Het grootste mediaconcern van Duitsland Axel Springer steekt samen met The New York Times Company 3 miljoen euro in de Nederlandse startup Blendle, een digitale kiosk voor kranten en tijdschriften. Dat meldt Duitslandnieuws.nl maandag. De Duitsers en Amerikanen zien in het bedrijf van Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn vooral een mogelijkheid om jonge lezers weer aan de traditionele kranten te binden. Met het geld moet Blendle internationaal groeien. In Nederland is Blendle nog maar 5 maanden online, iets dat vooral in Duitsland niet onopgemerkt is gebleven. Met Axel Springer als investeerder krijgt de Amsterdamse startup één van de grootste digitale uitgeverijen van Europa achter zich, waarmee het platform sterker staat in onderhandelingen met andere uitgevers. Artikelen los kopen Via Blendle kunnen lezers digitaal bijna alle Nederlandse kranten en een aantal tijdschriften lezen en deze per artikel afrekenen. Blendle krijgt ongeveer 30 procent van de inkomsten en moet per uitgeverij onderhandelen over de voorwaarden en andere regels. Het platform heeft op dit moment 130.000 geregistreerde gebruikers. Met het geld van Axel Springer en The New York Times moet Blendle het product de komende twee jaar uitbreiden naar andere landen in Europa. "Axel Springer heeft zich succesvol omgebouwd tot een digitale uitgeverij en bezit inmiddels een geweldig portfolio van startups", vertelt mede-oprichter Alexander Klöpping. "En de onlinestrategie van The New York Times geldt wereldwijd als voorbeeld voor andere kranten en tijdschriften." Jongeren bereiken Bestuursvoorzitter Mathias Döpfner van Axel Springer SE is erg blij met Blendle. "Mooi dat een Europese startup het voor elkaar krijgt om makkelijk toegang te bieden tot kwaliteitsjournalistiek online waar je voor betaalt. Blendle heeft de potentie om ook jonge lezers te bereiken die vooral op internet zitten." Klöpping en Blankesteijn hebben na deze investeringsronde nog driekwart van de aandelen in handen, en daarmee de volledige controle over het bedrijf. De investeerders krijgen geen inzage in de verkoopcijfers van andere uitgeverijen die via Blendle hun artikelen verkopen. Ook krijgen de kranten van Axel Springer zoals Bild en Die Welt geen voorkeursbehandeling. Dat staat allemaal in de contracten die met Blendle zijn gesloten. Duitslandnieuws sprak met mede-oprichter Marten Blankesteijn over de overeenkomst van Blendle met Axel Springer en The New York Times. Wanneer gaat Blendle naar Duitsland? Blankensteijn: "Dat weten we nog niet. We zijn met alle belangrijke uitgevers in gesprek, maar dat doen we in nog veel meer landen. We moeten nog beslissen op welk land we ons als eerst gaan focussen." Hoe doe je dat, internationaal groeien? "We gaan nu om te beginnen mensen aannemen die ons gaan helpen met die internationale uitrol, ook op het gebied van marketing. Want elk land is natuurlijk anders. In Nederland hebben we vrij veel buzzweten te genereren, zozeer zelfs dat mensen op Marktplaats 100 euro betaalden voor toegang tot onze testsite. In andere landen moet dat ook kunnen." Hoe ging dat, samenwerken met de Duitse uitgeversgigant Axel Springer? "Ze zijn extreem goed geïnformeerd – ze waren al twee maanden voor onze lancering bij ons, op een moment dat er zelfs nog geen Nederlandse uitgever op bezoek was geweest. Ze investeren nu ook in de Europese versie van Politico, en hebben samen met John de Mol Talpa Germany. Maar bovenal hebben ze echt liefde voor journalistiek, dat was voor ons de belangrijkste reden om voor hen en The New York Times te kiezen." "Die twee bedrijven zijn de wereldwijde voorlopers als het gaat om journalistiek op internet, heel veel uitgevers volgen hun digitale strategieën. Dus we kunnen ontzettend veel van ze leren, en het is een enorme eer dat deze bedrijven zoveel vertrouwen in ons hebben." Waren andere Duitse uitgevers ook geïnteresseerd? "Niet dat ik weet, Axel Springer en The New York Times zijn de enige uitgevers die concreet geworden zijn."

Marten Blankesteijn (L) en Alexander Klöpping, de oprichters van Blendle. Foto ANP

Het grootste mediaconcern van Duitsland Axel Springer steekt samen met The New York Times 3 miljoen euro in de Nederlandse startup Blendle, een digitale kiosk voor kranten en tijdschriften.

Dat meldt Duitslandnieuws.nl zondag.

De Duitsers en Amerikanen zien in het bedrijf van Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn vooral een mogelijkheid om jonge lezers weer aan traditionele kranten te binden. Met het geld moet Blendle internationaal groeien.

In Nederland is Blendle nog maar 5 maanden online, iets dat vooral in Duitsland niet onopgemerkt is gebleven. Met Axel Springer als investeerder krijgt de Amsterdamse startup één van de grootste digitale uitgeverijen van Europa achter zich, waarmee het platform sterker staat in onderhandelingen met andere uitgevers.

Artikelen los kopen

Via Blendle kunnen lezers digitaal bijna alle Nederlandse kranten en een aantal tijdschriften lezen en per artikel afrekenen. Blendle krijgt ongeveer 30 procent van de inkomsten en moet per uitgeverij onderhandelen over de voorwaarden en andere regels. Het platform heeft op dit moment 130.000 geregistreerde gebruikers.

Met het geld van Axel Springer en The New York Times moet Blendle het product de komende twee jaar uitbreiden naar andere landen in Europa. “Axel Springer heeft zich succesvol omgebouwd tot een digitale uitgeverij en bezit inmiddels een geweldig portfolio van startups”, vertelt mede-oprichter Alexander Klöpping. “En de online strategie van The New York Times geldt wereldwijd als voorbeeld voor andere kranten en tijdschriften.”

Jongeren bereiken

Bestuursvoorzitter Mathias Döpfner van Axel Springer is erg blij met Blendle. “Mooi dat een Europese startup het voor elkaar krijgt om makkelijk toegang te bieden tot kwaliteitsjournalistiek online waar je voor betaalt. Blendle heeft de potentie om ook jonge lezers te bereiken die vooral op internet zitten.”

Klöpping en Blankesteijn hebben na deze investeringsronde nog driekwart van de aandelen in handen, en daarmee de volledige controle over het bedrijf. De investeerders krijgen geen inzage in de verkoopcijfers van andere uitgeverijen die via Blendle hun artikelen verkopen. Ook krijgen de kranten van Axel Springer zoals Bild en Die Welt geen voorkeursbehandeling. Dat staat allemaal in de contracten die met Blendle zijn gesloten.

Duitslandnieuws sprak met mede-oprichter Marten Blankesteijn over de overeenkomst van Blendle met Axel Springer en The New York Times.

Wanneer gaat Blendle naar Duitsland?

Blankensteijn: “Dat weten we nog niet. We zijn met alle belangrijke uitgevers in gesprek, maar dat doen we in nog veel meer landen. We moeten nog beslissen op welk land we ons als eerst gaan focussen.”

Hoe doe je dat, internationaal groeien?

“We gaan nu om te beginnen mensen aannemen die ons gaan helpen met die internationale uitrol, ook op het gebied van marketing. Want elk land is natuurlijk anders. In Nederland hebben we vrij veel buzz weten te genereren, zozeer zelfs dat mensen op Marktplaats 100 euro betaalden voor toegang tot onze testsite. In andere landen moet dat ook kunnen.”

Hoe ging dat, samenwerken met de Duitse uitgeversgigant Axel Springer?

“Ze zijn extreem goed geïnformeerd – ze waren al twee maanden voor onze lancering bij ons, op een moment dat er zelfs nog geen Nederlandse uitgever op bezoek was geweest. Ze investeren nu ook in de Europese versie van Politico en hebben samen met John de Mol Talpa Germany. Maar bovenal hebben ze echt liefde voor journalistiek, dat was voor ons de belangrijkste reden om voor hen en The New York Times te kiezen.”

“Die twee bedrijven zijn de wereldwijde voorlopers als het gaat om journalistiek op internet, heel veel uitgevers volgen hun digitale strategieën. Dus we kunnen ontzettend veel van ze leren, en het is een enorme eer dat deze bedrijven zoveel vertrouwen in ons hebben.”

Waren andere Duitse uitgevers ook geïnteresseerd?

“Niet dat ik weet, Axel Springer en The New York Times zijn de enige uitgevers die concreet geworden zijn.”

Lees ook op Duitslandnieuws

Hoe Deutsche Bahn extra omzet maakt met het repareren van smartphones

Meeste armoede in Duitsland in Bremen, oosten en Noordrijn-Westfalen

Duits vastgoed is aantrekkelijk, maar let op nieuw belastingverdrag

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl