• Apple toonde maandag zijn nieuwe paradepaardje:de Vision Pro, een nieuwe VR- en AR-bril.
  • Het apparaat maakt gebruik van zogenoemde ‘EyeSight’-technologie, waarmee de gebruiker de omgeving kan blijven zien als hij of zij de bril op heeft.
  • De Vision Pro zal 3.499 dollar gaan kosten en vanaf begin volgend jaar in de VS verkrijgbaar zijn. Wanneer en voor welke prijs hij in Nederland komt, is nog onbekend.
  • Lees ook: Dit moet je weten over de Vision Pro, de langverwachte VR-bril van Apple

Apple komt voor het eerst sinds de introductie van de Apple Watch met een compleet nieuw product, gebaseerd op virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Het gaat hier om de Vision Pro.

De VR- en AR-bril biedt een driedimensionale interface met ruimtelijke audio en, zoals je van Apple verwacht, een gestroomlijnd en strak ontwerp. Daarnaast heeft het apparaat iets wat Apple ‘EyeSight’ noemt.

In theorie zou dit ervoor moeten zorgen dat je de Vision Pro makkelijker kunt gebruiken als er mensen in de buurt zijn.

EyeSight maakt het voor gebruikers van de Vision Pro mogelijk om hun omgeving te blijven zien. Een gebruiker wordt bijvoorbeeld geattendeerd op mensen die in de buurt zijn door deze in een deel van het beeld te projecteren. Tegelijk worden dan de ogen van de gebruiker op de buitenkant van de bril weergegeven zodat de omstander weet dat de aandacht van de gebruiker zich op hen richt.

Als er iemand in de buurt van de bril komt, wordt dat gedeelte van het beeld transparanter
Als er iemand in de buurt van de bril komt, wordt dat gedeelte van het beeld transparanter
Apple

Als de aandacht van de gebruiker niet uitgaat naar degene die naderbij komt, zal de Vision Pro aangeven dat de gebruiker is afgeleid door een visuele hint te geven via het externe scherm. Dit externe beeld kan gebaseerd zijn op de activiteit waar de gebruiker van de Vision Pro op dat moment mee bezig. Het kijken van een film is bijvoorbeeld iets anders dan scrollen op het internet.

“Ogen zijn een belangrijke indicator van connectie en emotie”, zei lan Dye van Apple maandag tijdens de presentatie van de VR/AR-bril bij de WWDC-conferentie. “Niet alleen toont EyeSight je ogen, het deelt ook belangrijke informatie met anderen over waar je mee bezig bent.”

Of EyeSight ervoor zorgt dat de Vision Pro een bredere sociale acceptatie krijgt, moet nog blijken. Maar de mogelijkheid bieden voor gebruikers om in contact te blijven met hun omgeving als ze de bril op hebben, is een stap in de juiste richting.

Het is wellicht ook het grootste verschil in vergelijking met de soortgelijke apparaten van concurrenten, zoals de Quest 3 van Meta. Deze bril heeft geen EyeSight of soortgelijke technologie.

Nog een verschil tussen het product van Apple en apparaten van de concurrentie, is de prijs. De Vision Pro zal 3.499 dollar gaan kosten als hij begin volgend jaar in de VS uitkomt. Welke prijs en welke lanceerdatum er voor Nederland gepland staan, is nog onbekend.

De Meta Quest 3 komt deze herfst al en kost dan 499 dollar. Voor dit apparaat is ook nog geen Nederlandse prijs bekend.

LEES OOK: Apple wil de nieuwe headset helemaal niet aan jou verkopen