CEO en oprichter Changpeng Zhao van Binance, de grootste cryptobeurs ter wereld, heeft onlangs een memo van 6.000 woorden gepubliceerd over zijn managementstijl.

Er werken duizenden mensen bij Binance op het gebied van IT, marketing, business development en in andere functies. Het bedrijf krijgt zowel veel lof als kritiek. Vanuit overheden zijn er zorgen dat het platform wordt gebruikt om geld wit te wassen

Zhao zelf is inmiddels een gevestigde naam in de cryptowereld. Met een geschat vermogen van zo’n 28 miljard dollar staat de Chinees-Canadase ondernemer op de 37ste plek in de Billionaires Index van persbureau Bloomberg, de lijst van rijkste mensen ter wereld.

Dit zijn negen lessen die je kunt trekken uit de manier waarop Zhao zijn cryptobeurs leidt.

1. Wijzig teams regelmatig

Zhao is ervan overtuigd dat de producten en diensten van Binance voortvloeien uit de manier waarop het bedrijf is georganiseerd. Als de structuur van teams in beton wordt gegoten, zal hun werk dat volgens hem ook zijn.

“We willen niet dat onze software in beton wordt gegoten, we moeten onze teamstructuur regelmatig wijzigen”, schrijft Zhao.

Ook geeft het herschikken van teams mensen de gelegenheid uit te groeien tot nieuwe leiders, voegt hij daar aan toe.

2. Geef feedback in grote groepen

Zhao zegt “waar en wanneer dan ook” feedback te geven, ongeacht of er sprake is van een een-op-een-situatie of een grotere groep.

“Ik heb eigenlijk een voorkeur voor grote groepen, zodat andere mensen er ook van kunnen leren en ik mezelf niet steeds hoef te herhalen”, schrijft Zhao.

“Veel mensen hebben me verteld de eerste keren te zijn geschrokken van de manier waarop feedback gaf, maar uiteindelijk raakten ze eraan gewend”, aldus Zhao.

3. Neem afscheid van slecht presterende mensen

“Het is niet fijn om te horen, maar een bedrijf is iets anders dan een familie”, schrijft Zhao. “We geven om elkaar, maar we houden mensen die slecht presteren niet bij ons.”

“Het is onverantwoordelijk ten opzichte van andere teamleden”, legt hij uit.

4. Wantrouw mensen die zich druk maken om hun functietitel

“Neem geen mensen aan die zich druk maken om hun functietitel”, schrijft Zhao. “Het is geen dealbreaker, maar absoluut geen goed teken.”

5. Probeer geen mensen te motiveren die zelf niet gemotiveerd zijn

“Het is als trekken aan een dood paard”, schrijft Zhao. “Het is onmogelijk en niet de moeite waard. Het is ook onmogelijk om mensen te motiveren die jouw missie of waarden niet onderschrijven. Of die je niet zien zitten als leider, of gewoon lui zijn.”

Als een werknemer bij Binance niet gemotiveerd is, zal zijn of haar werk daar volgens hem automatisch onder lijden.

“Mensen kunnen misschien een dagje, een week of zelfs een maand onderpresteren”, stelt Zhao. “Maar na een paar maanden kunnen ze geen resultaten laten zien en weet je wel hoe laat het is”.

6. Kijk naar resultaten niet naar ervaring

“Gebruik ‘werkervaring’ alleen tijdens het sollicitatieproces. Als iemand eenmaal lid is van het team, moeten alleen nog de resultaten worden beoordeeld”, schrijft Zhao.

7. Teken geen exclusieve contracten

“Voor win-win-situaties op lange termijn is exclusiviteit niet nodig”, schrijft Zhao. “Mensen die vragen om exclusiviteit zijn meestal onzeker over hun concurrentiekracht en de waarde die ze kunnen toevoegen.”

“Teken geen exclusieve contracten. Sluit je niet op. En verwacht ook niet van anderen dat ze zich laten opsluiten”, licht hij toe.

8. Verspil geen tijd aan het jagen op grote klanten

Jagen op een grote klant betekent dat je daar veel tijd aan moet besteden qua begeleiding en kennis over cryptomunten, schrijft Zhao. “Het duurt te lang voordat dat resultaat oplevert. En ze stellen vaak onredelijke voorwaarden. Het rendement is te laag”, zegt hij.

“Ik gebruik mijn tijd liever om samen te werken met topbedrijven die zelf naar ons toe komen”, schrijft Zhao. “Die hebben al de intentie om met crypto aan de slag te gaan en hebben ons daarvoor uitgekozen”.

“Ook al gaat het dan niet direct om Apple of Google, als we ons blijven richten op kleine overwinningen dan zullen de grote vissen vroeg of laat vanzelf naar ons toe komen”, zegt hij.

9. Negeer roddels van werknemers onderling

“Roddelen betekent voor mij dat je een-op-een over iemand klaagt tegen mij, maar de ander daar nog niks over hebt gezegd. Geroddel levert niks op. Ik probeer roddels dan ook niet te managen, maar negeer ze gewoon”, schrijft Zhao. 

De CEO zegt de werknemer die roddelt te veroordelen in plaats van degene over wie hij of zij klaagt. Maar als een werknemer een gesprek aanvraagt met Zhao en de collega over wie hij of zij klachten heeft, dan probeert hij altijd te bemiddelen.

“Belangrijk daarbij is dat het je dwingt eerst met de andere partij in gesprek te gaan, voor je naar mij toe stapt”, schrijft Zhao.

LEES OOK: Cryptobeurs Binance gaat overheden trainen om frauduleuze cryptopartijen op te sporen en te vervolgen