De fatale crash van vlucht ET302 van Ethiopian Airlines afgelopen zondag was het tweede ongeval met een Boeing 737 MAX-8 binnen een half jaar.

Afgelopen oktober stortte Lion Air-vlucht JT610 neer in de Javazee, kort na het vertrek vanaf de Indonesische hoofdstad Jakarta.

In Ethiopië en Indonesië worden Boeing 737 MAX-toestellen op last van de overheid momenteel niet ingezet door plaatselijke luchtvaartmaatschappijen. Ook enkele Chinese luchtvaartmaatschappijen hebben maatregelen genomen. Verder hebben Singapore, Australië, Zuid-Korea en Oman besloten vluchten met de Boeing tijdelijk te schrappen.

Het verbod heeft onder meer impact op de vluchtschema’s van SilkAir, dochtermaatschappij van Singapore Airlines, China Southern Airlines, Garuda Indonesia, Shandong Airlines en Lion Air.

Dinsdagmiddag meldden Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië dat met vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX niet meer in het luchtruim mag worden gevlogen.

Ook Nederland gaat het luchtruim sluiten voor de Boeing 737 MAX 8, meldde minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Door het toestel te weren, volgt Van Nieuwenhuizen een nieuw advies van de Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid EASA. Hoewel de minister de details daarvan nog niet heeft kunnen bestuderen, zegt zij “geen enkel risico” te nemen.

Reisconcern TUI maakte dinsdag bekend voorlopig niet te vliegen met de Boeing 737 MAX. Bij de in meerdere landen actieve luchtvaartgroep is besloten alle toestellen van dit type aan de grond te houden. Dat betekent dat vijftien van de in totaal circa 150 toestellen uit de vloot van TUI voorlopig niet vliegen. TUI Nederland heeft drie toestellen van de 737 MAX in gebruik.

Lees ook op Business Insider

KLM gebruikt dit type toestel niet. Corendon heeft er twee besteld, waarvan de eerste in april wordt geleverd.

Boeing zal de komende weken een software-update uitvoeren op toestellen van het type 737 MAX, bevestigde de vliegtuigmaker nadat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA meldde dat het tegen april ontwerpwijzigingen in het gewraakte toestel van Boeing zou verplichten. Het toestel is volgens de FAA wel luchtwaardig.

Volgens de internationale luchtvaartassociatie IATA, die wereldwijd circa 260 maatschappijen vertegenwoordigt, is het wachten op de onderzoeksresultaten vanuit Ethiopië, voordat er conclusies kunnen worden getrokken.

Databureau Flight Global schat dat ongeveer eenderde van de 371 Boeing 737 MAX-toestellen uit de roulatie is gehaald. Het overgrote deel betreft toestellen van Chinese luchtvaartmaatschappijen.

Bekijk hieronder de twaalf luchtvaartmaatschappijen met de meeste exemplaren van de Boeing 737 MAX:


12. Turkish Airlines: 12 toestellen

Foto: Boeing

Turkish Airlines heeft zowel de Boeing 737 MAX-8 als de MAX-9 in gebruik.


10 (ex aequo). WestJet: 13 toestellen

Foto: WestJet

WestJet heeft een vloot van in totaal ruim 120 Boeing-toestellen.


10 (ex aequo). Spicejet: 13 toestellen

Foto: Boeing

De Indiase budgetmaatschappij heeft bijna 200 Boeing 737 MAX-toestellen besteld.


8 (ex aequo). Flydubai: 14 toestellen

Foto: Boeing

De budgetmaatschappij uit Dubai heeft zowel de Boeing 737 MAX-8 in gebruik, als de grotere MAX-9.


8 (ex aequo). United Airlines: 14 toestellen

Foto: United Airlines

United Airlines heeft 14 toestellen van het type Boeing 737 MAX-9 in gebruik.


6 (ex aequo). TUI: 15 toestellen

Foto: Boeing

Reisorganisatie TUI heeft 15 toestellen van het type Boeing 737 MAX in gebruik, waarvan er drie vanuit Nederland opereren.


6 (ex aequo). Air China: 15 toestellen

Foto: Boeing

In december 2018 leverde Boeing de eerste 737 MAX aan Air China. Dit toestel is in China gefabriceerd.


5. Norwegian Air: 18 toestellen

Foto: Boeing

Norwegian Air heeft momenteel 18 toestellen van het type Boeing 737 MAX-8 in gebruik. In totaal heeft Norwegian 110 toestellen van dit type besteld.


2 (ex aequo). China Southern Airlines: 24 toestellen

Foto: een ouder type: de Boeing 737-800. Bron: Boeing

China Southern is de grootste luchtvaartmaatschappij van China en heeft 24 toestellen van het type 737 MAX.


2 (ex aequo). American Airlines: 24 toestellen

Foto: een oudere Boeing van het type 737-800. Bron: American Airlines

American Airlines heeft 24 toestellen van het type Boeing 737 MAX-8 in zijn vloot.


2 (ex aequo). Air Canada: 24 toestellen

Foto: Air Canada

Air Canada telt ook 24 toestellen van de 737 MAX.


1. Southwest Airlines: 34 toestellen

Foto: Southwest Airlines

De grootste vloot van 737 MAX-toestellen komt voor rekening van Southwest Airline: 34 toestellen.


LEES OOK: Ik zette mijn telefoon een week lang op vliegtuigmodus en wist mijn brein met de nodige moeite te herprogrammeren