voor zijn winterslaap. Het is namelijk niet simpelweg parkeren, op slot zetten en afzwaaien. Als je dat doet, dan loop je na 8 maanden tegen een berg problemen en stank, vooral stank aan. 

Enkele dingen waar je op moet letten:

  • Verhoog de bandendruk met ongeveer 0,2 tot 0,4 bar ten opzichte van wat de fabrikant voorschrijft. Hiermee voorkom je een vlak stuk in het loopvlak en zit je bij de volgende reis dus niet ongecontroleerd te hobbelen in de cabine. 
  • Gooi alle reservoirs leeg en spoel ze door. Leeg de tank voor schoon water en die van het gebruikte water. Gooi ook de chemische WC en de boiler leeg. Dat laatste doe je door de vorstbescherming te openen. Dit alles zorgt ervoor dat er geen vorstschade kan optreden en dat je geen last krijgt van ongewenste schimmelinfecties.
  • Leeg de koelkast en laat de deur op een kiertje staan. Zet ook het dakraam en een ander raampje op een kiertje zodat er lucht door de camper kan stromen. Zorg voor voldoende vochtvreters om het interieur droog en fris te houden.
  • Ontkoppel de gasflessen en plaats ze op een veilige locatie thuis (hoe je dit doet, legt de ANWB uit). Dit is in de meeste gevallen verplicht in stallingen.
  • Check of er stroom is in de stalling en of je camper continu aan de stroom kan hangen om de accu’s op te laden. Er kan ook een tijdschakelaar tussen camper en stroomtoevoer geplaatst worden om ervoor te zorgen dat de accu’s een per week/maand opgeladen worden. Als dit niet mogelijk is, moeten de accu’s mee naar huis en daar aan de oplader, of moet er elke maand een flinke rit met de camper gemaakt worden.
  • Vul de dieseltank tot het maximale, dit voorkomt condens in de tank. 
  • Zet de camper niet op de handrem. Deze kan na maanden stilstaan vast gaan zitten wat voor een onnodige reparatie kan zorgen. Zet de camper in de versnelling of plaats een blok voor een van de banden, als dat van de stalling mag.
  • Maak de camper goed schoon en zorg dat alle onderdelen, zoals de luifel, goed droog zijn.
  • Maak, voordat je de camper gedag zegt voor de winter, een rondje en noteer alle schades in het bijzijn van de stallingshouder. Als je dan terugkomt er je ontdekt nieuwe schade, kan je er verzekeringswerk van maken.
Reinig de camper voor hem te stallen. Foto: ANP
Reinig de camper voor hem te stallen. Foto: ANP

Check je verzekering op addertjes onder het gras

Als laatste is het zaak om ervoor te zorgen dat de verzekering op orde is. We gaan ervan uit dat je voor de aanschaf van je huis op wielen al vooronderzoek hebt gedaan en de best passende verzekering hebt afgesloten. Maar het kan zijn dat je enkele zaken over het hoofd hebt gezien. Niet alle informatie is immers even makkelijk te vinden, blijkt uit onderzoek van Buitengids.nl.

Is jouw camper bijvoorbeeld WA-verzekerd, dan heb je waarschijnlijk geen enkele dekking tijdens de stallingsperiode. Vanaf WA+ geven de meeste verzekeraars wel (beperkte) dekking. Wel een fijn idee voor het geval er brand uitbreekt of je vakantievierwieler uit de stalling gestolen wordt. In het laatste geval is het ook goed om te weten of de accessoires (luifel, interieur, etc.) van je camper meeverzekerd zijn. Ook dit is niet in alle gevallen standaard.

Stal je jouw camper in het buitenland, dan is dit niet standaard of niet volledig gedekt. Vraag dit na bij je verzekeraar.

Als je deze tips volgt, kun je volgend jaar met een gerust hart in je camper stappen en genieten van een heerlijke vakantie. Of als je geen zin hebt in al deze zaken, dan kun je ook gewoon een camper huren.

LEES OOK: Tweedehands camper kopen? Dit kun je krijgen voor een budget tussen de €10.000 en €30.000