• Amazon opent zijn eerste bezorgcentrum in Nederland. Het gaat om een verdeelpunt voor pakketjes uit andere distributiecentra bij Schiphol.
  • Ook gaat Amazon een deel van de pakketten met eigen elektrische busjes bezorgen.
  • Vakbond FNV heeft Amazon opgeroepen zich aan de regels te houden. Het techbedrijf heeft geen goede naam als het om de omgang met personeel gaat.
  • De verwachting was dat Amazon Nederlandse webwinkels zou verpletteren, maar daar lijkt vooralsnog geen sprake van.

Amazon opent woensdag een nieuw bezorgcentrum in de buurt van Schiphol. Ook gaat Amazon straks met eigen elektrische busjes rijden. Karsten Frost, regiodirecteur logistiek voor Amazon, zegt dat de opening “een duidelijk signaal is” dat Nederland een “interessante markt” is voor het webwinkelconcern.

Het bezorgcentrum, een verder verdeelpunt voor pakketjes die uit andere distributiecentra van Amazon in Europa komen, had de webwinkel nog niet in Nederland. Het werd in januari van dit jaar aangekondigd.

Over toekomstige plannen, zoals het openen van verdere bezorg- of distributiecentra in Nederland, wil het bedrijf nog niks zeggen. “Maar we hadden hier niet gezeten als we hier geen kansen zagen”, aldus Frost.

Als de Nederlandse markt verdere groei laat zien, zal Amazon later waarschijnlijk meer investeringen gaan doen. Het concern geeft aan momenteel met name keukenspullen aan Nederlanders te verkopen, zoals koffiezetapparaten. Ook verkoopt het elektronica, spullen voor in en om het huis en sportartikelen.

Amazon richt zich met het bezorgcentrum op het gebied rond Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Haarlem en wil ook naar Utrecht. Tweehonderd Amazonbusjes gaan de pakketten daar straks bezorgen. Een deel hiervan is volledig elektrisch. Voor andere delen van het land werkt de webwinkel samen met pakketbezorgers van PostNL, DHL Nederland en Red Je Pakketje. Daarnaast is er nog voor 450 pakketbezorgers van onafhankelijke koeriersbedrijven werk.

Voor de elektrische bussen komen oplaadpunten bij het bezorgcentrum. Op termijn wil Amazon dat elk bezorgcentrum oplaadpunten en elektrische bussen heeft, om aan de eigen klimaatdoelen te voldoen.

Het bedrijf verwacht in de 8.500 vierkante meter grote hal duizenden pakketjes per dag te verwerken. Daarvoor worden meer dan 100 mensen aangenomen, zowel fulltime als parttime. Dat aantal wordt de komende tijd verder uitgebreid. Het bezorgcentrum is van maandag 06.00 uur tot en met zondagavond 23.00 uur in bedrijf.

‘Amazon moet rechten werknemers respecteren’

Vakbond FNV reageert op de komst van het bezorgcentrum met een open brief waarin Amazon wordt opgeroepen zich aan de regels te houden. Het bedrijf heeft een slechte naam als het gaat om de omgang met personeel en kwam om diverse wantoestanden in het nieuws.

Lees ook: Het verloop bij Amazon is zo hoog dat managers bang zijn dat er straks geen werknemer meer te vinden is, aldus The New York Times

“Wij zijn misschien een klein land, maar onze vakbondstraditie is lang en groot. Amazon moet de rechten van onze werknemers respecteren, waaronder het recht om je te verenigen in een vakbond”, zegt FNV-voorzitter Tuur Elzinga.

Het nieuwe bezorgstation van techbedrijf Amazon in Rozenburg-Schiphol. Foto: ANP/Marco de Swart
Het nieuwe bezorgstation van techbedrijf Amazon in Rozenburg-Schiphol. Foto: ANP/Marco de Swart

Volgens FNV drukt Amazon de lonen in de Verenigde Staten en in de landen om ons heen, van waaruit Nederlandse klanten hun bestellingen geleverd krijgen. Daarnaast zou het bedrijf de gezondheid van werknemers in gevaar brengen door het opleggen van buitensporige werkdruk. Ook zouden medewerkers toestemming moeten vragen om naar het toilet te gaan en zou Amazon al hun bewegingen digitaal volgen.

“Dat soort toestanden kunnen absoluut niet door de beugel, dat tolereren wij van geen enkel bedrijf, dus ook niet van Amazon. Wij zijn blij met de komst van nieuwe bedrijven en banen naar ons land, maar wel op onze voorwaarden”, stelt Elzinga. Dat Amazon nog het één en ander kan verbeteren zei vertrekkend topman Jeff Bezos onlangs ook. In zijn laatste brief aan de aandeelhouders schreef hij dat Amazon meer oog zou moeten krijgen voor het welzijn van haar werknemers.

Amazon startte vorig jaar, midden in de coronacrisis, met een Nederlandse versie van de webwinkel. Deskundigen verwachtten dat Amazon Nederlandse webwinkels zou verpletteren met onder meer lage prijzen. Daar lijkt vooralsnog geen sprake van.

In het vierde kwartaal van 2020 was Bol.com met afstand het populairste platform onder Nederlanders. Dit bleek uit de MarketPlace Monitor van adviesbureau Maze-One. Amazon stond op een gedeelde vierde plek met Wish. Daarmee won de webwinkelreus wel terrein. In het tweede kwartaal van 2020 bungelde Amazon nog onderaan.

Lees meer over Amazon: