• Het is vrijdag 25 november, ofwel  Black Friday, het koopjesfestijn dat is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten.
  • De grootste kortingen worden verwacht voor elektronische producten zoals laptops en televisies, vertellen internetgigant Amazon en prijsvergelijker kieskeurig.nl aan Business Insider.
  • Black Friday wordt dit jaar waarschijnlijk wat kleiner dan in voorgaande jaren.
  • Lees ook: De feestdagen komen eraan: 5 tips om als retailer je slag te slaan

Black Friday, het koopjesfestijn dat overgewaaid is vanuit de Verenigde Staten, gaat van start. Op vrijdag 25 november zullen veel online en fysieke winkels met kortingen komen om mensen tot kopen aan te moedigen.

Overigens doen niet alle winkels mee aan Black Friday. Retailer Dille & Kamille houdt dit jaar de deuren juist gesloten, zelfs de webshop gaat een dagje op zwart. Met deze actie wil de winkelketen aandacht vragen voor minder consumeren.

Grote online webwinkels zoals Amazon en bol.com doen wel aan Black Friday. Amazon.nl verwacht dat grootste kortingen dit jaar in de categorie elektronica zullen vallen, vertelt een woordvoerder aan Business Insider: elektronische producten worden tot 40 procent afgeprijsd.

Ook speelgoed, sportartikelen, huishoudelijke producten en artikelen voor persoonlijke verzorging krijgen relatief hoge kortingen tot 35 procent, aldus Amazon. De internetgigant verwacht in Nederland meer dan 10.000 aanbiedingen op Black Friday op de site te zetten.

Amazon.nl verwacht dat mensen deze Black Friday, zoals elk jaar, met name veel aankopen gaan doen in de populaire categorieën huishoudelijke producten en artikelen voor persoonlijke verzorging. Daarnaast zal er veel vraag zijn naar speelgoed in aanloop naar Sinterklaas, aldus de retailer.

Bol.com heeft deze Black Friday veel deals op wasmiddelen, stofzuigers, keukenapparatuur en speelgoed, laat een woordvoerder weten. Daarnaast zijn dit jaar voor het eerst veel promoties op wat duurzamere artikelen, die je heel lang kunt gebruiken, zoals prullenbakken en pannen.

Black Friday: veel korting verwacht op laptops en televisies

Salesexpert Frank Verbrugge van prijsvergelijker Kieskeurig.nl verwacht dat met name laptops en televisies aanstaande vrijdag op Black Friday met forse kortingen verkocht zullen worden, vertelt hij tegen Business Insider.

"Tijdens corona hebben veel mensen nieuwe tv's en laptops gekocht, waardoor dit jaar de verkopen zijn ingezakt. Fabrikanten zitten nog met veel voorraad, waardoor ze waarschijnlijk met goede aanbiedingen gaan komen", zegt Verbrugge.

In de bredere categorieën elektronica en huishoudelijke apparaten zullen er eveneens veel aanbiedingen te vinden zijn: tablets, mobiele telefoons, koptelefoons, smart home-apparaten zoals slimme beveiligingscamera's en slimme verlichting worden afgeprijsd. "Dat zijn typische Black Friday aanbiedingen, die ieder jaar terug komen", zegt Verbrugge.

Daarnaast zijn ook producten met een prijskaartje onder de 100 euro ieder jaar populair. Verbrugge: "Deze producten zijn interessant om cadeau te doen tijdens Sinterklaas of Kerst en mensen kopen die alvast."

Een tip van de salesexpert voor Black Friday is om te kijken of een aanbieding echt een aanbieding is. "Een verkoper kan zeggen 'het is een goede Black Friday-aanbieding', maar het is goed om daadwerkelijk te controleren of dat zo is." Kieskeurig biedt zelf de mogelijkheid om na te gaan of het bijvoorbeeld om de laagste prijs ooit gaat.

De eerste Black Friday-deals zijn al te vinden op verschillende websites en mensen beginnen voorzichtig met shoppen. Uit zoekgegevens van consumenten op Beslist.nl, afgenomen op maandag 21 november, blijkt dat mensen dit jaar met name op zoek gaan naar huishoudelijke apparaten. In de top tien meest gezochte producten staan onder meer funcooking producten, elektrische kachels, koffiezetapparaten, keukenmachines, airfryers en stofzuigers.

Black Friday wordt dit keer waarschijnlijk iets minder uitbundig

Worden op Black Friday in 2022 weer nieuwe kooprecords bereikt? Uit een onderzoek van Kieskeurig.nl onder tweeduizend consumenten blijkt dat het koopjesfestijn dit jaar naar verwachting niet zo groot gaat worden als in de voorgaande jaren. "Ondervraagden verwachten vanwege de hoge inflatie minder sterke aanbiedingen dit jaar", licht Verbrugge toe. Daarnaast geeft meer dan 50 procent aan nog te twijfelen of ze deze keer een Black Friday-deal gaan kopen.

Dat het dit jaar op Black Friday geen kortingen gaat regenen werd al eerder bekend uit rondvraag van brancheorganisatie INRetail in opdracht van Nu.nl.

Volgens de woordvoerder van INRetail zou een belangrijke reden voor de terughoudendheid voor Black Friday zijn dat winkeliers dit jaar het uitverkoopseizoen later willen starten. 

Ook spelen andere factoren mee zoals de inflatie, de slechte coronajaren en het feit dat consumenten meer en meer de hand op de knip houden.

LEES OOK: De feestdagen komen eraan: 5 tips om als retailer je slag te slaan