• Digitaal kunstenaar Beeple verdiende dit jaar tientallen miljoenen met de verkoop van zijn cryptokunst.
  • Kopers van deze NFT’s (non-fungible tokens) hopen dat hun eigendom in waarde stijgt net zoals cryptovaluta.
  • “Dit spul gaat absoluut niks waard zijn”, vertelt digitaal kunstenaar Mike Winkelmann, beter bekend als Beeple, in een podcast van The New York Times.

Digitaal kunstenaar Beeple, die in het echt Mike Winkelmann heet, verkocht begin maart een stuk cryptokunst voor 69 miljoen dollar.

Hiermee is hij een van de bekendste en rijkste spelers op de markt voor NFT’s, oftwel non-fungible tokens. Deze digitale tokens die uniek zijn en niet te reproduceren beleven momenteel een ware hype.

Ondanks zijn winst waarschuwt Winkelmann kopers: deze markt is hoogstwaarschijnlijk een bubbel.

“Investeren in cryptokunst is voor mensen die risico’s willen lopen”, vertelde Winkelmann in een interview met de Sway-podcast van The New York Times. “Dit spul gaat op den duur niks waard zijn.”

Beeple vertelde eerder aan Business Insider dat de prijzen die betaald worden voor NFT’s onevenwichtig zijn. “Ik denk dat er een goede kans is dat dit een bubbel is.”

Winkelmann vergelijkt de markt voor NFT’s met de dotcombubbel. Volgens de kunstenaar zullen kopers van cryptokunst realiseren dat ze te veel geld hebben gestoken in hun nieuwe digitale eigendommen.

“Het maken van een NFT zorgt er niet meteen voor dat het ook echt waarde heeft”, vertelt Winkelmann in de podcast. “Er komt een moment dat we ons realiseren dat dit allemaal een beetje uit de hand gelopen is en we een krankzinnige hoeveelheid waarde hebben toegedicht aan deze rotzooi.”

Lees ook op Business Insider

Zelfs digitale huizen worden voor tonnen verkocht op de NFT-markt

De afgelopen maanden steeg de interesse in de NFT markt sterk. In de afgelopen dertig dagen ging er zo’n 1 miljard dollar in rond, meldt CryptoSlam.

Op meerdere NFT-marktplaatsen kunnen mensen crypto’s kopen van basketbalhoogtepunten, verzamelplaatjes, 3D-kunst, muziek en zelfs huizen. Afgelopen week verkocht de Canadese cryptokunstenaar Krista Wick haar ‘Mars House’ voor meer dan een half miljoen dollar, ofwel 288 ethereum-tokens.

Hiermee is de NFT-hype dus ook doorgedrongen tot de – virtuele – vastgoedmarkt.

NFT’s zijn het nieuwe ‘goud’

De waarde van cryptokunst hangt af van de schaarsheid. De koper bezit het digitale object, maar heeft het geen rechten of zeggenschap over de afbeelding ervan op het internet.

Dat Beeple zich zo uitspreekt tegen NFT’s is opmerkelijk. Door de verkoop van zijn objecten, waar hij miljoenen mee verdiende, is hij het gezicht van de markt geworden. Volgens Winkelmann lijken NFT’s moeilijk te doorgronden, maar is het heel simpel. Het draait om het bewijzen dat je iets bezit.

“Hoe meer iets gedeeld wordt, hoe populairder het wordt. En dus ook waardevoller”, legt Winkelmann uit. “Als je in het Louvre een foto maakt van de Mona Lisa en dat deelt op internet, zegt niemand: ‘Ik heb net de Mona Lisa minder waardevol gemaakt’.”

Verzamelaar Pablo Rodriguez-Fraile, die ook Beeple-kunst bezit, vergelijkt NFT’s met goud en bitcoins. “Mensen gebruiken al heel lang kunst om hun geld te stallen. Crypto breidt de mogelijkheden hiervoor uit. Dit is gewoon een moderne manier om te investeren in kunst. Je kan hetzelfde doen met goud of bitcoins”.

Bubbel of niet, NFT’s gaan niet meer weg

Ook al denkt Winkelmann dat NFT-kunstenaars en verzamelaars momenteel in een bubbel leven, hij gelooft dat deze cryptomarkt niet meer zal verdwijnen. “Na de dotcomcrash hield het internet niet op te bestaan. Alleen alle rotzooi verdween.”

Winkelmann betrad de cryptomarkt voor het eerst in oktober en werd meteen een van de meest waardevolle kunstenaars. Hij denkt dat deze markt op den duur gaat lijken op de traditionele kunstwereld; dat het moeilijk wordt om hier als kunstenaar je brood mee te verdienen.

“Het gaat echt niet makkelijk worden voor digitale kunstenaars”, vertelt Winkelmann in de Sway-podcast. “Sommige dingen zullen waarde hebben, andere dingen niet. Dat iets een NFT is, geeft het niet meteen waarde.”

Toch, zegt Winkelmann, de komst van NFT’s was onvermijdelijk. De toekomst van kunst is niet statisch. Het vergaat niet, kan worden bijgewerkt en ervaren worden op verschillende manieren. Kunst is niet meer iets dat alleen maar door een lijst of op een voetstuk kan worden beleefd.

De bijna zeventig miljoen dollar die Winkelmann kreeg voor zijn cryptokunst, investeert hij daarom in het inhuren van ingenieurs om NFT’s te maken. Zijn uiteindelijke doel is om de digitale kunst naar de fysieke wereld te brengen en toegankelijker te maken.

Lees meer over NFT’s: