Valt een chaotische no deal-Brexit nog af te wenden? En wie zijn de winnaars en verliezers van het Britse vertrek uit de EU?

Sectoren die bij een harde Brexit klappen krijgen, zijn onder meer autofabrikanten in het VK en Nederlandse bloemenexporteurs.

Ook het Britse pond kan verder onder druk komen te staan bij een chaotisch vertrek uit de Europese Unie, aldus valuta-expert Joost Derks van iBanFirst.

ANALYSE – Wie straks een dagje naar Londen wil gaan, kan zich maar beter voorbereiden op een lange wachtrij bij de douane. Maar dat is kinderspel vergeleken bij hoe de grenscontroles voor vrachtvervoer er mogelijk uit komen te zien.

Valt een chaotische no deal-Brexit nog af te wenden? En wie zijn de winnaars en verliezers van het Britse vertrek uit de EU?

De Britse regering heeft deze zomer grote stukken land gekocht om het vrachtvervoer na de Brexit in goede banen te leiden. Door de inzet van megaparkeerplaatsen, moet voorkomen worden dat de wegen naar havens straks helemaal dichtslibben met vrachtwagens die de douanehobbel moeten nemen.

Daarmee neemt de overheid eindelijk maatregelen om ervoor te zorgen dat de handel met Europa en de rest van de wereld ook na de jaarwisseling op gang blijft.

Lees ook op Business Insider

Valutamarkten onzeker over Brexit-akkoord

Hoewel Michael Gove – adviseur van premier Boris Johnson – de kans op een akkoord op 66 procent inschat, zijn valutamarkten een stuk sceptischer.

De termijnmarkten prijzen in dat het Britse pond nog zo’n 5 procent kan dalen, als er geen handelsakkoord komt tussen het VK en de Europese Unie voor het eind van dit jaar. Aan de andere kant kan het pond met 6 procent opveren als er toch goede afspraken worden gemaakt.

Sinds het referendum in 2016 is de Britse munt overigens met bijna 20 procent gedaald ten opzichte van de euro. Dat maakt het pond tot een van de verliezers van het Britse vertrek uit de Europese Unie.

Dat laatste geldt overigens ook voor de Britse bevolking : advocatenkantoor Baker McKenzie becijferde afgelopen week dat de Brexit het land tot 2030 omgerekend zo’n 150 miljard euro per jaar kost. Dat is een jaarlijkse tegenvaller van meer dan 1.000 euro per inwoner van het Verenigd Koninkrijk.

Bovendien hebben bedrijven zoals Toyota en Nissan al aangekondigd dat ze eventuele schade gaan verhalen op de Britse regering. Als er geen akkoord komt, moeten autofabrikanten vanaf 1 januari namelijk 10 procent invoerheffing betalen over personenwagens die ze naar de EU verschepen.

Nederlandse vissers de dupe van harde Brexit

Voor veel Nederlandse bedrijven is de Brexit eveneens een flinke tegenvaller. Dat geldt bijvoorbeeld voor de visserijsector. De kottervloot van ons land zag de omzet vorig jaar al dalen van 305 miljoen euro naar 234 miljoen euro. Door de corona-uitbraak wordt 2020 een nog slechter jaar, met een scherp dalende vraag van restaurants. Als de Britse viswateren straks gesloten worden, gaat de sector helemaal een zwarte toekomst tegemoet.

Premier Boris Johnson zet in op een overgangsregeling voor de visserij tot 2024. Maar als er geen akkoord komt, gaat een van de belangrijkste visgebieden al binnen honderd dagen op slot.

Ook de Nederlandse sierteeltsector wordt in dit scenario flink geraakt. Groot-Brittannië is goed voor bijna 15 procent van de totale bloemenexport. Het vooruitzicht van mogelijk lang oponthoud aan de grens, maakt het een stuk minder aantrekkelijk om zaken te doen met Britse klanten.

Consultants verdienen miljoenen aan Britse overheid

De grote consultancyfirma’s staan daarentegen bovenaan de lijst van bedrijven die juist profiteren van Brexit. Afgelopen dinsdag werd bekend dat de Britse overheid de afgelopen drie jaar 450 miljoen pond heeft uitgegeven aan de diensten van deze bedrijven. Dat is een toename van maar liefst 45 procent ten opzichte van de voorgaande periode. Deloitte was grootverdiener met 147 miljoen pond, gevolgd door PwC die 106 miljoen pond incasseerde.

Je kan je overigens afvragen of die informatiebehoefte waarin consultancyfirma’s voorzien, ten koste is gegaan van de handelingssnelheid van de Britse overheid.

Een paar weken geleden lieten de havenautoriteiten in Dover weten dat ze nog steeds geen geld hadden ontvangen om alle nodige aanpassingen door te voeren bij de grenscontroles.

We kunnen ons schrap zetten voor meer van dit soort onheilspellende berichten – en vooral voor nog wat flinke koerscapriolen van het pond.

Joost Derks is valutaspecialist bij iBanFirst. Hij heeft ruim twintig jaar ervaring in de valutawereld.