Amazon gebruikt in de Verenigde Staten camera’s met kunstmatige intelligentie om bestuurders van bezorgbusjes te monitoren.

De webshopgigant deelt strafpunten uit als bezorgers hun spiegels gebruiken, of als ze worden afgesneden door andere weggebruikers.

Dit soort strafpunten maakt het extreem lastig voor bezorgers en bezorgdiensten om goede prestatiescores te halen en daarmee extra geld te verdienen.

Amerikaanse bezorgers van webshopreus Amazon beweren dat ze gestraft worden voor veilig rijgedrag, maar ook voor dingen die buiten hun eigen macht liggen, meldt Vice.

Camera’s in de bezorgbusjes houden de bestuurders in de gaten en de ai-software deelt onrechtmatig boetes uit voor bijvoorbeeld het kijken in zijspiegels, het instellen van de radio en zelfs als chauffeurs worden afgesneden door een andere weggebruiker.

“Het is irritant, zeker als ik niets heb gedaan,” vertelt een bezorger uit Los Angeles aan nieuwsmedium Vice. “Elke keer als ik rechtsaf moet slaan gebeurt het weer. Dan komt er weer een auto die me afsnijdt om op mijn rijbaan te komen. Dan begint de camera in een zware robotstem tegen me te schreeuwen.”

Amazon beweert dat het bedrijf een daling in het aantal ongelukken en andere veiligheidsovertredingen ziet sinds het de Netradyne-camera’s in de bezorgbusjes installeerde.

Als de camera potentiële onveilige “gebeurtenissen” opmerken, worden deze meegenomen in de prestatiescores van de werknemer. Daardoor dalen diens kansen op bonussen, extra loon en andere voordeeltjes. Het kan zelfs impact hebben op de inkomsten van een bezorgdienst (Amazon Delivery Service Parter, ook wel DSP genoemd) die Amazon inhuurt.

De bezorgers kunnen als prestatiescore ‘slecht’, ‘gemiddeld’, ‘goed’ of ‘fantastisch’ krijgen. Dit wordt vervolgens ook doorvertaald naar de score die de DSP krijgt. Als de bezorgpartner vooral “fantastische” bestuurders in dienst heeft, kan deze in aanmerking komen voor extra inkomsten.

Amazon wil eigenlijk niet betalen

“Amazon gebruikt de camera’s naar eigen zeggen vooral om de bezorgdiensten veiliger te maken, maar eigenlijk gebruikt het bedrijf ze om de DSP’s minder te betalen”, zegt de eigenaar van een bezorgpartner in Washington tegen Vice.

“Een van de veiligheidsverbeteringen die we dit jaar hebben uitgerold, betreft op camera’s gebaseerde veiligheidstechnologie”, verklaart Amazon tegenover Insider. “Deze technologie biedt chauffeurs realtime waarschuwingen om hen te helpen wanneer ze onderweg zijn.”

Het bedrijf voegt hieraan toe dat sinds de installatie van de veiligheidssoftware het aantal ongelukken met 48 procent is gedaald. Overtredingen bij stopborden namen met 77 procent af. Rijden zonder gordel werd 60 procent minder gedaan en rijden met afleiding daalde met 75 procent.

Volgens Amazon heeft elke bezorgpartner een training gekregen waarin is uitgelegd wat de camera’s doen en hoe dat impact kan hebben op de prestatiescores van werknemers. Volgens de bezorgpartner uit Washington heeft Amazon hem nooit zo’n training aangeboden.

Camera’s afplakken en zonnebrillen dragen

Sommige Amazonbezorgers gaan nu zo ver dat ze de camera’s in de busjes afdekken met stickers. Hiermee proberen ze onnodige bestraffing te voorkomen. “Als we problemen met de camera’s probeerden aan te kaarten bij managers, werd dit gewoon van tafel geveegd. Ze maken zich alleen druk over het bezorgen van pakketten. We bedekken ze dan maar. Het wordt ons niet opgedragen, maar het is een beetje ‘wat niet weet, wat niet deert’,” vertelt een bezorger uit Kentucky aan Vice.

Naast stickers, gebruiken bezorgers ook zonnebrillen om de camera’s te misleiden. Dan kan het systeem oogbewegingen niet interpreteren als afgeleid zijn bij het rijden. “De Netradyne-camera’s in onze busjes zijn niets anders dan een nachtmerrie,” vertelt een voormalige bezorger uit Alabama. “Ik voelde me niet veiliger met een camera die alles registreerde.”

Volgens de bestuurders worden problemen met de camera’s door Amazon ontkend. De technologiereus zegt tegen Insider dat elk aangekaart probleem handmatig beoordeeld wordt. Foutief geregistreerde evenementen worden verwijderd en hebben geen negatieve impact op de scores voor bezorgers.

Netradyne reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar.

LEES OOK: Amazon opent eerste bezorgcentrum in Nederland met 100 man personeel – FNV roept webgigant op zich aan de regels te houden