Als je een flinke kar met boodschappen afrekent is de kassabon ook ellenlang, terwijl nauwelijks iemand nog artikel voor artikel de prijzen controleert. Beetje zonde van het papier dus. Albert Heijn gaat klanten bij de zelfscankassa’s nu de keuze laten tussen zo’n volledige kassabon of een ultrakort bonnetje met als belangrijkste melding ‘U heeft betaald’ en een barcode, meldt Distrifood.

In een pilot is zo’n korte bon een succes gebleken en daarom wordt de optie nu bij alle vestigingen aangeboden, zegt AH-woordvoerder Ronald van Aart tegen Distrifood: “Tijdens een pilot in drie winkels bleek dat meer dan 50 procent van de klanten voor een korte kassabon koos.” Volgens van Aart bespaart dat heel wat papier: “Bij de zelfscankassa’s van onze winkels gebruiken we op jaarbasis zo’n 120.000 bonrollen. Dit is niet alleen een kostenbesparing, maar ook een forse milieubesparing van naar verwachting minimaal 60.000 rollen.”

Op de ultrakorte bon staan behalve de melding ‘U heeft betaald’ en de barcode ook de datum, het tijdstip, het filiaalnummer en nu tijdelijk een boodschap over de insectenplaatjes die kunnen worden gespaard.

Woordvoerder Van Aart ziet het besparen van minimaal 60.000 rollen op jaarbasis als onderdeel van de duurzame doelstellingen van de supermarktketen: “Dat is volledig in lijn met ons duurzaamheidsbeleid, waarbij we continu kansen benutten om het verbruik van verpakkingen, papier en karton te reduceren.”

Albert Heijn werd vorig jaar uitgeroepen tot meest duurzame supermarkt van Nederland in de Sustainable Brand Index (SBI) en stond in die lijst ook negende van alle soorten bedrijven.

Lees hier meer over Albert Heijn en andere supermarkten:

 

Lees ook op Business Insider