Ook Albert Heijn mengt zich in de prijzenslag op de versafdeling, nadat Plus vorige maand een offensief inzette. De komkommer gaat zelfs onder de 1 euro bij AH.

Dat constateert Distrifood op basis van prijsvergelijker Superscanner.

Niet alle groenten bij AH volgen nu de lagere prijs van Plus. Bloemkool blijft er bijvoorbeeld boven, al gaat Albert Heijn wel van 2,69 naar 2,09 euro. Voor een broccoli betaal je bij de Plus nu zelfs meer (0,79 euro) omdat die bij Albert Heijn in de aanbieding zijn voor 0,75 euro. De nieuwe normale prijs ligt bij de grootste supermarkt op 1,25 euro.

De prijsverlaging van de komkommer is weliswaar niet groot (van 1,02 euro naar 0,99 euro), maar de groente duikt daarmee wel onder de ‘psychologische grens’ van 1 euro.

Plus en Jumbo startten vorige week met de verlagingen

Tientallen filialen van Jumbo verlaagden de prijzen op groente en fruit afgelopen week nadat de concurrerende keten Plus was begonnen met een prijsoffensief op de versafdeling. Ook andere ketens gaan mee in de strijd.

Onder meer broccoli, bloemkool, paprika’s, appels, komkommers, tomaten, courgettes en champignons zijn permanent in prijs verlaagd bij de 260 Plus-filialen in Nederland. In totaal gaat het om 49 artikelen. De ‘laagblijvers‘, zoals Plus de campagne noemt, zijn in de winkel te herkennen aan het paarse logo.

Uit een analyse van prijsvergelijker Superscanner blijkt dat Plus flink onder de prijzen van de concurrentie duikt. Jumbo volgde de trend en trok de prijzen gelijk met die van Plus. Ook Dirk, Vomar en Dekamarkt gingen mee.

Lees ook op Business Insider

Meerdere Jumbo-ondernemers plaatsten op sociale kanalen een speciale poster om de laagsteprijsgarantie nog eens te benadrukken:

Plus wil met de campagne consumenten bewuster en gezonder laten kiezen. “Omdat Plus staat voor Goed Eten – geproduceerd met liefde voor het product en met aandacht voor mens, milieu en dierenwelzijn – verlaagt de supermarkt de prijzen blijvend op veel populaire soorten groente en fruit. Zo maakt PLUS Goed Eten voor iedereen nog betaalbaarder”, aldus de formule in een persbericht.

Eerder verkleinde Plus de inhoud van blikjes frisdrank al van 330 naar 250 ml en deed de keten kindermarketing in de ban op huismerkverpakkingen. Ook staan A-merken voorzien van kindermarketing niet meer op kinderooghoogte in de schappen.

Volgens Distrifood wil Plus met de campagne marktaandeel terugwinnen bij aardappelen, groenten en fruit. Het groent- en fruitsegment is steeds belangrijker voor Nederlandse supermarkten. Bijna 13 procent van de totale omzet komt uit de verkoop van groente en fruit, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

Lees meer: