Boodschappen doen is de laatste decennia alleen maar makkelijker geworden. Iets wat je al heel lang niet meer hoeft te doen bij de grote supermarkten in ons land, is het afwegen van groenten en fruit.

Ja, er staat een weegschaal waar je natuurlijk gebruik van mag maken. Maar de kassamedewerker haalt je verse broccoli, andijvie of sinaasappelen ook nog even over de weegschaal.

Wellicht raakt het wegen van versproducten bij de grootgrutters wel weer meer in zwang met de komst van zelfscankassa’s.  Zelf scannen en betalen, betekent ook zelf wegen. Tenminste… als het losse versproduct dat je koopt gewogen kán worden.

Want het zou zomaar kunnen dat je met verse venkel vrolijk naar de weegschaal loopt, om erachter te komen dat het knopje venkel ontbreekt. Of het knopje is er wel maar op de geprinte sticker staat ‘1 stk’ in plaats van het gewicht.

Venkel is een voorbeeld van een groente die veelal per stuk wordt verkocht, 89 cent kost-ie momenteel bij Jumbo en Albert Heijn. Ook avocado’s, paprika’s en pompoen gaan bij deze supers per stuk over de toonbank.

Groent en fruit: per stuk of per kilo?

“We kijken per product wat de beste manier van aanbieden is”, zegt een woordvoerder van Albert Heijn. “Zo verschilt bijvoorbeeld gember in grootte en gewicht per stuk en daarom verkopen we gember dus per kilogram. Paprika’s hebben een vergelijkbaar gewicht waardoor we ze per stuk aanbieden.”

Jumbo kijkt naar hoe het product “in de regel wordt verhandeld in de keten”, vertelt een woordvoerder van Jumbo. “Als het product wordt verpakt, wordt het veelal een stuks artikel. Als de sortering van een product erg onregelmatig is, verkopen we per gewicht, bijvoorbeeld cassave omdat deze wortels sterk van grootte en gewicht verschillen. In een aantal gevallen kan de klant ook bij ons kiezen voor het verpakte of losse product. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de citroenen en de sperziebonen.”

Lees ook op Business Insider

Jumbo kijkt ook naar de gemiddelde hoeveelheid die klanten kopen bij het bepalen van aanbieden per stuk of naar gewicht. Beide supers houden rekening met wat klanten verwachten. “Sperziebonen willen en kunnen we los presenteren dus gaan per kilogram. Tomaten per kilo voldoet aan de verwachting in plaats van per stuk verkopen”, aldus de woordvoerder van AH.

Klanten van Albert Heijn hebben blijkbaar niet altijd dezelfde verwachting met betrekking tot groenten en fruit als die van Jumbo. Want er is een aantal groenten dat de ene supermarkt naar gewicht verkoopt en de ander per stuk.

Business Insider struinde door Jumbo en Albert Heijn, de grootste supermarktketens van ons land, om te zien welke versproducten op de weegschaal moeten en welke niet. Daarbij troffen we vooral groenten en fruit die bij Jumbo wél en AH niet naar gewicht worden verkocht, andersom zijn we niet tegengekomen.

Rode peper, citroen en grapefruit: Jumbo versus Albert Heijn

Bij de volgende producten biedt Albert Heijn ze per stuk aan en worden ze bij Jumbo gewogen: jalapeño peper, rode peper, citroen en grapefruit.

De per stuk aangeboden rode pepers van Albert Heijn bleken inderdaad vergelijkbaar in vorm en gewicht te zijn. Ze waren ook groter dan de naar gewicht aangeboden rode pepers van Jumbo.

We hebben daarom de groenten en fruit van Albert Heijn gewogen om erachter te komen wat deze producten bij Jumbo naar gewicht zouden kosten.

Gewicht van versproduct (een stuk) bij Albert Heijn:

  • jalapeño peper: 20 gram
  • rode peper: 15 gram
  • citroen: 154 gram
  • grapefruit: 370 gram

De prijs van Jumbo per ons, pond of kilo hebben we teruggerekend naar het bovenstaande gewicht. Dat leverde de volgende prijzen op die we tegenover de prijzen per stuk van Albert Heijn hebben gezet.

Bekijk hieronder welke groenten en fruit op verschillende manieren worden aangeboden en wat dat kost:

Zoals je ziet ben je met de prijzen per stuk bij Albert Heijn vooral met de pepers duurder uit. Of je citroenen en grapefruits per stuk bij AH koopt of gewogen bij Jumbo maakt niet veel uit.

De rode peper kost bij Albert Heijn ruim het dubbele van de vergelijkbare gewogen prijs bij Jumbo. Al is het absolute verschil van 20 cent misschien niet een bedrag waar je wakker van ligt. Maar wellicht is het wel iets om in je achterhoofd te houden als je sambal gaat maken met 12 rode pepers en niet naar de toko gaat.

Lees meer over boodschappen doen: