BMW zet fors in op elektrisch rijden en ook dochtermerk MINI haakt aan bij de trend. De MINI E! moet in 2019 op de weg rijden.

De MINI E! ziet het levenslicht op de Frankfurt Motor Show, die over iets meer dan een week opent in de Duitse stad.

De exacte specificaties laten nog even op zich wachten, maar we kunnen niettemin al een paar dingen onthullen over deze wagen.


Herkenbaar en toch anders: de MINI E! heeft dezelfde ovale koplampen als zijn ‘gewone’ broertje, maar heeft gele accenten en velgen met een plus-vormig patroon.

Foto: BMW

Hier zie je hoe de ogen, die doen denken aan de legendarische Kever, echt opvallen.

Foto: BMW

Vlak voor het achterwiel plaatsten de ontwerpers een kleine spoiler om de luchtweerstand te verminderen, vertelde hoofddesigner Christopher Weil.

Foto: BMW

Bron: Autocar

Lees ook op Business Insider


Volgens Weil zijn de wielen, met hun asymmetrische ontwerp, geïnspireerd op de jaren tachtig.

Foto: BMW

Bron: Autocar


Wat je op de elektrische MINI niet vindt is chroom, terwijl dat bij de vorige modellen nog prominent aanwezig was. Dit ontwerp moet volgens Weil een stuk eigentijdser zijn. Maar het is nog niet zeker dat de gele accenten op het productiemodel blijven.

Foto: BMW

Bron


BMW werkt hard aan een sprint op de elektrische markt. BMW brengt een elektrische X3 uit in 2020 en de volgende iNext in 2021.

Foto: BMW

Tegenwoordig hobbelt BMW dus wat meer achter de concurrentie aan, terwijl het Duitse bedrijf juist vroeg – waarschijnlijk te vroeg – probeerde door te breken met elektrische auto’s. In 2008 presenteerde het concern al de eerste MINI E.

Foto: BMW

Die MINI mondde uiteindelijk uit in de eerste versie van de i3, de eerste elektrische auto van BMW.

Foto: BMW

De specificaties kennen we nog niet, maar we durven de gok wel aan dat de MINI E! over twee jaar minstens de actieradius van de i3 moet hebben. Die ligt nu op 160 kilometer. Daar zal de Duitse bouwer minstens nog 300 kilometer bovenop moeten doen om echt de strijd aan te kunnen gaan met bijvoorbeeld Tesla.

Foto: BMW

LEES OOK: Ik heb gereden in de Tesla Model 3 en het is fantastisch

MIS OOK NIET: Vergeet Tesla en Google: de Duitse auto-industrie is nog lang niet dood