In Nederland dreigt een tekort aan tweedehands auto’s. Consumenten zijn met name op zoek naar occasions van drie tot vier jaar oud, dus uit 2012 of 2013. In die jaren was er juist sprake van een verkoopdip bij nieuwe auto’s. Daardoor is er nu onvoldoende aanwas van tweedehands modellen.

“Het lukt nog wel om geschikte tweedehandsauto’s te vinden die in redelijke tot goede staat verkeren en tegen een goede prijs kunnen worden verkocht, maar het wordt wel steeds moeilijker”, vertelt autohandelaar Jan Philibert tegenover het Financieele Dagblad.

Autodealers kijken daarom vaker over de grens voor occasions, met name in Frankrijk en Duitsland. De import van personenauto’s is in het derde kwartaal met ruim 18 procent toegenomen, volgens VWE.

Wanneer loont het om in Duitsland of België naar een tweedehands auto te gaan kijken?

Goed rekenen

“Het is vooral een kwestie van goed rekenen”, aldus een auto-importeur, die liever niet met naam en toenaam wordt genoemd. “Je kunt nu ook in Nederland hele goede deals maken, zeker als je niets hebt in te ruilen. Ik heb al een paar keer voor een klant die oorspronkelijk een auto uit Duitsland wilde halen, uiteindelijk hier een auto kunnen vinden.”

Toch kan het importeren van auto’s uit Duitsland en België nog steeds geld schelen. De handelsprijzen liggen in Duitsland bijvoorbeeld nog altijd laag en er is vooral veel meer keus. Zelf Luxemburg is een optie vanwege het lagere btw-tarief, maar vanzelfsprekend is het aanbod daar heel beperkt.

BPM berekenen

Hoe bereken je of het zin heeft om de auto te importeren? De grootste kostenpost is de BPM die je moet afdragen. In Duitsland en België bestaat geen BPM, waardoor nieuwe auto’s daar fors goedkoper zijn.

Lees ook op Business Insider

Hoeveel goedkoper een auto is, verschilt er per model. De hoogte van de BPM is namelijk mede afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Voor sommige zuinige auto’s betaal je zelfs helemaal geen BPM.

Hoe dan ook, iedereen die een auto importeert, moet alsnog in Nederland BPM afdragen. Een tweedehands auto is natuurlijk niet meer zoveel waard als een nieuwe, daarom betaal je ook minder BPM over een oudere auto.

De waardevermindering van de auto, en daarmee ook van het BPM-deel dat de belastingdienst hanteert, is vaak groter dan het tempo waarin de prijs van occasions in Nederland omlaag gaat naarmate de auto ouder wordt. Dat is één van de belangrijkste redenen dat een auto importeren vaak loont.

Er zijn drie manieren om de hoogte van de BPM-afdracht uit te rekenen: via een koerslijst met handelsprijzen, op grond van een taxatierapport of op basis van een forfaitaire tabel. In het laatste geval schrijf je voor elke maand die de auto oud is, een bepaald percentage af. De belastingdienst laat aan jou de keus voor welke optie je kiest.

Je kunt die berekening natuurlijk zelf gaan doen, maar er zijn veel bedrijfjes die dat voor een paar tientjes willen doen. Die berekenen dan vaak meteen welke van de drie methoden in jouw geval het aantrekkelijkste is.

Kiezen van een auto

Is het moeilijk om een auto te zoeken in het nabije buitenland? Het aanbod is, zeker in Duitsland groot, zo niet overweldigend. Via websites als Mobile.de of Autoscout24.de moet het niet lastig zijn om een auto te vinden die je wel zou willen hebben.

Je kunt ook via de sites van bepaalde merken naar occasions bij merkdealers op zoek. Heb je wat gevonden, dan is het natuurlijk wel raadzaam om ook echt een keer te gaan kijken en rijden.

Koop je een jonge (dealer-onderhouden) tweedehands auto dan hoef je niet bang te zijn dat je bepaalde garanties verliest. Nederlandse dealers nemen die in bijna alle gevallen gewoon over.

Papierwinkel bij auto importeren

Een auto kopen is in Duitsland en in België een stuk eenvoudiger dan bij ons. Vaak kun je er ook op zaterdag en zondag terecht, en zodra je betaald hebt, krijg je het eigendomsbewijs en de autopapieren mee. De auto is dus meteen je eigendom. In tegenstelling tot in Nederland hoef je niet het kenteken te laten overschrijven op jouw naam. Maar let wel op: de auto is van jou, maar je mag er nog niet meteen de weg mee op.

Wil je een nieuwe auto zelf naar Nederland rijden, dan moet je in het land van herkomst een tijdelijk kenteken aanvragen. Ook moet je zorgen dat je auto WA-verzekerd is. In Duitsland kost je dat bij elkaar een euro of honderd, maar vooral veel tijd omdat je langs het Strassenverkehrsambt moet om het ‘Ausfuhrkennzeichen’ te regelen.

Veel makkelijker, en in ieder geval minder tijdrovend is de auto naar Nederland te laten vervoeren. Dat kost je een paar honderd euro, maar scheelt heel veel stress en tijd.

Papierwinkel in Nederland

Eenmaal in Nederland moet de auto op kenteken worden gezet. Maar voor het zover is, moet je hem ook APK laten en keuren en laten bekijken door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook dat is weer een kostenpost van een dikke honderd euro.

Inruil oude auto

Er is nog een groot nadeel aan het kopen van een auto in Duitsland. Je oude auto inruilen zit er niet in. Die zul je gewoon zelf in Nederland moeten (laten) verkopen. Nu betekent dat niet per definitie dat je er minder voor krijgt, het kost echter wel tijd en moeite om van je auto af te komen.

Het importeren van een auto is kortom niet heel moeilijk, maar het kost wel moeite. Voor je er aan begint, is het raadzaam om te kijken of het prijsverschil je dat waard is. En bedenk dat je bij auto’s die je van buiten de Europese Unie haalt ook nog invoerrechten moet betalen.