Hij las de hele jeugdafdeling van de bibliotheek in Gouda, de stad waar hij naar het gymnasium ging. En ook als succesvol IT-ondernemer blijft Ali Niknam boeken verslinden.

Milan Kundera, Fjodor Dostojevski of Michel Houellebecq. Grote auteurs waar hij nieuwe inzichten door opdoet, hebben zijn voorkeur. Maar ook businessboeken leest Niknam graag. Hij heeft immers zelf drie bedrijven opgericht: TransIP, The Datacenter Group en Bunq.

“Ik ben nu bezig met Measure What Matters van John Doerr”, zegt Niknam tegen Business Insider. Dat boek uit 2018 gaat over de OKR-methode, een manier om meetbare doelen te formuleren op de werkvloer. Intel, Google, LinkedIn, Twitter en Uber zijn er groot mee geworden.

Voormalig Intel-topman Andy Grove is de vader van OKR, dat staat voor Objectives and key results. Grove, de derde man die in 1968 bij de chipmaker kwam werken na de oprichting, is een legende in Silicon Valley. Onder zijn leiding groeide Intel uit tot een technologiereus met een omzet van tientallen miljarden per jaar.

Grove, die in 2016 overleed, stond bekend als een keiharde, no-nonsense manager. Hij eiste concrete resultaten en de door hem ontwikkelde OKR-methode hielp bij het meten van de voortgang.

“Wat ik zo grappig vind, zijn de parallellen tussen het Intel van toen en het Bunq van nu, dus daar probeer ik van te leren”, zegt Niknam. “Wij meten ook alles. Want wij sturen op resultaten, anders krijg je politieke spelletjes.”

Lees meer: Ali Niknam eist hoge prestaties bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’

Lees ook op Business Insider

De basisvraag achter OKR is simpel: wat wil je bereiken en hoe weet je of de doelen zijn bereikt? Je formuleert een doelstelling (objective) en koppelt daar een of meerdere meetbare resultaten aan (key results).

Stel bijvoorbeeld dat je de omzet van je bedrijf met 10 procent wil vergroten. Een meetbaar resultaat is dan: zoek vijftig nieuwe klanten dit kwartaal.

Een bedrijf dat het gebruik van OKR’s heeft omarmd is Google. De auteur van Measure What Matters, John Doerr, is daar de aanstichter van. Doerr is een Amerikaanse durfinvesteerder die in 1975 in aanraking kwam met de OKR-systematiek toen hij bij Intel werkte. Hij introduceerde het concept in 1999 bij een startup waar hij via investeringsfonds Kleiner Perkins bij betrokken was: Google.

Oprichters Larry Page en Sergey Brin gingen ermee aan de haal en het zoekbedrijf groeide uit tot een internetreus. “Johns praatje klonk heel redelijk, dus we besloten het te proberen”, schrijft Page in het voorwoord voor Doerrs boek. “Ik denk dat het voor ons behoorlijk goed heeft uitgepakt.”

Lees meer: