Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:3

Cryptopartijen maken een opmars in de sportwereld. Eerder ging bijvoorbeeld FC Twente in zee met de nogal frivole cryptovaluta Floki Inu. Ook Sparta, Feyenoord, AZ en PSV hebben de handen ineen geslagen met cryptobedrijven als sponsor.

De nieuwste toevoeging aan het arsenaal is cryptohandelsplatform Bitvavo, dat geen club maar de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond gaat sponsoren.

Bitvavo, dat in 2018 opgericht werd, is met meer dan een miljoen klanten het grootste cryptohandelsplatform van de Benelux. Het cryptobedrijf gaat de samenwerking met de KNVB aan tot en met 2024. Hoeveel geld er gemoeid is met de deal laten beide partijen niet weten.

Wel maakt de KNVB duidelijk dat het de cryptohandel als een groeiende, jonge markt met veel potentie ziet. Daarnaast lijkt de bond zich geen zorgen te maken over eventuele controverses rondom een deal met een cryptopartij. Volgens Jean Paul Decossaux, Directeur Commercie van de KNVB, is Bitvavo niet alleen partij van formaat, maar ook nog eens uiterst betrouwbaar.

Naast voetbal vinden cryptohandelaren ook hun weg naar andere sporten. Zo betaalde Bybit het team van Max Verstappens (Red Bull) 150 miljoen dollar om het logo op de Formule 1-auto's te krijgen.

Daarnaast heet de Grand Prix van Miami officieel de Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix en kocht datzelfde Crypto.com onlangs voor 700 miljoen dollar de benaming van het Staples Center, het bekende sportwalhalla in Los Angeles, en noemde dit het Crypto.com Arena.

Aan de andere kant zijn er ook nog deals met cryptopartijen die problematisch uitpakken. Zo moesten bijvoorbeeld FC Barcelona en Manchester City hun beoogde sponsordeals afzeggen vanwege vragen rondom de validiteit van de betrokken cryptobedrijven.

LEES OOK: Ethereum gaat over enkele maanden over op ‘proof of stake’ – dit is waarom analisten daarover optimistisch zijn