De opmars van elektrisch rijden zal ten koste gaan van het aantal automerken. Niet alle autobedrijven zullen de investeringen kunnen opbrengen.

Dat zegt topman Bram Schot van Volkswagen-dochter Audi tegenover De Telegraaf. Schot vertrekt overigens per april bij Audi en wordt vervangen door de Duitser Markus Duesmann.

Schot verwacht dat een aantal automerken zal verdwijnen, omdat ze geen grote samenwerkingspartner vinden en de investeringen niet kunnen opbrengen.

Schot geeft aan dat autobouwers uit de winst op de verkoop van benzine- en dieselauto’s hun investeringen in elektrisch rijden moeten betalen, terwijl de verkoop van auto’s aangedreven door fossiele brandstoffen daalt. Dat maakt nieuwe auto’s duurder.

“Dat wordt een hele uitdaging voor onze branche, want de inkomens stijgen in diezelfde periode niet, in ieder geval niet zoveel”, zegt Schot. “Daarbij komt dat we heel veel investeren in elektrische auto’s, maar de winst op die auto’s veel lager ligt dan op fossiel aangedreven auto’s. We zitten nu in een periode dat we de productie van elektrische auto’s betalen met de winst die we maken op benzine- en dieselauto’s, terwijl we weten dat we in 2030 helemaal naar elektrisch moeten.”

In de anderhalf jaar dat Amsterdammer Schot (58) bij Audi aan het roer staat, heeft hij voor 17,7 miljard euro in de kosten gesneden, wat op termijn 9.500 banen kost.

Hij verwacht dat het concern in Ingolstadt de komende vijf jaar 40 miljard euro zal investeren, waarvan 15 miljard euro in elektrische auto’s. Een groot deel van de investeringen wordt gestoken in de digitalisering, aansluiting van de smartphone op de auto en communicatie met andere auto’s en verkeerssystemen.

Nieuw auto komende jaren 3.000 tot 5.000 euro duurder

Nederlandse topman van Audi schat dat de gemiddelde prijs van een auto binnen vier jaar tussen de 3.000 en 5.000 euro duurder worden. Hij herhaalt hiermee een uitspraak in De Telegraaf die hij medio 2019 ook al deed tegenover BNR Nieuwsradio.

Als je kijkt naar de prijsontwikkeling van nieuwe auto’s over de laatste elf jaar, is de prognose van Schot niet heel extreem. De gemiddelde prijs van een nieuwe personenauto in die periode met bijna 6.300 euro gestegen.

Was je in 2007 gemiddeld bijna 27.700 euro kwijt voor een nieuwe personenauto, in 2018 moest je bijna 34.000 euro neertellen. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG.

Elektrische auto versus benzine of diesel

Een elektrische auto is vooralsnog duurder in aanschaf gekeken naar een vergelijkbaar model dat rijdt op benzine of diesel.

Om een voorbeeld te geven: zo kun je de goedkoopste auto van Volkswagen die rijdt op benzine, de Volkswagen up!, vanaf 11.951 euro nieuw aanschaffen. Voor de goedkoopste elektrische variant, de Volkswagen e-up!, ben je minimaal 25.095 euro euro kwijt.

LEES OOK: In 2020 is naar verwachting 15% van de nieuwe auto’s een elektrische auto – dat zijn vooral leaseauto’s, maar de particulier toont ook interesse