Albert Heijn gaat na een succesvolle test met paprika’s, bananen en bospeen die zonder plastic verpakking werden aangeboden, dit jaar voor een landelijke uitbreiding van dit concept.

Bij een test in de AH op het Genderenplein in Hoofddorp maakt de grootste supermarktketen gebruik van ‘dry misting’, waarbij een vochtnevel zorgt dat versproducten langer houdbaar blijven.

Afgelopen maart was er de nodige ophef over paprika’s die apart in plastic verpakt in de schappen van Albert Heijn lagen. Volgens AH was dat tijdelijk nodig omdat de paprika’s uit Spanje kwamen en wat zwakker waren dan normaal. Tegelijk kondigde Albert Heijn aan te gaan testen met onverpakte groet.

CEO Marit van Egmond van Albert Heijn zei eerder tegen Distrifood de ergernis van klanten over verpakkingen te herkennen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plastic verpakking echt nodig is. AH maakt in ruim 100 winkels nu gebruik van ‘dry misting’: verneveling waardoor groente en fruit langer vers blijven. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plastic verpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we plastic kunnen besparen.”

Lees ook: Groenten en fruit kopen? Dit zijn prijsverschillen tussen Albert Heijn en Jumbo als je per stuk of per gewicht afrekent

Albert Heijn maaket maandag bekend meer groeten en fruit zonder plastic verpakking te gaan aanbieden. “Tijdens de test in Hoofddorp bleek dat de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking op de kwaliteit en houdbaarheid bij bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen een goede werking heeft.” De supermarktketen wil nu ook ervaring opdoen met groeten en fruit die bij de lente en zomer passen.

Verder wil Albert Heijn kijken naar alternatieve verpakkingsmaterialen. Albert Heijn wil het percentage verpakkingsmateriaal voor 2025 met 25 procent hebben teruggedrongen.

Lees ook op Business Insider

Het Voedingscentrum schrijft op zijn website overigens dat het verpakken van groenten, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet zinloos of overbodig is en in veel gevallen uiteindelijk zelfs beter is voor het milieu, omdat er dan minder groente hoeft te worden weggegooid.

Lees meer over supermarktgroenten: