• Analisten en geruchtenverspreiders vallen over elkaar heen bij het claimen van een mogelijke releasedatum van de nieuwe Apple AR/VR-bril.
  • Komt ‘ie wel of niet in juni? We weten het niet.
  • Wat we wel weten, is dat het niet de bedoeling is dat jij hem koopt.
  • Lees ook: Door TikTok zie jij meer reclames op andere social media

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIEHalverwege vorig jaar was bijna iedereen in de tech-industrie het erover eens: Apple zou in januari 2023 de langverwachte AR/VR-bril lanceren. Januari was gepast, want normaliter doet Apple in de maand niets en dus zou een evenement een unicum zijn, perfect voor een speciaal product.

De maand kwam en ging zonder dat Apple een nieuwe bril toonde. Waarom niet? Omdat er volgens analisten problemen waren met zo’n beetje alles. De software was niet goed, de hardware was nog niet af en de productie was uitgesteld. Na nog wat van dit soort berichten, werd overeenstemming bereikt. Begin juni komt de bril toch echt.

Ondertussen claimen de analisten en techpublicaties dat de Apple-bril te duur gaat worden. De indicaties wijzen naar een bedrag rond de 3.000 euro. En dat is het punt waarop eigenlijk iedereen afhaakt en claimt dat het gedoemd is te falen zonder het ding nog onder ogen gehad te hebben.

Een AR/VR-bril die tegen die prijs in de markt gezet wordt, zou niet verkopen. Niemand wil immers zo’n bedrag neertellen voor een product dat in een categorie komt waar andere bedrijven juist minder in investeren of zich zelfs helemaal uit terugtrekken. De toekomst voor de Reality Pro, zoals de bril moet gaan heten, is dus eigenlijk al besloten. Er is er geen.

Maar tegelijkertijd is er een tegengeluid te horen: als er een bedrijf de categorie van VR en/of AR-brillen opnieuw leven in zou kunnen blazen, dan is het Apple. Het bedrijf uit Cupertino heeft wellicht de meeste financiële middelen, de aantrekkingskracht en de schare fans die alles van het bedrijf kopen, om zelfs dit product tot een succes te maken. Maar zelfs hierbij wordt de aanschafprijs als grootste kans gezien waarop het geheel kan falen.

Dat klopt, mits je er vanuit gaat dat de normale consument de Reality Pro moet gaan kopen. En dat is mogelijk een verkeerde aanname. Naast een paar early adopters zullen er waarschijnlijk maar heel erg weinig van de brillen ooit terechtkomen bij iemand die het leuk vindt om films te kijken via de headset. De bril moet vooral gekocht gaan worden door bedrijven, ontwikkelaars en concurrenten die zich bezig houden of geïnteresseerd zijn in de wereld van AR en VR.

Apple weet dondersgoed dat de eerste Reality Pro geen succes gaat worden. Daar gaat het ook niet om. De eerste versie van de bril moet de markt gaan maken. Of beter nog: hij moet bij mensen terechtkomen die de markt ervoor kunnen gaan maken. Mensen die de software ervoor gaan ontwikkelen en manieren vinden waarop het gebruik van de bril een toegevoegde waarde heeft buiten wat de concurrentie ooit gedaan heeft.

En juist daarin is Apple een onverslaanbare partij. Kijk maar naar andere productcategorieën die het ooit lanceerde. Stuk voor stuk waren die producten de duurste in de markt, maar er waren altijd mensen die het geld ervoor betaalden, omdat ze toekomst in het apparaat zagen. Zij waren degene die de kar voorwaarts trokken. En als de markt eenmaal op gang kwam, dan kwam Apple over de brug met goedkopere varianten van het product in kwestie.

Dus je kunt weer rustig ademhalen, want je hoeft de Reality Pro niet voor 3.000 euro aan te schaffen. Het is prima als je deze variant van het product mist. Als het allemaal loopt zoals bij voorgaande productintroducties, dan kun jij over een jaar of 2 gewoon een Reality niet-Pro kopen voor - laten we eens een wilde gok doen - zo’n 1.000 euro.

Of en wanneer de markt op het punt aankomt dat de AR/VR-brillen aanslaan en daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben voor de normale consument, moeten we nog zien. Maar pas dan krijgt Apple gelijk en bewijst het dat er wel een markt is voor dit soort producten.

Tot die tijd blijft het natuurlijk koffiedik kijken. Naast de hoge introductieprijs, helpt het niet mee dat de Reality Pro in een tijd is ontwikkeld waarin VR booming was en het geld bij veel bedrijven tegen de plinten klotste. Die tijd is voorbij en VR wordt langzaam maar zeker de nek omgedraaid. Het kan dus ook zomaar zijn dat Apple simpelweg de boot gemist heeft met de Reality Pro.

LEES OOK: Zelfs de machtige CAPTCHA kan AI niet bedwingen