Woensdagavond na sluiting van Wall Street openden twee bedrijven hun boeken over het derde kwartaal: Tesla, fabrikant van elektrische voertuigen en videostreamingdienst Netflix.

De cijfers van Tesla waren niet zo goed. De winstmarge daalde naar 17,9 procent, terwijl het concern in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog nog ruim 25 procent marge wist te maken. De omzet steeg wel met 9 procent naar ruim 23 miljard dollar.

De forse afname van de marge is een gevolg van de vele prijsverlagingen die Tesla heeft doorgevoerd op belangrijke markten, met name in China. Dat doet Tesla om de vraag aan te wakkeren en concurrentie voor te blijven.

Door de flink gestegen inflatie en opgelopen rente is het voor veel mensen steeds lastiger geworden om een dure elektrische wagen aan te schaffen. Musk waarschuwde afgelopen zomer zelfs dat de autofabrikant de prijzen zou moeten blijven verlagen als de rente zou blijven stijgen.

In het derde kwartaal werden wereldwijd 435.059 voertuigen afgeleverd bij klanten. Dat waren er minder dan in het tweede kwartaal van dit jaar: toen het ging om 466.140 leveringen. Volgens Tesla hing de daling samen met geplande werkzaamheden in fabrieken. Het bedrijf houdt wel vast aan zijn doelstelling om in heel 2023 ongeveer 1,8 miljoen auto's te produceren.

Cybertruck Tesla komt binnenkort met veel vertraging op de markt

Er was ook nieuws over de nieuwe Cybertruck. Deze komt eind november eindelijk op de markt komt. De langverwachte elektrische pick-uptruck, die topman Elon Musk in 2019 onthulde, rolt daarmee twee jaar later van de band dan Musk aanvankelijk had gehoopt.

Voor Tesla gaat het om een belangrijk moment. Met de lancering van de Cybertruck zet Tesla namelijk een stap in een van de meest winstgevende segmenten van de Amerikaanse markt. Het bedrijf gaat daarmee ook de concurrentie aan met elektrische pick-ups van onder meer Ford en Rivian. Tesla heeft naar eigen zeggen capaciteit om meer dan 125.000 pick-ups per jaar te maken.

Beleggers reageerden teleurgesteld. In de handel nabeurs daalde de koers met 4,2 procent.

Abonneegroei bij Netflix door beperken delen van accounts

De resultaten van Netflix werden aanmerkelijk beter ontvangen. Voor de cijferpublicatie stond de koers nog onder druk, maar in de nabeurshandel schoot de koers met 12,5 procent omhoog.

De videostreamingdienst zag het aantal abonnees afgelopen kwartaal flink groeien. In totaal kwamen er 8,8 miljoen nieuwe klanten bij, wat neerkomt op de sterkste kwartaalgroei in jaren. Naar eigen zeggen plukt het bedrijf vooral de vruchten van zijn beleid om het delen van accounts aan banden te leggen. Daardoor hebben meer mensen een eigen account geopend bij Netflix.

Dat brengt veel geld in het laatje. De omzet zat afgelopen kwartaal op jaarbasis met circa 8 procent naar 8,5 miljard dollar. Onder de streep bleef bijna 1,7 miljard dollar winst over. Voor het vierde kwartaal wordt met 8,7 miljard dollar op nog iets meer opbrengsten gerekend. De verwachte winst over die periode ligt met 956 miljoen dollar wel lager.

In totaal heeft Netflix nu meer dan 247 miljoen abonnees. Het bedrijf lijkt hard op weg om er dit jaar ruim 20 miljoen betalende klanten bij te krijgen. Dat is fors meer dan de circa 9 miljoen nieuwe abonnees die Netflix over 2022 rapporteerde.

Het bedrijf, dat de laatste tijd onder meer kijkers trekt met de series Lupin, Beckham en The Fall of the House of Usher, schrikt er ook niet voor terug om in belangrijke markten een stevige prijsverhoging door te voeren. Het bedrijf kondigde aan dat de tarieven in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk omhoog gaan. In andere landen, waaronder Nederland, staan geen nieuwe prijsverhogingen op stapel.

LEES OOK: Een fondsmanager legt uit hoe je groei-aandelen voor de lange termijn selecteert, ook als er een recessie dreigt