De prestaties van elektrische auto’s worden steeds beter. Maar er is nog een forse sprong nodig om de elektrische auto echt aantrekkelijk te maken voor de brede middenklasse.

Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor Elektrisch Rijden van de ANWB, die woensdag werd gepubliceerd.

Uit de Elektrisch Rijden Monitor 2018 blijkt dat ongeveer vier op de tien Nederlanders geïnteresseerd zijn in een elektrische auto. Ongeveer een kwart heeft er geen behoefte aan en een grote groep (40 procent) staat hier neutraal in.

Volgens de ANWB zijn de hoge aanschafprijs en de beperkte actieradius de belangrijkste redenen voor een consument om geen elektrische auto te kopen.

Uit onderstaande infographic van de ANWB blijkt overigens dat het op veel punten wel een stuk beter gaat met de prestaties van elektrische auto’s. Er is alleen nog geen sprake van een revolutionaire sprong.

Het gemiddelde rijbereik van een elektrische auto met een aanschafprijs van 50.000 euro is bijvoorbeeld gestegen van 221 kilometer in 2017 naar 264 kilometer dit jaar.

Ook is het aantal laadpunten is bijna verdubbeld: van 19.041 naar 36.000 exemplaren.

Kijk je naar de zogenoemde 'total cost of ownership', waarbij niet alleen de aanschafprijs, maar ook de gebruikskosten en afschrijvingen worden meegenomen, dan is het verschil tussen elektrische auto's en auto's met een benzinemotor relatief klein.

De ANWB komt bij een gebruik van 4 jaar, waarbij je 15.000 km per jaar aflegt, op kosten van 55,6 cent per kilometer voor een elektrische auto tegen gemiddeld 52,4 cent per kilometer voor een benzine-auto.

LEES OOK: De duurdere versies van Tesla’s Model 3 komen begin 2019 naar Nederland – dit zijn 2 goedkopere alternatieven