De Nederlandse activiteiten van Blendle zijn winstgevend. Dat zegt mede-oprichter Alexander Klöpping in gesprek met Business Insider. “Als je alleen het personeel meerekent dat werkt aan de Nederlandse versie en kijkt naar de kosten en omzet, zouden we winstgevend zijn.”

In augustus bereikte de digitale krantenkiosk van Klöpping en mede-oprichter Marten Blankesteijn de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers. Daarvan heeft een op de vijf geld gestort op hun account – de rest houdt het bij het welkomsttegoed van 2,50 euro.

Gebruikers kopen in Blendle losse artikelen uit bijvoorbeeld de Volkskrant of de NRC, voor gemiddeld 35 cent per stuk. Blendle houdt 30 procent.

Maar Blendle zit niet alleen in Nederland. Er is ook “behoorlijke groei” in Duitsland en de VS, waar Blendle respectievelijk vorig jaar en dit jaar live ging.

In Duitsland gaat het ongeveer net zo goed als hoe de Nederlandse editie er een jaar na lancering aan toe was, aldus Klöpping. In de VS kijkt Blendle nog een beetje de kat uit de boom. “Het eerlijke antwoord is dat we er gewoon nog niet klaar voor zijn. We zijn nog aan het ontdekken hoe het precies moet. In Nederland zijn we gewoon een veel volwassener bedrijf.”

In Amerika is Blendle nog aan het kijken wat de gebruikers precies willen. Dat is niet altijd hetzelfde als hier. Zo krijgt het bedrijf bijvoorbeeld van de Amerikaanse testgebruikers te horen dat er meer behoefte is aan artikelen uit media buiten de grote kranten: meer bladen rechtse signatuur, of zelfs artikelen uit online media die helemaal niet op papier verkrijgbaar zijn.

Ondertussen werkt Blendle hard aan verdere internationale uitbreiding. Er is volgens Klöpping interesse getoond uit onder meer Zuid-Afrika, Scandinavië, Oostenrijk, Spanje en Japan.

Amerikaanse toestanden

Hoewel Klöpping ook hier voorzichtig te werk lijkt te gaan (“Je wil je niet over te veel landen spreiden, je wil de controle houden”), kan je best zeggen dat Blendle wat Amerikaans wordt gerund: eerst snel groeien, dan zwarte cijfers.

Twee jaar geleden dacht Blendle nog dat het in 2017 uit de rode cijfers zou komen. Dat gaat niet lukken, geeft Klöpping nu toe. “In de begroting klopte het allemaal wel. Maar toen hebben we wel wat meer mensen aangenomen dan in de begroting stond.”

“Dit klinkt misschien heel gek, en misschien heel Amerikaans, maar het is wel een goed teken. Want we hebben besloten om meer mensen aan te nemen, om naar meer plekken te gaan. Dus duurt het langer om zwarte cijfers te schrijven. Maar het is geen doel op zich, hè, om zwarte cijfers te schrijven?”

Investeringen

Tot dusver heeft Blendle het weten te doen met de omzet uit de Nederlandse versie, geld uit het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en één investering van 3 miljoen dollar, die in 2014 door Axel Springer en de New York Times werd gedaan. Dat geld raakt natuurlijk een keer op.

Het moment dat Blendle op zoek gaat naar nieuwe investeerders, lijkt niet ver weg. “Op de manier waarop we het nu hebben ingericht, zullen we altijd investeringsgeld nodig hebben”, zegt Klöpping. “Dat is een risico, want ik gok het hele bedrijf hierop. Dat als ik graag investeringsgeld wil, dat ook lukt.” Er zijn momenteel ieder geval genoeg aanbiedingen, aldus Klöpping.