We besteedden in de eerste helft van 2018 meer geld aan nieuwe auto’s. De omzet van nieuw verkochte personenauto’s steeg tot 8,3 miljard euro. Dat is ruim 17 procent meer dan in dezelfde periode in 2017, blijkt uit de nieuwe Auto-omzetmonitor, het jaarlijkse onderzoek uitgevoerd door ING.

De gemiddelde aanschafwaarde van nieuwe auto’s steeg in Nederland van zo’n 31.400 euro naar een kleine 32.700 euro. Het gaat dan zowel om zakelijke aankopen als aankopen door particulieren.

“De omzet (inclusief belasting) in nieuw geregistreerde auto’s steeg vooral bij Volkswagen sterk”, concludeert ING.

Volkswagen is marktleider en behaalde in Nederland in de eerste helft van 2018 ongeveer een kwart miljard euro (plus 38 procent) méér omzet dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bij de duurdere merken is BMW nog altijd marktleider. De gemiddelde aanschafprijs van de top 10 merken is bij BMW het hoogst, met bijna 62.000 euro.

(klik voor uitvergroting)

Verder in de top-10 van merken met de meeste omzet in de eerste helft van 2018: Renault, Opel, Mercedes, Volvo, Peugeot, Ford en Audi. Kia sluit de rij en plust met 25 procent ten opzichte van vorig jaar.

Auto’s die de meeste omzet opleveren

In de top 10 van nieuw geregistreerde modellen die de meeste omzet opleveren, vinden we drie modellen van Volkswagen bovenaan de lijst: de Golf en de Polo. Op positie 4 staat de Tiguan.

(klik voor uitvergroting)

In die lijst staan ook twee modellen van Tesla: de Model S en de Model X.

Analisten van ING zien een ‘run’ op dure elektrische auto’s vanwege de naderende Tesla-taks. Voor elektrische auto’s geldt vanaf 2019 dat ze zwaarder belast worden als lease-auto.

Nu geldt nog dat de bijtelling voor privé-gebruik voor volledig elektrische auto’s op 4 procent van de cataloguswaarde ligt. Vanaf 2019 wordt dat 22 procent van de cataloguswaarde, voor zover een auto duurder is dan  50.000 euro.

Gevolg is dat met de aankoop dure elektrische auto’s niet gewacht wordt tot volgend jaar.  “Momenteel betreft dat vooral modellen van het merk Tesla”, schrijven de analisten van ING.

De zogenoemde ‘Tesla-taks’ zorgt ervoor dat het Amerikaanse bedrijf nu goede zaken doet in Nederland. De verkoop verdubbelde in het eerste half jaar van 2018 en de omzet steeg naar 318 miljoen euro.

In dezelfde categorie valt ook de Jaguar i-Pace, die later dit jaar op de Nederlandse markt komt. Dit model kost gemiddeld 100.000 euro, waardoor deze auto vanaf volgend jaar ook met de hogere bijtelling voor leaserijders te maken krijgt. Dat merkt Jaguar: er zijn al 2.000 orders geplaatst voor de i-Pace, aldus ING.

Ook de minder dure elektrische auto’s zijn in trek

De interesse in volledig elektrische auto’s blijkt niet alleen bij dure modellen. Zo wordt de keuze onder de 50.000 euro ook ruimer.

Nederlanders kochten meer volledig elektrische auto’s in het afgelopen half jaar, in totaal 8.000. Dat is een stijging van 141 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De omzet voor autofabrikanten nam toe met 121 procent tot 523 miljoen euro.

Daar staat tegenover dat we minder nieuwe dieselauto’s kochten. De diesel verliest aan populariteit door het dieselschandaal en de dreiging van rijverboden in steden.

LEES OOK Magioni-oprichter Manon van Essen was twee jaar geleden nog platzak – nu verkoopt ze 13.000 groentepizza’s per dag en gaat ze de grens over