Sinds begin dit jaar is het lage btw-tarief verhoogd van 6 naar 9 procent. En dat zorgt voor een lastig dilemma bij supermarkten: veel prijzen die voorheen op het psychologisch gunstige cijfer 9 eindigden, zijn veranderd. Een product van 1,39 euro kreeg door de btw-verhoging bijvoorbeeld een prijs van 1,43 euro.

Supermarkten voeren daarom voor de tweede keer in een paar maanden tijd een prijsverandering door, meldt de NOS op basis van de website Inprijsverhoogd.nl. Zo zorgen ze ervoor dat de prijzen weer op een 9 eindigen.

Eindigde in november 2018 nog tussen de 42 en 68 procent van de prijzen op een 9, in januari daalde dat naar tussen de 20 en 36 procent. Inmiddels eindigen tussen de 29 en 57 procent van de prijzen weer op een 9, is te zien in de onderstaande grafiek van Inprijsverhoogd.nl.

Hoewel supermarkten de prijs zowel kunnen verhogen als verlagen om weer bij die 9 te komen, zijn consumenten vaak de dupe, zegt Matthijs Neppelenbroek van de website tegen de NOS. “Bij de aanpassingen naar eindcijfer 9 maakte Albert Heijn de afgelopen maanden in 75 procent van de gevallen gebruik van een verhoging, Jumbo deed dat in 62 procent van de gevallen.”

Een voorbeeld: “AH Wokgemak rode en groene chili kostte in oktober 2018 1,49 euro, na 1 januari werd dat 1,53 euro. En nu is het aangepast naar 1,59 euro. Dat is toch alles bij elkaar een verhoging van pakweg 6,5 procent.”

Wie liever niet met zulke verhogingen te maken heeft, moet volgens Neppelenbroek winkelen bij de Hoogvliet en de Vomar. Hoogvliet koos in slechts 43 procent van de gevallen voor een verhoging en Vomar verhoogde in de helft van de gevallen de prijs – alle andere prijzen gingen naar beneden.

Lees ook op Business Insider

Lees meer over supermarkten: