Privé en werk gescheiden houden. Het is voor veel mensen een uitdaging.

Met een half oor luisteren naar de verhalen van je kind, omdat je al na zit te denken over de meeting van morgen. Toch nog even een uurtje achter je laptop gaan zitten in plaats van te gaan sporten. Het zal velen bekend voorkomen.

Net als het perfect presteren op je werk, maar thuis niet toekomen aan het wegwerken van de was of het op tijd betalen van je rekeningen.

Timemanagementcoach Elizabeth Grace Saunders geeft in een blog op Harvard Business Review vier tips om je werk ook echt achter te laten op je werk.


1. Spreek met jezelf af wat ‘werktijd’ is en wat niet

Met een klassieke baan, waar je van 9 tot 5 op kantoor bent, heb je in ieder geval een richtlijn van wat ‘werktijd’ is. Ben je zzp’er of werk je om een andere reden veel thuis, dan is het lastiger om werktijd af te bakenen.

Vooral als je flexibele werktijden hebt, maar ook bij een vaste baan, is het handig om te bepalen hoeveel uur per dag of per week je wilt besteden aan persoonlijke zaken, zoal sport, hobby’s, kinderen, het huishouden en je financiën. Probeer die uren net als je werktijd ook echt te blokken in je agenda, tipt Saunders.


2. Houd overzicht

Zorg dat je overzicht houdt over wat je allemaal moet doen en wanneer het af moet zijn. Kortom: zorgt dat je een to-do-lijstje hebt en plan je taken vervolgens ook in de agenda.

Lees ook op Business Insider

Belangrijke tip van Saunders: reserveer overdag tijd om je to-do-lijstjes te maken en controleer aan het eind van de werkdag hoever je bent gekomen en welke aanpassingen je wilt doen.

Als je dan stopt met werken en weet dat de planning onder controle is, kun je mentaal beter afstand nemen. Hiermee voorkom je dat je ’s nacht gaat malen over dingen die je allemaal moet doen.


3. Wees duidelijk tegen  collega’s

Het is handig als collega’s en anderen met wie je werkt weten waar voor jou de grens ligt tussen werktijd en tijd voor andere zaken. Het is dus prima om tegen ze te zeggen: “Prima dat je na zes uur ’s avonds mailt, dan kijk daar in principe de volgende dag naar.”


4. Werk tijdens werktijden

Volgens Saunders hebben veel professionals het idee dat ze zich buiten werktijd pas echt goed kunnen concentreren op belangrijke dingen. Je hebt dan de neiging om ’s avonds nog eens even goed te gaan zitten om voor het ‘echte werk’. Maar dat is niet de meest gezonde houding.

Probeer belangrijk werk zo veel mogelijk onder werktijd af te krijgen, tipt de timemanagementcoach.


Lees meer over carrière en productiviteit: