Amsterdam heeft een plan om overlast van toerisme aan te pakken na de coronacrisis. Daarin ligt de focus op het trekken van toeristen die ‘waarde toevoegen’, zoals congresbezoekers en cultuursnuivers.

Voor de crisis werd de hoofdstad bezocht door zo’n 20 miljoen mensen per jaar waarvan ongeveer een kwart ‘geen respect voor de stad toonde en overlast veroorzaakte’.

Dat moet worden aangepakt met hogere prijzen voor ‘pretvluchten’, belasting voor dagjesmensen en een totaalverbod op Airbnb.

Ook de ‘monocultuur’ van Nutella- en kaaswinkels moet op de schop zodat een divers aanbod van winkels en voorzieningen kan ontstaan dat ook voor inwoners van Amsterdam interessant is.

Amsterdam wil zich nog meer richten op toeristen die voor “cultuur en congressen” komen en niet voor “overmatig blowen en drinken” en Nutellawinkels. Onder meer een Airbnb-verbod en extra belasting voor dagjesmensen en op “pretvluchten”, moeten daarbij helpen.

De bezoekerseconomie is uit balans, is de conclusie in het plan van Amsterdam & Partners, de gemeente en 950 bedrijven en andere organisaties.

In de visie 2025 Herontwerp Bezoekerseconomie Amsterdam staat dat toerisme voor de coronacrisis leidde tot overlast door drukte en wangedrag. En woningen werden onttrokken aan de woningmarkt door particuliere verhuur via onder meer Airbnb.

Ook de monocultuur van Nutella- en kaaswinkels gericht op toeristen, maken verschillende plekken in de stad weinig interessant voor zijn bewoners.

Daar moet verandering in komen. Volgens Geerte Udo, directeur van Amsterdam & Partners, trok Amsterdam vóór de coronacrisis 20 miljoen bezoekers per jaar, waarvan 20 tot 25 procent geen respect voor de stad toonde", zei ze in De Volkskrant.

'Congresbezoeker en cultuurtoerist voegen waarde toe'

Types "met maar één doel: overmatig drinken en blowen". "Die hoeven we niet terug. We willen alleen bezoekers die waarde toevoegen aan de stad", aldus Udo.

Deze toerist komt voor congressen en cultuur in "breedste zin van het woord". Dus niet alleen voor de grachtengordel, het Van Gogh en het Rijksmuseum, maar bijvoorbeeld ook de Heineken Experience.

Deze toerist werd eerst als kwaliteitsbezoeker geduid, maar die term suggereerde dat Amsterdam alleen rijke toeristen wilde ontvangen, zei Udo. Vandaar dat nu is gekozen voor de term "waardevolle bezoeker".

Congresbezoekers geven volgens Udo wel relatief meer geld uit, maar dat is niet het enige. Ze dragen ook bij aan het vestigingsklimaat van de stad omdat bedrijven, universiteiten en startups baat hebben bij de komst van specialisten naar de stad.

De focus op dit soort bezoekers is niet nieuw. Amsterdam probeert al langer toeristen te trekken die eerder voor cultuur komen dan voor blowen in een coffeeshop op de Wallen. Eerder gebeurde dat met marketing die kunst, cultuur, architectuur en goed eten benadrukte.

Campagnes moesten ervoor zorgen dat toeristen geen overlast veroorzaakten en tegelijk werd de drukte verspreid door niet alleen de binnenstad maar ook andere buurten aan te prijzen. Maar waar toen niet werd geloofd in het weghouden van mensen, worden nu maatregelen voorgesteld die niet voor elke toerist aantrekkelijk zijn.

Geen tolpoortjes maar wel een belasting voor dagjesmensen

In het plan wordt nog niet gerept over tolpoortjes, die bijvoorbeeld de bezoekersstromen in Venetië moesten tegenhouden. Maar de opstellers van de visie zien wel wat in een extra belasting voor dagjesmensen, volgens Udo ruim de helft van de bezoekers, en een vliegtaks of minimum ticketprijs voor pretvluchten.

Ook wordt een totaalverbod op particuliere vakantieverhuur via bijvoorbeeld Airbnb of Booking.com voorgesteld, omdat die verhuurders niet bijdragen aan de stad met bijvoorbeeld banen of opleidingsplekken. Momenteel is Airbnb in enkele wijken al verboden.

Daarnaast moet een "ontmoedigingscampagne in relevante herkomstlanden" ervoor zorgen dat slempende en blowende toeristen wegblijven of zich gedragen.

Lallende en plassende Nederlandse, Britse en Franse jonge mannen

Het zijn volgens het rapport vooral Nederlandse, Britse en Franse mannen tussen de 18 en 35 jaar die 's nachts in groepen het Wallengebied onveilig maken door lallend overal te urineren. Als dit toch gebeurt ondanks de ontmoedigingscampagne, moet hierop "hard" worden gehandhaafd na 10 uur 's avonds.

Raamprostitutie, coffeeshops horeca en fastfoodwinkels werken volgens de opstellers van het plan als een magneet op dit volk. Daarom moet hier nieuw beleid op worden gevoerd waarin "rigoureuze keuzes" worden gemaakt.

Ook de monocultuur van Nutella- en kaaswinkels moet worden aangepakt met nieuw beleid op basis van bijvoorbeeld gebiedsprofielen en met meer ruimte voor lokale en jonge ondernemers.

Ondernemers die wat bijdragen aan de buurt moeten worden beloond en een keurmerk krijgen. En er moet werkruimte komen voor ondernemers, creatieven en startups. Zo moet een aanbod van winkels en voorzieningen ontstaan waar Amsterdammers ook wat aan hebben.

Lees meer over toerisme: